Menu
Boccaccio Giovanni (*1313 - †21.12.1375)
Dekameron (rozbor)
Literární žánr: novela 2. Kompozice díla V knize je celkem 100 novel (10 dní, 10 novel/den). Převažují milostné příběhy, někdy vážné, ale většinou žertovné, podávající obraz o způsobu myšlení a mravu soudobé Itálie. 3. Základní myšlenka, téma Kniha se zabývá hlavně náboženskými a společenskými tématy. Klade důraz na mezilidské vztahy.
V příbězích se uvádějí různé konflikty, od lásky přes nevěru po zrady a závist.
Události mohu popsat spíše jako vtipné a často i s lehkým erotickým nádechem. Boccaccio píše více o nižší a střední vrstvě, ale příběhy si vypráví lidé z vyšší vrstvy. Kniha nám nabízí jakési shrnutí života a životních mezilidských konfliktů. Můžeme se nad nimi zamyslet a třeba v nich najdeme i shodu s životem naším.
Knihu ovlivnil tragický mor, který zabil spoustu lidí. 4. Kontext autorovy tvorby Giovanni Boccaccio byl renesanční básník a prozaik proslulý především sbírkou novel Dekameron. Celé jeho dílo je prosyceno touhou po plně prožitém životě. Pod vlivem přítele Petrarky získal nadšení pro humanismus, který však ve stáří kritizoval a nakonec všechna svá díla odsoudil. 5. Literárně historický kontext Boccaccio tvořil v období renesance.
V Evropě docházelo k zásadním změnám. Už nebyla tak důležitá církev jako člověk sám o sobě. Církevní učení bylo zkoumáno rozumem a podrobováno kritice. Nové vynálezy umožňovaly zámořské objevy a zkoumání vesmíru, rozvíjel se obchod a tím i města. Ideálem této doby je známý vynálezce Leonardo da Vinci. Díla se přestávala psát latinsky, ale v národním jazyku. Mezi další autory této doby patří například Dante Alighieri (Božská komedie) nebo Francesco Petrarca (Zpěvník) - mimochodem dobrý přítel Boccaccia. 6. Charakteristika postav Styl je vyprávěcí, postavy jsou charakterizovány nepřímo. V díle vystupují tyto postavy: Pampinea, Fiammetta, Filomena, Emilia, Lauretta, Neifile, Elisa, Pamfilo, Filostrato, Dioneo.
Tyto postavy jsou reálné. Představují chytré, rázné jedince, kteří jsou zakotveni ve svém světě. Utíkají před morem - chtějí zachránit své životy. Čas, který stráví v paláci, si zkracují vypravováním příběhů, zpěvem, tancem a pravidelným odpočinkem. Kniha nemá tzv. hlavního hrdinu, vystupuje tam všech 10 postav více méně stejně a pak i postavy z příběhů, které si vyprávějí.
Všech deset "uprchlíků" se chová k sobě velmi vstřícně a fér, snaží se přežít, takže si nepůsobí vzájemné problémy.
Postavy v novelách mají různé vlastnosti. 7. Charakteristika jazyka V knize nalezneme spoustu metafor. Kniha je psaná spisovným jazykem, autor používá archaismy a knižní výrazy. Spisovatel užívá velmi dlouhých souvětí (renesanční perioda), přímé řeči. V povídkách pro nějaké extrémní detaily není čas. Autor se spíše zabývá okolnostmi vzniku konfliktů a následným řešením. 8. Místo a doba děje Děj se odehrává ve 14. století, když Florencii napadne mor. Výše zmíněných 10 postav se ukrývá před nemocí daleko od města v paláci s nádvořím, které je zarostlé křovím. 9. Vztah autora k dílu Chtěl dokázat, že i italština je jazykem pro "vysoké" žánry. Jak se zdá, povedlo se mu to, kniha je dnes ve světě uznávaná, i přestože on sám ji zavrhl a chtěl spálit. Toto mu však Petrarca rozmluvil, i když sám tvrdil, že kniha je "jen mladistvou". 10. Atmosféra Autor střídá optimistický a ironický pohled, rád baví čtenáře lidskou nedokonalostí. Jak bylo tehdy běžné. Jeho krátké příběhy byly inspirovány životem měšťanů a zobrazuje skutečné problémy této společnosti. Pro dílo je typické: racionalizmus, laicizace, výsměch pověrčivosti a pokrytectví. 11. Slohový postup + funkční styl Umělecký styl 12. Role díla kdysi a dnes Dekameron byl v roce 1971 přepracován do filmového snímku režisérem Pierem Paolem Pasolinim. Z doslechu vím, že Dekameron je velmi čtený. Oblíbený bude pravděpodobně hlavně díky tomu, že jeho příběhy jsou stručné a velmi čtivé. Dekameron podstatně ovlivnil vývoj evropské novely a dodnes je zdrojem inspirace pro všechna umění.
Příběhy z Dekameronu a jejich náměty ovlivnily řadu dalších uměleckých děl v podstatě ve všech oblastech umění. Určil vývoj novel.
Dodnes je zdrojem inspirací pro různá umělecká odvětví. Roku 1990 vyšla například Páralova kniha Dekameron 2000 aneb Láska v Praze.
Zdroj: Verča13, 23.02.2012
Související odkazy
Čítanka | - | Dekameron, Dekameron (2), Dekameron (3), Dekameron (4), Dekameron (5), Dekameron (6), Dekameron (7), Dekameron (8), Dekameron (9), Dekameron (10) |
Diskuse k výpisku
Giovanni Boccaccio - Dekameron (rozbor)
Aktuální pořadí soutěže
- Do soutěže se prozatím nezapojil žádný soutěžící.
- Přidejte vlastní práci do naší databáze a staňte se vítězem tohoto měsíce!
Štítky
černá divizna lakomci naši furianti rozbor moje sebevědomí zvonečková královna zlatý kolovrátek lidove noviny Do srdce temnoty Kaligramy já o sobě o sportu írán Nemilovaná smrt je mým námořník instagram konec civilizace Pýcha a předsudek ezop žába a vůl daněk Havránek Kouzelný pes kolotoč pocit moci POD MASKOU SMÍCH Jak vidím sama sebe stačilo pár vteřin parodie Odborné referáty patricie
Doporučujeme
Server info
Počítadlo: 705 928 361
Odezva: 0.03 s
Vykonaných SQL dotazů: 6
Návštěvnost: TOPlist.cz - školství › Český-jazyk.cz
© 2003-2024 Český-jazyk.cz - program a správa obsahu: Ing. Tomáš Souček, design: Aria-studio.cz Autoři stránek Český-jazyk.cz nezodpovídají za správnost obsahu zde uveřejněných materiálů! Práva na jednotlivé příspěvky vlastní provozovatel serveru Český-jazyk.cz! Publikování nebo další veřejné šíření obsahu serveru Český-jazyk.cz je bez písemného souhlasu provozovatele výslovně zakázáno! Užití výhradně jen pro osobní účely je možné.
Mapy webu Čtenářský deník - Životopisy - Čítanka - Spisovatelé Důležité informace Podmínky používání - Vyloučení odpovědnosti - Nastavení soukromí