ČESKÝ JAZYK Literatura aneb studentský underground - čtenářský deník, životopisy, čítanka, slohové práce, slovníček pojmů - www.cesky-jazyk.czwww.cjl.cz | www.literka.cz Publikování nebo další veřejné šíření obsahu serveru Český-jazyk.cz je bez písemného souhlasu provozovatele výslovně zakázáno! Užití výhradně jen pro osobní účely je možné.



Menu

­

Marinetti Filippo Tommaso (*22.12.1876 - †02.12.1944)

   
­­­­

Osvobozená slova

Osvobozená slova jsou zcela svobodným výrazem vesmíru, zbaveného mluvnických a slovesných pravidel, novým názorem a citem pro věci, měřítkem všehomíra, vyjádřeného součtem sil v pohybu. A tyto síly se kříží v našem spolucítícím a tvořícím já, které je výrazně zaznamenává všemi možnými prostředky.
Futurističtí básníci uvádějí v soulad barvy, hluky, hřmoty, zvuky, tvoří výrazná seskupení pomocí řeči a nářečí, aritmetických a geometrických formulí, neužívaných, znetvořených a vynalezených slov, hlasů a skřeků zvířat, hukotu motorů atd.

  1. Skladba musí býti zrušena a podstatná jména buďtež náhodně dle svého vzniku umístěna.
  2. Sloveso budiž užíváno jen v infinitivu, ... aby se pružně přimklo k podstatnému jménu a nepodřazovalo je spisovatelovu "já" -, které pozoruje nebo si představuje ...
  3. Přídavné jméno musí být odstraněno, aby obnažené podstatné jméno zachovalo svoji význačnou barvitost.

***

  1. Zrušení interpunkce.
    Když přídavná jména, příslovce a spojky jsou odstraněny, i interpunkce se přirozeně stává zbytečnou, neboť v rozmanitém sledu slohu, který sám sebe tvoří, průtahy způsobené čárkami a tečkami jsou absurdní. K zesílení některých pohybů a značení směru buďtež použity matematické a hudební značky x + : - = > < . Poezie má býti nepřetržitou řadou nových představ, bez nich pak trpí chudokrevností a bledničkou.
    Abychom mohli uchopiti a vystihnouti vše, i nejprchavější a nezachytitelné záchvěvy hmoty, musíme utvořiti těsné shluky představ nebo analogií, které pak vrhneme do tajuplného moře úkazů.
    Stvoříme spolu ještě něco, co nazývám volnou obrazotvorností. Jednoho dne dopějeme k vyššímu umění; odvážíme se vynechati prvotní významy analogií a ponecháme jen sled druhotných. Snad nám potom nebude rozuměno. Vždyť není zapotřebí, aby nám bylo rozuměno.
    Podporujme tvrdošíjně "ošklivost" v literatuře a zbavme se obřadností.

    BITVA TÍŽE + VŮNĚ
    Poledne ¾ flétny kňučení vzplanutí tůmp tůmp poplach praskot sténání pochod břinkot tlumoky pušky dřeváky řebíky děla hřívy kola náboje židi koblihy chléb olej písničky stánky zavanutí měňavost hnis smrad skořice nechutnost přítok odtok pepř srážky vír hmyz oranžovníky v květu jemnost bída kostky karty jasmín + muškát + růže arabeska mozaika mrcha zježení bačkory strojní pušky = oblázky + příboj + žáby břinkot pytle pušky děla železo ovzduší = olovo + láva + 300 smradů + 50 vůní dlažba žíněnka odpadky trus mrchy flik-flak hromada velbloudi osli zmatek stoka labyrint hedvábí azur galabich cinkot peněz purpur pomeranče mucharabich oblouk překročení rozdvojení místečko hemžení

Vytisknout (Ctrl+P) Stáhnout v PDF

Zdroj: Lucik-Smoulik, 28.12.2006

­­­­

Související odkazy

Čtenářský deník - nenalezen žádný další obsah z autorovy tvorby
Čítanka-Manifest futurismu, Manifest futurismu (2)
-Osvobozená slova
­­­­

Diskuse k úryvku
Filippo Tommaso Marinetti - Osvobozená slova







Mapy webu Čtenářský deník - Životopisy - Čítanka - Spisovatelé Důležité informace Podmínky používání - Vyloučení odpovědnosti - Nastavení soukromí


Ověřovací kód Opište kód z obrázku (jiný kód ↑)