Menu
Poe Edgar Allan (*19.01.1809 - †07.10.1849)
Jáma a kyvadlo a jiné povídky (9)
Celý příběh vypráví jeden muž noc před svou popravou. Je to tajemné vyprávění o pomstě zvířete na člověku.
Nejmenovaný muž zabije svého černého kocoura Pluta. Noc po hrůzném činu v jeho domě propukne požár, a on tak přijde o všechen majetek. Přitom v ohořelém domě uvidí přízrak kocoura obtisknutého do zdi. Zprvu událost přejde takřka bez povšimnutí.
Jeho manželce a jemu se zalíbí jiný kocour, od Pluta odlišný jen nápadnou bílou skvrnou na hřbetu. Nikdo roztomilé zvíře nepodezírá z tajemné čarovné moci. Kocour pána pořád otravuje, až se ten na něj začne vztekat a nakonec ho i nenávidět. Kocour na něj působí tak, že muže dožene až k rozhodnutí zabít to zvíře sekerou. Ruku mu ale zastaví manželka. To muže rozzuří do nepříčetnosti a sekerou jí rozetne hlavu. Její tělo zazdí do sklepa. Když ale přijde do jeho domu komisař, muž se omylem dotkne zdiva v místě hrobky své bývalé manželky a krvavý čin je odhalen. Rozsudek zní: trest smrti. Jáma a kyvadlo
Hlavní hrdina je inkvizicí odsouzen k smrti. Probudí se v tmavé kobce, kde je jedna pryčna, džbán, bochník chleba a krysy. Při prohlídce svého vězení málem spadne do hluboké jámy, kam ho mniši chtěli svrhnout. Když se mu prvnímu nebezpečí podaří vyhnout, čeká ho ještě pomalejší trýzeň - ze stropu kobky se pomalými pohyby blíží kyvadlo s ocelovým ostřím. Už se blíží k jeho hrudi, ale po nebožákovi začnou lézt desítky krys, které uvolní jeho pouta. Druhému stupni mučení tedy unikne - ale inkviziční pochopové ho nenechají být. Tvar jeho kobky zešpičatí do kosočtverce a žhavé železo ze stropu má vězně donutit skočit do tajemné hluboké jámy. Ve smrtelné úzkosti ho však spásná ruka ochrání - francouzští obléhatelé totiž právě napadli Toledo a inkvizice je v rukou nepřátel. Dolů - neustále dolů se šinulo. Začal jsem s bláznivou rozkoší porovnávat rychlost, s jakou klesalo, s rychlostí, s jakou kmitalo. Doprava - doleva - daleko vzhůru - se skřekem zatracence! S kradmým skokem tygra rovnou k mému srdci! Chvíli jsem se smál, chvíli zoufale naříkal, jak ta nebo ona představa ve mně převládala.
Dolů - neodvratně, neúprosně dolů! Jen tři palce nad hrudí mi teď kmitalo! (...) Kdybych dokázal zpřetrhat pouta nad loktem, snad bych kyvadlo zachytil a snad bych ho i zastavil. Ale to bych se právě tak mohl pokoušet zastavit lavinu!
(str. 143) VLASTNÍ NÁZOR: Všechny tyto povídky mě zaujaly. Určitě si je budu ještě dlouhou dobu pamatovat, rozporuplné pocity hlavních hrdinů ve mně ještě zůstanou.
Poeovy povídky jsou pro všechny generace - pro mladé i staré. Jistě se jen tak neztratí. Stálo za to si je přečíst. Přes obrovský a v mnohém směru zakladatelský přínos, kterým Poe přispěl k vývoji moderní zvl. symbolistní poezie, zůstává pro nejširší čtenářské vrstvy především povídkářem. Z anglických a amerických časopisů znal Poe dobře soudobé kriminální případy. Využil velké čtenářské poptávky po tomto literárním útvaru, v jeho rukách se však žádané čtivo proměnilo v průzračné, s matematickou přesností cizelované útvary. Zatímco se autoři tehdejších vražedných příběhů spokojovali s vylíčením vraždy a vrah byl v jejich případech obvykle přistižen přímo při činu, zakládá Poe odhalení vraha na čisté dedukci a na logické analýze. V detektivních případech, k nimž patří především The Gold-Bug (Zlatý brouk), The Murders in the Rue Morgue (Vraždy v ulici Morgue) a The Purloined Letter (Odcizený dopis), stanovil Poe zákony dodnes nejpopulárnějšího žánru. Nejbohatěji jsou v Poeově díle zastoupeny povídky děsu a hrůzy, jimž Poe říkal arabesky a (pokud obsahovaly černý humor či ironii) grotesky. V Poeových povídkách hrůzostrašných se nejčastěji objevuje jediná, na dvě části rozpolcená postava: vypravěč a jeho vědomí. Hrůza a děs, které prožívají postavy těchto povídek, pramení z postav samých, arabesky a grotesky dokonce často mají strukturu mentálních procesů. Poeův hrdina se probouzí z jakéhosi hrozného, tísnivého snu, jako např. v povídce The Pit and the Pendulum (Jáma a kyvadlo). Poe umísťuje děj svých hrůzostrašných povídek do stísněných prostor, většinou do uzavřených komnat. Povídky Maska červené smrti, William Wilson a The Cask of Amontillado (Sud vína amontilladského) vrcholí v zazděném sklepení. V mnoha povídkách se objevuje motiv uzavřených kobek a rakví. Jednou z nejsugestivnějších povídek tohoto druhu je The Fall of the House of Usher (Zánik domu Usherů), v níž vnější popisy domu a interiérů odpovídají přesné podobě lidské tváře a skladbě lidské mysli.
(Slovník spisovatelů Spojené státy americké, Zdeněk Vančura a kolektiv autorů, Odeon, 1979)
Související odkazy
Diskuse k výpisku
Edgar Allan Poe - Jáma a kyvadlo a jiné povídky (9)
Aktuální pořadí soutěže
- Grully (1,5)
- vedralova.k (0,5)
Štítky
Věznice Parmská Narození Mojžíše čtyři knihy sonetů verše rodinné a jiné napětí zmije Vánoční atmosféra evangelium Lukáš Jiří Stránský zemětřesení Potměchuť železnice jízda k milé horolezectví můj ostrov standardní causerie poslední bitva moje zahrada o rybáři a jeho ženě post bellum Žába zvířata v zoo Jakub Deml Zlín oříšku václavské náměstí besídka svíce jarní prázdniny
Doporučujeme
Server info
Počítadlo: 713 981 273
Odezva: 0.04 s
Vykonaných SQL dotazů: 6
Návštěvnost: TOPlist.cz - školství › Český-jazyk.cz
© 2003-2024 Český-jazyk.cz - program a správa obsahu: Ing. Tomáš Souček, design: Aria-studio.cz Autoři stránek Český-jazyk.cz nezodpovídají za správnost obsahu zde uveřejněných materiálů! Práva na jednotlivé příspěvky vlastní provozovatel serveru Český-jazyk.cz! Publikování nebo další veřejné šíření obsahu serveru Český-jazyk.cz je bez písemného souhlasu provozovatele výslovně zakázáno! Užití výhradně jen pro osobní účely je možné.
Mapy webu Čtenářský deník - Životopisy - Čítanka - Spisovatelé Důležité informace Podmínky používání - Vyloučení odpovědnosti - Nastavení soukromí