ČESKÝ JAZYK Literatura aneb studentský underground - čtenářský deník, životopisy, čítanka, slohové práce, slovníček pojmů - www.cesky-jazyk.czwww.cjl.cz | www.literka.cz Publikování nebo další veřejné šíření obsahu serveru Český-jazyk.cz je bez písemného souhlasu provozovatele výslovně zakázáno! Užití výhradně jen pro osobní účely je možné.



Menu

­

Šalda František Xaver (*22.12.1867 - †04.04.1937)

­­­­

Tažení proti smrti

  • komedie o třech aktech
  • celý název: Tažení proti smrti čili Pán, který nemohl sestárnout nebo též Tažení proti smrti čili Muž, který nemohl zestárnout

Komedie Tažení proti smrti Františka Xavera Šaldy je satirickou hrou o paradoxech lidského života, vědecké pýše a skutečné vitalitě. Hlavní postava, již 95letý lékař Petr Věžník, se i v pokročilém věku těší skvělé fyzické i duševní kondici, čímž popírá běžné stereotypy o stáří. Jeho síla a životní radost vyvolávají závist i posměch mladších postav, které jsou navzdory svému věku unavené a bez energie. Asistent Obergeist se snaží vědecky "porazit smrt" a učinit stáří pouze nemocí, kterou lze léčit, ale jeho experimenty se ukazují jako absurdní.
Hra mistrně pracuje s ironií a humorem, když převrací běžné představy o mládí a stáří. Šalda ve své komedii nekompromisně kritizuje nejen falešné iluze vědy, ale i konvenční pohledy na život, lásku a morálku. Tažení proti smrti je vtipným a zároveň hlubokým zamyšlením nad tím, co znamená skutečně žít.

BIBLIOGRAFICKÉ ÚDAJE:

Vydal Ot. Štorch-Marien v Praze roku 1926. Počet stran: 99.

ŽÁNR A KONTEXT DÍLA:

Komedie o třech aktech, jež tematizuje konflikt mezi stářím a mládím, předsudky společnosti a vědecké pokusy o překonání smrti. Hra je napsána s ironickým nadhledem a v mnohém se vysmívá konvenčnímu pojetí morálky i vědecké racionalitě.

HLAVNÍ POSTAVY:

MUDr. Petr Věžník - pětadevadesátiletý lékař, jenž navzdory svému věku zůstává fyzicky i duševně svěží, svobodný a vášnivý; obdivován ženami; vyzařuje vitalitu, čímž provokuje mladší generaci
MUDr. Albert Obergeist - klinický asistent a vědec, který se snaží experimentálně překonat smrt a učinit stáří pouhou nemocí, jež lze vyléčit; jeho experimenty na Věžníkovi však selhávají
Jiří Strakoš - mladý bankovní úředník, jenž se cítí unavený životem, žije v sebelítosti a závidí Věžníkovi jeho energii
Evženie Strakošová - manželka Jiřího, která obdivuje dr. Věžníka a vnímá ho jako svého mentora
Miloš Binka - úředník pojišťovny, představitel byrokratického pohledu na svět, který chápe život a smrt jako otázku výpočtů
MUC. Humprecht Houžvička - student medicíny, přihlíží debatám o vědeckém pokroku a smrti, ale sám nepřichází s vlastními názory
Prof. MUDr. Quido Valnoha - další lékař, který v debatách vystupuje jako pragmatický oponent Obergeista
Černý pán - tajemná postava zosobňující smrt, jež se zjevuje Věžníkovi a ironicky ho doprovází

STRUČNÉ SHRNUTÍ DĚJE:

Děj se odehrává v Praze a na venkově. Hlavním tématem je boj mezi mládím a stářím - ale v opačném smyslu, než by se dalo čekat. Starý doktor Věžník je fyzicky i duševně plný síly, zatímco mladší postavy, zejména Jiří Strakoš, jsou unavení a neschopní radovat se ze života.

Věžník se stává objektem vědeckých pokusů doktora Obergeista, jenž chce dokázat, že smrt lze obejít a že stáří je jen nemoc. Věžník však Obergeistovi vzdoruje a ukazuje, že skutečný život nespočívá v lékařských experimentech, ale v prožívání každého dne naplno.

Nakonec Věžník přece jen umírá - nikoli v důsledku nemoci, ale přirozeným způsobem na konci svého dlouhého života. Smrt přichází v klidu, jako přirozený závěr jeho bytí, čímž definitivně popírá Obergeistovu představu o vědeckém přemožení smrti.

HLAVNÍ MOTIVY A MYŠLENKY:

  • vitalita stáří vs. únava mládí - komedie obrací běžný stereotyp, kdy se očekává, že mládí je plné energie a stáří upadá; Věžník je opakem: svěží, silný, plný života, zatímco mladší postavy jsou unavené a zahořklé
  • ironie vědeckých pokusů - Obergeist se snaží "porazit smrt", ale jeho metody jsou absurdní a nakonec k ničemu nevedou; Šalda tím satirizuje přehnanou víru v moderní vědu
  • symbolika smrti - postava Černého pána se objevuje jako alegorie smrti, která Věžníka neustále provokuje a ironicky komentuje jeho nezdolnou vitalitu; smrt zde není nepřítelem, ale nevyhnutelným vyústěním života
  • kontrast mezi přirozeným a umělým - zatímco Věžník žije svůj život přirozeně, v souladu se sebou samým, Obergeist a Strakoš se trápí umělými konstrukcemi - jeden vědou, druhý sebedestruktivním intelektualismem
  • vliv stárnoucích mentorů na mladou generaci - Evženie obdivuje Věžníka, zatímco Strakoš jím pohrdá a zároveň mu závidí

POROVNÁNÍ S ČAPKOVÝM LOUPEŽNÍKEM:

Šalda zde nabízí komedii, která je do jisté míry opakem Čapkova Loupežníka. Zatímco Čapek zdůrazňuje svobodu mládí a jeho spontánnost, Šalda ukazuje, že mládí může být unavené a svázané konvencemi, zatímco stáří si může uchovat radost ze života.

ZHODNOCENÍ:

Komedie Tažení proti smrti je vtipná a hluboce ironická hra, která si pohrává s klišé o stáří a mládí, vědeckém pokroku i morálce. Šalda zde nabízí ostrý pohled na společnost, v níž mládí není automaticky synonymem pro radost a stáří není nutně synonymem pro úpadek.

Vytisknout (Ctrl+P) Stáhnout v PDF

Zdroj: Grully, 13.02.2025

   
­­­­

Diskuse k výpisku
František Xaver Šalda - Tažení proti smrti







Mapy webu Čtenářský deník - Životopisy - Čítanka - Spisovatelé Důležité informace Podmínky používání - Vyloučení odpovědnosti - Nastavení soukromí


Ověřovací kód Opište kód z obrázku (jiný kód ↑)