Menu
Slovníček pojmů z literatury a mluvnice Divadelní kostým
Divadelní kostým se od obyčejného oděvu liší jiným obsahem své funkce. Účastníci pradávných tanců a obřadů náboženské povahy s „pradivadelními“ prvky se oblékali jinak než ve všední dny, aby tak naznačili výjimečnost svého konání. Již v antickém divadelním kostýmu se uplatňovaly jisté konvence, typické pro určitý druh rolí (například poutník měl vždy klobouk).
Zásluhou antického divadla se prosadily v západním divadelnictví principy kostýmování, které se ve své podstatě udržely až do 19. století: byla to zejména typizace (například většina postav středověkého náboženského divadla nebo commedie dell´arte měla ustálený kostým) a nehistoričnost (historické postavy byly oblékány do soudobých oděvů). Tak třeba francouzské dvorní divadlo, jež po celé 17. a 18. století udávalo tón evropskému oficiálnímu divadelnictví, rozlišovalo až téměř do posledního desetiletí 18. století, kdy proběhla první reforma divadelních kostýmů, pouze tři druhy divadelních kostýmů: antický, turecký a občanský.
Od druhé poloviny 18. století začaly snahy o posílení účinu
dramatických postav i pomocí kostýmů. Především byla zamítnuta
typizace (Goldoni
odebral postavám commedie dell´arte jejich „kostýmové masky“).
Herci sami postupně věnovali větší pozornost kostýmům z hlediska
historického a sociálního zařazení postav, zejména v rolích antických a
u postav venkovanů.
V baletu se prosazovalo i hledisko funkčnosti: francouzská
tanečnice Marie Salléová nahradila již roku 1734 dvorní krinolínu
lehkou sukní nad kotníky.
Další etapou evropské kostýmní reformy byl „archeologický“ (tj.
dobově nejvěrnější) přístup k divadelnímu kostýmu,
jak ho zavedl soubor vévody z Meiningenu v 60. a 70. letech
19. století.
Období divadelního realismu a
naturalismu z konce 19. století pak prosadilo takové zásady navrhování a
zpracování divadelního kostýmu, jimiž se více či méně řídí
i dnešní jevištní výtvarníci, aniž ovšem opomíjejí možnost použití
různých výtvarných stylů i individuálních řešení.
V tanečním divadle se ve
20. století definitivně prosadila zásada neomezovat kostýmem pohyb
tanečníků.
Kostýmy orientálního divadla vznikly podobným způsobem jako v Evropě. Dodnes jsou jejich charakteristickými rysy typizace a neměnnost, používání nákladných materiálů, fantaskní stylizace a podobně.
Diskuse k pojmu
Divadelní kostým
Aktuální pořadí soutěže
- Do soutěže se prozatím nezapojil žádný soutěžící.
- Přidejte vlastní práci do naší databáze a staňte se vítězem tohoto měsíce!
Štítky
slunečný den madona Adler souvětí souřadné užitek vypravování události jan marhoul svět podle garpa po tvém boku vojna sociální role guillame apollinaire aids nuda Bolek Polívka au-pair tisk Dřevěný kůň smuteční projev Mja sýs větrná setba Kopfrkingl záchrana života velká kniha nesmyslů lístek modrý květ jack kerouc papoušek mediátor
Doporučujeme
Server info
Počítadlo: 726 399 535
Odezva: 0.04 s
Vykonaných SQL dotazů: 3
Návštěvnost: TOPlist.cz - školství › Český-jazyk.cz
© 2003-2025 Český-jazyk.cz - program a správa obsahu: Ing. Tomáš Souček, design: Aria-studio.cz Autoři stránek Český-jazyk.cz nezodpovídají za správnost obsahu zde uveřejněných materiálů! Práva na jednotlivé příspěvky vlastní provozovatel serveru Český-jazyk.cz! Publikování nebo další veřejné šíření obsahu serveru Český-jazyk.cz je bez písemného souhlasu provozovatele výslovně zakázáno! Užití výhradně jen pro osobní účely je možné.
Mapy webu Čtenářský deník - Životopisy - Čítanka - Spisovatelé Důležité informace Podmínky používání - Vyloučení odpovědnosti - Nastavení soukromí