Menu
Poe Edgar Allan (*19.01.1809 - †07.10.1849)
Jáma a kyvadlo a jiné povídky (9)
Celý příběh vypráví jeden muž noc před svou popravou. Je to tajemné vyprávění o pomstě zvířete na člověku.
Nejmenovaný muž zabije svého černého kocoura Pluta. Noc po hrůzném činu v jeho domě propukne požár, a on tak přijde o všechen majetek. Přitom v ohořelém domě uvidí přízrak kocoura obtisknutého do zdi. Zprvu událost přejde takřka bez povšimnutí.
Jeho manželce a jemu se zalíbí jiný kocour, od Pluta odlišný jen nápadnou bílou skvrnou na hřbetu. Nikdo roztomilé zvíře nepodezírá z tajemné čarovné moci. Kocour pána pořád otravuje, až se ten na něj začne vztekat a nakonec ho i nenávidět. Kocour na něj působí tak, že muže dožene až k rozhodnutí zabít to zvíře sekerou. Ruku mu ale zastaví manželka. To muže rozzuří do nepříčetnosti a sekerou jí rozetne hlavu. Její tělo zazdí do sklepa. Když ale přijde do jeho domu komisař, muž se omylem dotkne zdiva v místě hrobky své bývalé manželky a krvavý čin je odhalen. Rozsudek zní: trest smrti. Jáma a kyvadlo
Hlavní hrdina je inkvizicí odsouzen k smrti. Probudí se v tmavé kobce, kde je jedna pryčna, džbán, bochník chleba a krysy. Při prohlídce svého vězení málem spadne do hluboké jámy, kam ho mniši chtěli svrhnout. Když se mu prvnímu nebezpečí podaří vyhnout, čeká ho ještě pomalejší trýzeň - ze stropu kobky se pomalými pohyby blíží kyvadlo s ocelovým ostřím. Už se blíží k jeho hrudi, ale po nebožákovi začnou lézt desítky krys, které uvolní jeho pouta. Druhému stupni mučení tedy unikne - ale inkviziční pochopové ho nenechají být. Tvar jeho kobky zešpičatí do kosočtverce a žhavé železo ze stropu má vězně donutit skočit do tajemné hluboké jámy. Ve smrtelné úzkosti ho však spásná ruka ochrání - francouzští obléhatelé totiž právě napadli Toledo a inkvizice je v rukou nepřátel. Dolů - neustále dolů se šinulo. Začal jsem s bláznivou rozkoší porovnávat rychlost, s jakou klesalo, s rychlostí, s jakou kmitalo. Doprava - doleva - daleko vzhůru - se skřekem zatracence! S kradmým skokem tygra rovnou k mému srdci! Chvíli jsem se smál, chvíli zoufale naříkal, jak ta nebo ona představa ve mně převládala.
Dolů - neodvratně, neúprosně dolů! Jen tři palce nad hrudí mi teď kmitalo! (...) Kdybych dokázal zpřetrhat pouta nad loktem, snad bych kyvadlo zachytil a snad bych ho i zastavil. Ale to bych se právě tak mohl pokoušet zastavit lavinu!
(str. 143) VLASTNÍ NÁZOR: Všechny tyto povídky mě zaujaly. Určitě si je budu ještě dlouhou dobu pamatovat, rozporuplné pocity hlavních hrdinů ve mně ještě zůstanou.
Poeovy povídky jsou pro všechny generace - pro mladé i staré. Jistě se jen tak neztratí. Stálo za to si je přečíst. Přes obrovský a v mnohém směru zakladatelský přínos, kterým Poe přispěl k vývoji moderní zvl. symbolistní poezie, zůstává pro nejširší čtenářské vrstvy především povídkářem. Z anglických a amerických časopisů znal Poe dobře soudobé kriminální případy. Využil velké čtenářské poptávky po tomto literárním útvaru, v jeho rukách se však žádané čtivo proměnilo v průzračné, s matematickou přesností cizelované útvary. Zatímco se autoři tehdejších vražedných příběhů spokojovali s vylíčením vraždy a vrah byl v jejich případech obvykle přistižen přímo při činu, zakládá Poe odhalení vraha na čisté dedukci a na logické analýze. V detektivních případech, k nimž patří především The Gold-Bug (Zlatý brouk), The Murders in the Rue Morgue (Vraždy v ulici Morgue) a The Purloined Letter (Odcizený dopis), stanovil Poe zákony dodnes nejpopulárnějšího žánru. Nejbohatěji jsou v Poeově díle zastoupeny povídky děsu a hrůzy, jimž Poe říkal arabesky a (pokud obsahovaly černý humor či ironii) grotesky. V Poeových povídkách hrůzostrašných se nejčastěji objevuje jediná, na dvě části rozpolcená postava: vypravěč a jeho vědomí. Hrůza a děs, které prožívají postavy těchto povídek, pramení z postav samých, arabesky a grotesky dokonce často mají strukturu mentálních procesů. Poeův hrdina se probouzí z jakéhosi hrozného, tísnivého snu, jako např. v povídce The Pit and the Pendulum (Jáma a kyvadlo). Poe umísťuje děj svých hrůzostrašných povídek do stísněných prostor, většinou do uzavřených komnat. Povídky Maska červené smrti, William Wilson a The Cask of Amontillado (Sud vína amontilladského) vrcholí v zazděném sklepení. V mnoha povídkách se objevuje motiv uzavřených kobek a rakví. Jednou z nejsugestivnějších povídek tohoto druhu je The Fall of the House of Usher (Zánik domu Usherů), v níž vnější popisy domu a interiérů odpovídají přesné podobě lidské tváře a skladbě lidské mysli.
(Slovník spisovatelů Spojené státy americké, Zdeněk Vančura a kolektiv autorů, Odeon, 1979)
Související odkazy
Diskuse k výpisku
Edgar Allan Poe - Jáma a kyvadlo a jiné povídky (9)
Aktuální pořadí soutěže
- Grully (3,5)
- Jana Lotus (2,5)
Štítky
stará dáma vaří jed zahraničí U rybníka výlety nepřátelé SELEKCE sawyer autíčko Swannova láska Tak jsem tady Byl jednou jeden fantina galapágy hrad smrti až umřu J. Hašek moje koníčky prvorozený Vajíčka hřebec Vodní Jozef Jaroslav Hilbert Gogo červený drak Sněženky a machři Držkou na rohožce Kutina znečištění Můj táta
Doporučujeme
Server info
Počítadlo: 708 554 594
Odezva: 0.05 s
Vykonaných SQL dotazů: 6
Návštěvnost: TOPlist.cz - školství › Český-jazyk.cz
© 2003-2024 Český-jazyk.cz - program a správa obsahu: Ing. Tomáš Souček, design: Aria-studio.cz Autoři stránek Český-jazyk.cz nezodpovídají za správnost obsahu zde uveřejněných materiálů! Práva na jednotlivé příspěvky vlastní provozovatel serveru Český-jazyk.cz! Publikování nebo další veřejné šíření obsahu serveru Český-jazyk.cz je bez písemného souhlasu provozovatele výslovně zakázáno! Užití výhradně jen pro osobní účely je možné.
Mapy webu Čtenářský deník - Životopisy - Čítanka - Spisovatelé Důležité informace Podmínky používání - Vyloučení odpovědnosti - Nastavení soukromí