ČESKÝ JAZYK Literatura aneb studentský underground - čtenářský deník, životopisy, čítanka, slohové práce, slovníček pojmů - www.cesky-jazyk.czwww.cjl.cz | www.literka.cz Publikování nebo další veřejné šíření obsahu serveru Český-jazyk.cz je bez písemného souhlasu provozovatele výslovně zakázáno! Užití výhradně jen pro osobní účely je možné.



Menu

­

Komenský Jan Amos (*28.03.1592 - †15.11.1670)

­­­­

Labyrint světa a ráj srdce (3)

Tato kniha ze 16. století je už sice velice stará, pořád má ale co říci. Nejen to, podle mě může být stále velkým zdrojem poučení i pro dnešního člověka, který je na hony vzdálen svým barokním předchůdcům. Ne každý si ji však přečte. Je totiž psána velice starou češtinou, to znamená, že v ní jsou jiná slova, jiný slovosled, zkrátka docela jiný jazyk. Taky mi chvíli trvalo, než jsem si na to zvykl.
Hlavní postavou knihy je sám Komenský, který se svými dvěma průvodci Všudybudem a Mámením putuje světem a poznává všechna zaměstnání a lidské činnosti, aby si mohl dobře vybrat, čím sám bude. Komenský ale toto putování nezasadil do opravdového světa, ale pouze do jeho připodobnění. Existuje náměstí, kde se vše sbíhá, a z něho vybíhá šest ulic - lidské stavy. Ty se pak člení na množství postranních ulic a uliček, až se do nich dá umístit každá, byť sebemenší, část lidské společnosti. Když tohle všechno prošel, podíval se ještě na hrady moudrosti a štěstí, nakonec se na pokyn boha uzavřel ve svém ráji srdce, kde oslavoval boha a sloužil mu.
Zajímaví jsou jeho průvodci, kteří podle mě zobrazují některé lidské vlastnosti. Mámení a jeho brýle zobrazují náchylnost člověka dívat se na věci pouze z té lepší stránky, brát je tak, jak je někdo jiný představí a nezkoumat blíže pravou podstatu věci. Všudybud je zase čistá zvědavost - všechno zná, všechno ví a všude byl. Také ale říká, že člověk by měl raději být spokojený se vším, co spatří. Nebo že je bezpečnější nic nekritizovat a raději všechno chválit.
Poutník (Komenský) se ale nenechal obalamutit svými průvodci, už jen proto, že si jejich brýle nasadil trochu nakřivo, takže mohl svět a celou jeho špatnost vidět nezkresleně. Pokaždé, když viděl něco nového, tak to dobře zkoumal a také pokaždé našel nějakou tu špatnost a dotyčnou oblast lidské činnosti díky tomu ostře zkritizoval.
Právě ta ostrost Komenského kritiky je zajímavá. Otevřeně totiž kritizuje nejen obyčejný lid, řemeslníky a jiné nižší vrstvy, ale i měšťanstvo, církev, šlechtu, dokonce i panovníky a jejich způsob vlády. Zkrátka vše, co tehdejší svět obsahoval. Divím se, že mu vše jen tak prošlo (nebo alespoň o žádném postihu nevím). Za časů Jana Husa by ho něco takového jistě stálo život. Během svého putování si poutník vzal na mušku povrchnost vzdělání vzdělanců a jim podobných, rozmařilost duchovních, nelogičnost válek a tím pádem i vojáků, tyranskou vládu knížat, baronů a králů? Na druhou stranu ale nenavrhoval žádné řešení. Prostě jen kritizoval a jeho jediným řešením bylo, že se uzavřel do svého "ráje srdce" a už nevylezl ven.
Nakonec, když už prošel celý svět a nenašel nic, co by alespoň trošičku stálo za povšimnutí a došel tedy k názoru, že vše na světě je marnost nad marnost a nic by ho nemohlo těšit, byl už tak zoufalý, že nevěděl co si dál počne se svým životem. Už si myslel že umírá, když k němu najednou promluvil bůh. Řekl mu, aby se odebral do svého srdce a tam se pevně uzavřel před okolním světem. Od této chvíle byl poutník jako vyměněný. Našel svůj životní cíl - ctít boha a sloužit mu. Dospěl k názoru, že jediné, co stojí za to, je bůh a snaha o to, aby se člověk dostal do nebe. No a dál je to už bohužel pouze hromada náboženských ideálů a názorů na to, co je pravé křesťanství a jak se věřící mají dobře atd.
První část knihy (Labyrint světa) byla velice zajímavá. Zato ta druhá (Ráj srdce), ta už vůbec ne. Já osobně jsem měl problémy s tím, abych se na knihu soustředil aspoň tak, abych věděl, co vůbec čtu. To však způsobila ta propast téměř 400 let mezi mnou a Komenským a taky dnes už panují naprosto jiné názory než v době baroka. V každém případě jde o velice hodnotné dílo, i když pro dnešního běžného člověka k smrti nudné a otravné.

