Menu
Neruda Jan (*09.07.1834 - †22.08.1891)
Obrazy života chudých a utiskovaných
Chudí lidé, policisté, ředitek (= komisař); příběh vypráví autor Děj:
Příběh začíná průvodem chudých lidí. Chudina neměla jídlo, šaty ani domov. Byli to lidé staří, ale mezi nimi se našla i matka se dvěma dětmi. Choť místodržitele chtěla v Praze zřídit Azyl, ale na to byla potřeba velká ochota, pomoc a podpora. Lidé však na Azyl nic nepřispíval a chudina byla stále bez střech nad hlavou.
Na dušičky byly hřbitovy prázdné. Ten den bylo špatné počasí a lidem se tam samotným nechtělo. Nikdo by je totiž neviděl, jak pláčou pro své zesnulé příbuzné. Proto se najímaly žebračky za padesát krejcarů, aby se posadily k náhrobku a dojemně ukazovaly bezmocnost lidského života. Toto se nelíbilo policejnímu řediteli. Zakázal starý zvyk najímání žebraček a požadoval po strážnících, aby byli ke všem obvzlášť zdvořilí. Avšak lidé o zdvořilost strážníků nestáli, pouze si přáli, aby jejich policejní ředitel nebyl přísný... Hlavní myšlenka:
Chudina musí existovat, protože jinak bychom si nevážili toho, co máme. Úryvek:
Také nač se starat pořád o chudinu. Hadry musí být, sic by ztratil dobrý šat všechen význam. Hlad musí být, sic by se ani nevědělo, co je dobré živobytí. Nebo bychom snad chtěli, aby dobré živobytí nebylo? Bělehrad - 1870 Hlavní postavy:
Obyvatelé Bělehradu; vypráví autor Děj:
Město se nachází u řeky Sávy a Dunaje. Město má velkou historii a mnoho národních i vzdálenějších písní. V dávných dobách tady vládli Byzantici, Bulhaři, Uhři a Rakušané, nakonec ho ovládali Turci. Ve městě byly zříceniny, mešity, pevnosti s pozůstatky nápisů z Koránu. O toto město se hodně válčilo. Neruda v příběhu popisuje vývoj města až k dnešní době. Stavějí se lepší domy bez prachu, bláta a mizerného dláždění, budují se železnice a silnice, náměstí posázená stromky, školy a úřady. Je tady mnoho popisů lidí, jejich oblečení a také povolání - jsou tam prodavači, prodavačky, antikvariáti a vetešníci. Ženy mají upravené vlasy a jsou ovinuty šatem. Jsou tady různí lidé, jen žádný Žid, protože Žid mezi Srby nepochodí. Hlavní myšlenka:
Nerovnost mezi lidmi. Úryvek:
Bělehrade, cářeviny hlavo,
Bělehrade, od Stambulu bráno! Již se to obří mládě hýbe. Na všech koncích se tu kopá, reguluje a přestavuje. Šindelové střechy baráků se strhují. Ulice se vyrovnávají...
Zdroj: Miška, 18.02.2008
Související odkazy
Diskuse k výpisku
Jan Neruda - Obrazy života chudých a utiskovaných
Aktuální pořadí soutěže
- avrilka (2,0)
- Veru (1,5)
- Michaela Dvořáková (1,5)
Štítky
vyděděnci ateismus golf Ztracený svět semafor strah slůně soustředění poměry Příběhy Odysseovy kuks Nizozemsko hodina ticha mluvnický význam simpsonovi Miss Otis Lituje jak šel táta afrikou zajic marcus aurelius noční hlídka Šlépěje palacky výbor z poezie Magisterium TOPI kulturní život jozue zahraničí wolker jiří básně rozhovor s učitelem
Doporučujeme
Server info
Počítadlo: 718 886 127
Odezva: 0.06 s
Vykonaných SQL dotazů: 6
Návštěvnost: TOPlist.cz - školství › Český-jazyk.cz
© 2003-2025 Český-jazyk.cz - program a správa obsahu: Ing. Tomáš Souček, design: Aria-studio.cz Autoři stránek Český-jazyk.cz nezodpovídají za správnost obsahu zde uveřejněných materiálů! Práva na jednotlivé příspěvky vlastní provozovatel serveru Český-jazyk.cz! Publikování nebo další veřejné šíření obsahu serveru Český-jazyk.cz je bez písemného souhlasu provozovatele výslovně zakázáno! Užití výhradně jen pro osobní účely je možné.
Mapy webu Čtenářský deník - Životopisy - Čítanka - Spisovatelé Důležité informace Podmínky používání - Vyloučení odpovědnosti - Nastavení soukromí