Menu
Boccaccio Giovanni (*1313 - †21.12.1375)
Dekameron (rozbor)
Literární žánr: novela 2. Kompozice díla V knize je celkem 100 novel (10 dní, 10 novel/den). Převažují milostné příběhy, někdy vážné, ale většinou žertovné, podávající obraz o způsobu myšlení a mravu soudobé Itálie. 3. Základní myšlenka, téma Kniha se zabývá hlavně náboženskými a společenskými tématy. Klade důraz na mezilidské vztahy.
V příbězích se uvádějí různé konflikty, od lásky přes nevěru po zrady a závist.
Události mohu popsat spíše jako vtipné a často i s lehkým erotickým nádechem. Boccaccio píše více o nižší a střední vrstvě, ale příběhy si vypráví lidé z vyšší vrstvy. Kniha nám nabízí jakési shrnutí života a životních mezilidských konfliktů. Můžeme se nad nimi zamyslet a třeba v nich najdeme i shodu s životem naším.
Knihu ovlivnil tragický mor, který zabil spoustu lidí. 4. Kontext autorovy tvorby Giovanni Boccaccio byl renesanční básník a prozaik proslulý především sbírkou novel Dekameron. Celé jeho dílo je prosyceno touhou po plně prožitém životě. Pod vlivem přítele Petrarky získal nadšení pro humanismus, který však ve stáří kritizoval a nakonec všechna svá díla odsoudil. 5. Literárně historický kontext Boccaccio tvořil v období renesance.
V Evropě docházelo k zásadním změnám. Už nebyla tak důležitá církev jako člověk sám o sobě. Církevní učení bylo zkoumáno rozumem a podrobováno kritice. Nové vynálezy umožňovaly zámořské objevy a zkoumání vesmíru, rozvíjel se obchod a tím i města. Ideálem této doby je známý vynálezce Leonardo da Vinci. Díla se přestávala psát latinsky, ale v národním jazyku. Mezi další autory této doby patří například Dante Alighieri (Božská komedie) nebo Francesco Petrarca (Zpěvník) - mimochodem dobrý přítel Boccaccia. 6. Charakteristika postav Styl je vyprávěcí, postavy jsou charakterizovány nepřímo. V díle vystupují tyto postavy: Pampinea, Fiammetta, Filomena, Emilia, Lauretta, Neifile, Elisa, Pamfilo, Filostrato, Dioneo.
Tyto postavy jsou reálné. Představují chytré, rázné jedince, kteří jsou zakotveni ve svém světě. Utíkají před morem - chtějí zachránit své životy. Čas, který stráví v paláci, si zkracují vypravováním příběhů, zpěvem, tancem a pravidelným odpočinkem. Kniha nemá tzv. hlavního hrdinu, vystupuje tam všech 10 postav více méně stejně a pak i postavy z příběhů, které si vyprávějí.
Všech deset "uprchlíků" se chová k sobě velmi vstřícně a fér, snaží se přežít, takže si nepůsobí vzájemné problémy.
Postavy v novelách mají různé vlastnosti. 7. Charakteristika jazyka V knize nalezneme spoustu metafor. Kniha je psaná spisovným jazykem, autor používá archaismy a knižní výrazy. Spisovatel užívá velmi dlouhých souvětí (renesanční perioda), přímé řeči. V povídkách pro nějaké extrémní detaily není čas. Autor se spíše zabývá okolnostmi vzniku konfliktů a následným řešením. 8. Místo a doba děje Děj se odehrává ve 14. století, když Florencii napadne mor. Výše zmíněných 10 postav se ukrývá před nemocí daleko od města v paláci s nádvořím, které je zarostlé křovím. 9. Vztah autora k dílu Chtěl dokázat, že i italština je jazykem pro "vysoké" žánry. Jak se zdá, povedlo se mu to, kniha je dnes ve světě uznávaná, i přestože on sám ji zavrhl a chtěl spálit. Toto mu však Petrarca rozmluvil, i když sám tvrdil, že kniha je "jen mladistvou". 10. Atmosféra Autor střídá optimistický a ironický pohled, rád baví čtenáře lidskou nedokonalostí. Jak bylo tehdy běžné. Jeho krátké příběhy byly inspirovány životem měšťanů a zobrazuje skutečné problémy této společnosti. Pro dílo je typické: racionalizmus, laicizace, výsměch pověrčivosti a pokrytectví. 11. Slohový postup + funkční styl Umělecký styl 12. Role díla kdysi a dnes Dekameron byl v roce 1971 přepracován do filmového snímku režisérem Pierem Paolem Pasolinim. Z doslechu vím, že Dekameron je velmi čtený. Oblíbený bude pravděpodobně hlavně díky tomu, že jeho příběhy jsou stručné a velmi čtivé. Dekameron podstatně ovlivnil vývoj evropské novely a dodnes je zdrojem inspirace pro všechna umění.
Příběhy z Dekameronu a jejich náměty ovlivnily řadu dalších uměleckých děl v podstatě ve všech oblastech umění. Určil vývoj novel.
Dodnes je zdrojem inspirací pro různá umělecká odvětví. Roku 1990 vyšla například Páralova kniha Dekameron 2000 aneb Láska v Praze.
Zdroj: Verča13, 23.02.2012
Související odkazy
Čítanka | - | Dekameron, Dekameron (2), Dekameron (3), Dekameron (4), Dekameron (5), Dekameron (6), Dekameron (7), Dekameron (8), Dekameron (9), Dekameron (10) |
Diskuse k výpisku
Giovanni Boccaccio - Dekameron (rozbor)
Aktuální pořadí soutěže
- Grully (1,5)
- vedralova.k (0,5)
Štítky
strukturovaný míťova láska motiv křídla Yeats pýcha předchází pád žalář Landa kanon dramatický text dlouhý, široký Pražští sládci těžká hodina souhrn Bedřich Smetana Proč zrovna já. revoluce 1848 hlava rodiny ztracené iluze Blank sci-fi díla Řeči besední retrospektivní valentýn bedřich fučík na vodě didactica magna E. Hemingwayem amazonky Nizozemsko cenzura
Doporučujeme
Server info
Počítadlo: 713 992 090
Odezva: 0.04 s
Vykonaných SQL dotazů: 6
Návštěvnost: TOPlist.cz - školství › Český-jazyk.cz
© 2003-2024 Český-jazyk.cz - program a správa obsahu: Ing. Tomáš Souček, design: Aria-studio.cz Autoři stránek Český-jazyk.cz nezodpovídají za správnost obsahu zde uveřejněných materiálů! Práva na jednotlivé příspěvky vlastní provozovatel serveru Český-jazyk.cz! Publikování nebo další veřejné šíření obsahu serveru Český-jazyk.cz je bez písemného souhlasu provozovatele výslovně zakázáno! Užití výhradně jen pro osobní účely je možné.
Mapy webu Čtenářský deník - Životopisy - Čítanka - Spisovatelé Důležité informace Podmínky používání - Vyloučení odpovědnosti - Nastavení soukromí