Vytisknout (Ctrl+P) Stáhnout v PDF

Zdroj: Lingvik, 08.04.2004

   
­­­­

Související odkazy

Čtenářský deník-Brána jazyků otevřená
-Informatorium školy mateřské
-Labyrint světa a ráj srdce, Labyrint světa a ráj srdce (2), Labyrint světa a ráj srdce (3), Labyrint světa a ráj srdce (4), Labyrint světa a ráj srdce (5), Labyrint světa a ráj srdce (6), Labyrint světa a ráj srdce (7), Labyrint světa a ráj srdce (8), Labyrint světa a ráj srdce (9), Labyrint světa a ráj srdce (10), Labyrint světa a ráj srdce (11), Labyrint světa a ráj srdce (12)
-Labyrint světa a ráj srdce (rozbor), Labyrint světa a ráj srdce (rozbor) (2)
-Velká didaktika, Velká didaktika (2)
Čítanka-Druhý Kristů list k bohatým (Listové do nebe)
-Kšaft umírající matky Jednoty bratrské, Kšaft umírající matky Jednoty bratrské (2)
-Labyrint světa a ráj srdce, Labyrint světa a ráj srdce (2), Labyrint světa a ráj srdce (3), Labyrint světa a ráj srdce (4), Labyrint světa a ráj srdce (5), Labyrint světa a ráj srdce (6), Labyrint světa a ráj srdce (7), Labyrint světa a ráj srdce (8), Labyrint světa a ráj srdce (9), Labyrint světa a ráj srdce (10), Labyrint světa a ráj srdce (11), Labyrint světa a ráj srdce (12), Labyrint světa a ráj srdce (13), Labyrint světa a ráj srdce (14), Labyrint světa a ráj srdce (15), Labyrint světa a ráj srdce (16), Labyrint světa a ráj srdce (17), Labyrint světa a ráj srdce (18)
-Moudrost starých Čechů za zrcadlo vystavená potomkům, Moudrost starých Čechů za zrcadlo vystavená potomkům (2)
-Nedobytedlný hrad jméno Hospodinovo, Nedobytedlný hrad jméno Hospodinovo (2)
-O poezii české
-Přemyšlování o dokonalosti křesťanské, Přemyšlování o dokonalosti křesťanské (2), Přemyšlování o dokonalosti křesťanské (3)
-První list lidí chudých k Kristu Pánu (Listové do nebe)
-Zpráva a naučení o kazatelství
­­­­

Diskuse k výpisku
Jan Amos Komenský - Labyrint světa a ráj srdce (3)







Mapy webu Čtenářský deník - Životopisy - Čítanka - Spisovatelé Důležité informace Podmínky používání - Vyloučení odpovědnosti - Nastavení soukromí


Ověřovací kód Opište kód z obrázku (jiný kód ↑)