Menu
Slovníček pojmů z literatury a mluvnice Divadelní kostým
Divadelní kostým se od obyčejného oděvu liší jiným obsahem své funkce. Účastníci pradávných tanců a obřadů náboženské povahy s „pradivadelními“ prvky se oblékali jinak než ve všední dny, aby tak naznačili výjimečnost svého konání. Již v antickém divadelním kostýmu se uplatňovaly jisté konvence, typické pro určitý druh rolí (například poutník měl vždy klobouk).
Zásluhou antického divadla se prosadily v západním divadelnictví principy kostýmování, které se ve své podstatě udržely až do 19. století: byla to zejména typizace (například většina postav středověkého náboženského divadla nebo commedie dell´arte měla ustálený kostým) a nehistoričnost (historické postavy byly oblékány do soudobých oděvů). Tak třeba francouzské dvorní divadlo, jež po celé 17. a 18. století udávalo tón evropskému oficiálnímu divadelnictví, rozlišovalo až téměř do posledního desetiletí 18. století, kdy proběhla první reforma divadelních kostýmů, pouze tři druhy divadelních kostýmů: antický, turecký a občanský.
Od druhé poloviny 18. století začaly snahy o posílení účinu
dramatických postav i pomocí kostýmů. Především byla zamítnuta
typizace (Goldoni
odebral postavám commedie dell´arte jejich „kostýmové masky“).
Herci sami postupně věnovali větší pozornost kostýmům z hlediska
historického a sociálního zařazení postav, zejména v rolích antických a
u postav venkovanů.
V baletu se prosazovalo i hledisko funkčnosti: francouzská
tanečnice Marie Salléová nahradila již roku 1734 dvorní krinolínu
lehkou sukní nad kotníky.
Další etapou evropské kostýmní reformy byl „archeologický“ (tj.
dobově nejvěrnější) přístup k divadelnímu kostýmu,
jak ho zavedl soubor vévody z Meiningenu v 60. a 70. letech
19. století.
Období divadelního realismu a
naturalismu z konce 19. století pak prosadilo takové zásady navrhování a
zpracování divadelního kostýmu, jimiž se více či méně řídí
i dnešní jevištní výtvarníci, aniž ovšem opomíjejí možnost použití
různých výtvarných stylů i individuálních řešení.
V tanečním divadle se ve
20. století definitivně prosadila zásada neomezovat kostýmem pohyb
tanečníků.
Kostýmy orientálního divadla vznikly podobným způsobem jako v Evropě. Dodnes jsou jejich charakteristickými rysy typizace a neměnnost, používání nákladných materiálů, fantaskní stylizace a podobně.
Diskuse k pojmu
Divadelní kostým
Aktuální pořadí soutěže
- avrilka (4,0)
- Veru (2,5)
- Michaela Dvořáková (1,5)
Štítky
goliáš moucha a mravenec tim burton bratři čapkové Číslovka byronismus jak zahnat nudu domácí učitel Tanec trosečníků Denn hrubiáni Dvě pravdy a lež quo vadis umělec podzim,je období Stvo bar kochba jindřich stine hrdý bud daphne de maurier sportovní muzikál Léto na táboře cesta k mrazu kukaččím ryzek dnes v noci hádka Vypravěčka
Doporučujeme
Server info
Počítadlo: 720 249 190
Odezva: 0.02 s
Vykonaných SQL dotazů: 3
Návštěvnost: TOPlist.cz - školství › Český-jazyk.cz
© 2003-2025 Český-jazyk.cz - program a správa obsahu: Ing. Tomáš Souček, design: Aria-studio.cz Autoři stránek Český-jazyk.cz nezodpovídají za správnost obsahu zde uveřejněných materiálů! Práva na jednotlivé příspěvky vlastní provozovatel serveru Český-jazyk.cz! Publikování nebo další veřejné šíření obsahu serveru Český-jazyk.cz je bez písemného souhlasu provozovatele výslovně zakázáno! Užití výhradně jen pro osobní účely je možné.
Mapy webu Čtenářský deník - Životopisy - Čítanka - Spisovatelé Důležité informace Podmínky používání - Vyloučení odpovědnosti - Nastavení soukromí