Menu
Ibsen Henrik (*20.03.1828 - †23.05.1906)
Tento norský dramatik se narodil ve Skienu v rodině zchudlého, věčně nabručeného otce, a matky, která nedosáhla hereckých úspěchů a hrála si doma s panenkami. Ibsen působil 6 let jako lékařský učeň a pomocník v Grimstade. Už tenkrát se ve svých básních začal satiricky vyjadřovat o maloměstské společnosti.
V letech 1851-57 byl dramaturgem divadla v Bergenu. Jeho první hra Catilina je psaná blankversem podle antického námětu, zatímco další hry, např. Slavnost na Solhaugu, Olaf Liljekrans nebo Bojovníci na Helgolandu vycházejí z romantických námětů severské minulosti.
Působil také jako divadelní ředitel v Oslu, ale kvůli zklamání ze svého národa (který byl podle něho slabošský a snadno se nechal ovlivnit cizími názory), odešel do Itálie a později do Německa. K historickým tématům se ještě vrací ve hrách Nápadníci trůnu a Císař a Galilejský.
Mnohem více však vynikal svými kritickými díly ze současnosti. Sérii takových her začíná veršovaná Komedie lásky, která konfrontuje názory zodpovědného a nezodpovědného muže. S postavami těchto dvou typů se setkáváme v dalším veršovaném dramatu Brand, kde je na škodu přílišná zodpovědnost a obětavost, zatímco v Peer Gyntovi kráčí hlavní hrdina bezcílně životem a škodí tak ostatním.
Od částečně romantických dějů Ibsen přechází ke kritickým dramatům, jako jsou Spolek mladých a Opory společnosti. Asi nejvýraznější hra z této doby je Domeček pro panenky (Domov loutek, Nora), kde se autor vyslovil k otázce rovnoprávnosti žen - její závěr, kde Nora opouští své tři děti a manžela, však musel velmi nerad pod tlakem veřejnosti pro německou verzi přepsat (v ostatních zemích byla ale hra hrána s původním závěrem).
Později začal místo společenských problémů popisovat individuální - jak to dokládají dramata Přízraky (Strašidla), Nepřítel lidu nebo Hedda Gablerová. Ve své stěžejní, symbolické hře Divoká kachna vypráví příběh rodiny Hjalmara Ekdala, která žije v přetvářce pod vlivem bezcharakterního továrníka Werleho. Hlavní postavu Ekdala údajně napsal podle svého otce.
Jeho pozdější kritická díla jsou analytická, dodržují zásadu tří jednot (místa, času a děje); konflikt mezi postavami, jehož příčiny vychází z minulosti, autor odhaluje postupně.
Zdroj: kit, 10.11.2004
Diskuse k životopisu
Henrik Ibsen
Aktuální pořadí soutěže
- Grully (3,5)
- Jana Lotus (2,5)
Štítky
pan pondělí hera Škola na jevišti staré pověsti de La Fontaine úvodníky na břehu řeky pro Albatros Záhir cil moll flandersová podmět a přísudek s tebou mě baví svět rude zpevy Medailony Hradecký rukopis nedostatek vody tajemstvi stinu český realismus vztahy/**/ve/**/třídě lesbos Atala Pevec vest pocket revue ablativ RestART Loch Ness j. prevert BÁSEŇ ZLATÝ KOLOVRAT Kat
Doporučujeme
Server info
Počítadlo: 708 604 866
Odezva: 0.03 s
Vykonaných SQL dotazů: 5
Návštěvnost: TOPlist.cz - školství › Český-jazyk.cz
© 2003-2024 Český-jazyk.cz - program a správa obsahu: Ing. Tomáš Souček, design: Aria-studio.cz Autoři stránek Český-jazyk.cz nezodpovídají za správnost obsahu zde uveřejněných materiálů! Práva na jednotlivé příspěvky vlastní provozovatel serveru Český-jazyk.cz! Publikování nebo další veřejné šíření obsahu serveru Český-jazyk.cz je bez písemného souhlasu provozovatele výslovně zakázáno! Užití výhradně jen pro osobní účely je možné.
Mapy webu Čtenářský deník - Životopisy - Čítanka - Spisovatelé Důležité informace Podmínky používání - Vyloučení odpovědnosti - Nastavení soukromí