Menu
Day David (*1947)
Tolkienův prsten
Hned třetí kapitola nás však jíž zavádí do oblasti keltských a germánských pověstí, které Tolkiena ovlivnily nejvíce. Zejména ty severské se staly jakýmsi předobrazem světa, jež později vytvořil Tolkien, a i když z nich jeho dílo pouze čerpá základní kostru, stále lze nalézt mnoho souvislostí. Jako příklad může posloužit srovnání souboje balroga s Gandalfem na můstku Khazad-Dum se soubojem ohnivého boha Surta s bohem Freyem, odehrávajícím se v severské obdobě Armageddonu, ragnaröku. Oba souboje mají podobný charakter a konec, kdy se pod účastníky boje zbortí most a oba spadnou do plamenů, je také stejný. Tato třetí kapitola tedy prochází severské bájesloví a ve čtvrté se zaměří na samotného vládce severských bohů, Ódina. Ten vlastnil mocný prsten Draupni, který kromě své vlastní moci také prodkuoval menší prsteny, s jejich pomocí se pak Ódin mohl stát největším dárcem prstenů (v severském světě bylo dárcovství prstenů, většinou králem, společensky velice důležité a byl to symbol bojovníkovy slávy) ve všech devíti severských světech. V další kapitole pak kniha pojednává o nejslavnější severské sáze O Völsunzích, ke které se pak ještě autor vrací v jiném kontextu třikrát, a to v německé hrdinské epice, Písni o Niebelunzích a operním zpracování Wagnerův prsten, která je i přes svou genialitu bohužel hlavně nechvalně známá kvůli jejímu použití při nacistické propagandě. Skrze artušovské a karolínské legendy, keltské a anglosaské báje, a řecké a římské mýty se posléze dostáváme až k biblickým legendám, které musely alespoň zčásti přispět díky tomu, že Tolkien byl silným katolíkem. Kromě úvodního, velice nápadně podobného srovnání vzpoury Melkora proti Jedinému (Eruovi) a anděla Satana proti Bohovi v Miltonově Ztraceném ráji, je v této kapitole také příběh, ve kterém se objevuje faraonův prsten, který dostal Josef, aby vládl nad celým Egyptem a následné srování Egypťanů s Tolkienovými pyšnými Númenorejci, ale hlavně nejproslulejší pověst o prstenu v židovsko-křesťanské tradici spjatá s králem Šalamounem, ve které je stejně jako v Tolkienových příbězích motiv mocného prstenu, který i přes původně dobré úmysly má moc zkazit vlastníka s nedostatečnou vůlí ku moci prstenu, který je ohromen svou silou a chce víc než původně zamýšlel, a přivodit jeho pád. V posledních kapitolách nalezneme pohled do orientálních mýtů a světa alchymistů, kde je více než jinde prsten popisován jako symbol dokonalosti, harmonie a nekonečna. Závěrečná kapitola je pak věnována Tolkienovu dílu a vysvětluje, proč se mnohým může zdát Pán prstenů jako alegorie a v návaznosti na to vysvětluje, proč si tato kniha najde místo v srdci lidí i víc jak půl století po jejím sepsání. Ukazuje onen hlavní rys Tolkienova díla, jenž se vymyká všem ostatním poutím prstenu, a to že hrdina nemusí být žádný slavný, v některých případech až nadlidský rytíř, ale pouhý obyčejný člověk s dobrým srdcem, protože jak se ukazuje, Saurona prstenem porazit nelze. To co zachrání Středozem je hlavně Frodovo téměř spontánní a bláhové milosrdenství vůči někomu, kdo si je nezaslouží, námět, ke kterému jsme nabádáni i Biblí. Jak je řečeno, nikdo totiž nedohlédne do všech konců, a tak nakonec Glum svým zlým úmyslem vykoná dobro, když uhryzne prst Frodovi, který se na konci pouti rozhodne prsten ponechat, a zřítí se i s prstenem do puklin osudu. Nebýt jeho, Sauron by zvítězil.
Zdroj: David Pilný, 16.03.2008
Související odkazy
Diskuse k výpisku
David Day - Tolkienův prsten
Aktuální pořadí soutěže
- Grully (1,5)
- vedralova.k (0,5)
Štítky
beatles oblíbené zvíře Evropanství můj denní režim dalibor z kozojed jediná maličkost rebeka aktivní odpočinek Skleněný pokoj Kruté moře 40 dní největší zážitek předložky nevlastní galapágy opil labyrint světa kafe huba apoziopeze hess popis pokoje libreta máme málo času znamení doby dopis pro rodiče oidupus povídka šakalí léta poetismus orlando Toman Měsíce
Doporučujeme
Server info
Počítadlo: 714 293 373
Odezva: 0.04 s
Vykonaných SQL dotazů: 6
Návštěvnost: TOPlist.cz - školství › Český-jazyk.cz
© 2003-2024 Český-jazyk.cz - program a správa obsahu: Ing. Tomáš Souček, design: Aria-studio.cz Autoři stránek Český-jazyk.cz nezodpovídají za správnost obsahu zde uveřejněných materiálů! Práva na jednotlivé příspěvky vlastní provozovatel serveru Český-jazyk.cz! Publikování nebo další veřejné šíření obsahu serveru Český-jazyk.cz je bez písemného souhlasu provozovatele výslovně zakázáno! Užití výhradně jen pro osobní účely je možné.
Mapy webu Čtenářský deník - Životopisy - Čítanka - Spisovatelé Důležité informace Podmínky používání - Vyloučení odpovědnosti - Nastavení soukromí