Menu
Hůlka Jaroslav (*17.01.1899 - †04.05.1924)
Vrah
Psychologická novela Vrah od Jaroslava Hůlky je hlubokou sondou do mysli člověka, který postupně propadá myšlence na vraždu. Hlavním hrdinou je Karel Čáslenský, jehož myšlenkové pochody vedou k posedlosti zločinem. Autor skrze něj zkoumá hluboké psychické mechanismy vedoucí k násilnému činu. Kniha se zabývá tématy osamění, nespokojenosti a hledání smyslu života v bezútěšném světě. BIBLIOGRAFICKÉ ÚDAJE: Vydalo nakladatelství F. Svoboda v Praze roku 1923. Počet stran: 54. CHARAKTERISTIKA HLAVNÍCH POSTAV: Karel Čáslenský - hlavní protagonista; bývalý student, který postupně propadá myšlence na vraždu; cítí se osamocený, odcizený a uvězněný ve vlastních úvahách; jeho myšlení se stává obsesivním, až dospěje k bodu, kdy si vraždu začne idealizovat
Olga - dívka, do níž je Karel zamilovaný; jeho city k ní se postupně mění z lásky na frustraci a nakonec nenávist, což ho přivádí k myšlence na její smrt
Žofie Bajerová - švadlena a Karlova nová partnerka; pracovitá, skromná a její život je plně podřízen těžké práci; šije výbavu pro Hannu Faltýnovou, což symbolizuje společenské rozdíly mezi třídami; její vztah s Karlem se odehrává v rychlém tempu mezi jejími pracovními povinnostmi, což omezuje prostor pro romantiku
Emerich Vach - Karlův přítel a redaktor místního časopisu; jeho návštěvy v nemocnici přinášejí pacientům zprávy z vnějšího světa a symbolizují spojení s normálním životem; když Vach odchází do jiného města, Karel ztrácí jedno z posledních pout ke společnosti
inženýr Emil Hoke - snoubenec Hanny Faltýnové; představuje stabilitu a konvenční životní dráhu, jež je v ostrém kontrastu s Karlovým nejistým postavením a postupným psychickým úpadkem; přestože není přímým protihráčem hlavního hrdiny, jeho role podtrhuje sociální rozdíly a životní cesty, které Karlovi zůstávají nedostupné
Hanna Faltýnová - mladá žena pocházející z bohaté rodiny; její svatba a výbava jsou v příběhu důležitým motivem - zatímco ona se připravuje na novou životní etapu, Žofie Bajerová se kvůli šití její výbavy doslova vyčerpává prací ŽÁNR A KONTEXT DÍLA: Vrah je psychologická novela, která se řadí k moderní literatuře první poloviny 20. století. Dílo bylo vydáno v roce 1923 a zapadá do období meziválečné literatury, kdy autoři často zkoumali temné stránky lidské psychiky, osamělost a vnitřní úzkost. Hůlka se inspiroval především naturalismem, který zdůrazňuje determinaci člověka prostředím a psychickými procesy, a částečně také expresionismem, jenž se projevuje v subjektivním vidění reality a psychických stavech hlavního hrdiny. Přestože se v díle objevují existenciální otázky, nelze jej přímo zařadit k existencialismu, protože tento směr se v literatuře výrazněji rozvinul až ve 30. a 40. letech. TÉMA: Hlavním tématem knihy je rozklad lidské psychiky a pohlcení destruktivní myšlenkou. Autor zkoumá, jak se nevinné úvahy mohou proměnit ve fatální rozhodnutí, a ukazuje, jak osamělost a pocit vykořeněnosti mohou vést k tragickým důsledkům. DĚJ: Karel Čáslenský je mladý muž, jenž se cítí odtržený od okolního světa. Po maturitě se vrací domů, kde se snaží vyrovnat se svým životem. Jeho vztah s Olgou je plný vášně, ale i frustrace, která ho postupně přivádí k myšlence, že by ji mohl zabít. Vraždu si stále více idealizuje, až se z myšlenky stává posedlost. V jeho snech se realita prolíná s iluzí, až se mu jedné noci zdá, že někoho zavraždil - ne Olgu, ale Petra Helána, kterého vnímá jako člověka spojeného s její minulostí. Když se probudí, uvědomí si, že se vražda odehrála pouze v jeho snu, a paradoxně se cítí osvobozen od své dřívější posedlosti násilím. Tento moment ho vnitřně osvobodí, a tak se z "vraha" stává opět obyčejný člověk. HLAVNÍ MOTIVY A MYŠLENKY:
- osamělost a odcizení - Karel se cítí vytržený ze společnosti a neschopný najít opravdový smysl života
- obsesivní myšlení - jeho posedlost vraždou ukazuje, jak se mohou zdánlivě neškodné myšlenky přetavit ve fatální rozhodnutí
- sociální tlak - rozdíly mezi sociálními vrstvami, očekávání společnosti ohledně postavení a životního směřování jednotlivce
- sny a realita - autor využívá prolínání snu a reality k vytvoření nejednoznačnosti děje
- motiv těla vs. duše - v díle se často objevuje propojení fyzického a psychického úpadku; nemoc, vyčerpání a únava se promítají do psychického stavu postav, zejména u Žofie Bajerové, jež se kvůli těžké práci vyčerpává až na hranici zhroucení; Karel naopak prožívá psychické odcizení a jeho posedlost násilím se stává jakýmsi vnitřním "onemocněním", které ho postupně ovládá
Zdroj: Grully, 28.02.2025
Související odkazy
Diskuse k výpisku
Jaroslav Hůlka - Vrah
Aktuální pořadí soutěže
- Grully (5,0)
- Elisa (3,0)
- Jana Lotus (1,0)
Štítky
stan Křelina stehlík mercedes mezi nebem a zemí Svitavy Novotný Adla výlet do německa Malostransk obrazná pojmenování prozaik expresivní bill dobre skutky hrdina západu lid kolem hrdina na tereze hovno hoří letopis zpěvy cíle host mistr jan hus Básnické dílo úklid Nemesis monterky motocykl
Doporučujeme
Server info
Počítadlo: 724 638 485
Odezva: 0.05 s
Vykonaných SQL dotazů: 6
Návštěvnost: TOPlist.cz - školství › Český-jazyk.cz
© 2003-2025 Český-jazyk.cz - program a správa obsahu: Ing. Tomáš Souček, design: Aria-studio.cz Autoři stránek Český-jazyk.cz nezodpovídají za správnost obsahu zde uveřejněných materiálů! Práva na jednotlivé příspěvky vlastní provozovatel serveru Český-jazyk.cz! Publikování nebo další veřejné šíření obsahu serveru Český-jazyk.cz je bez písemného souhlasu provozovatele výslovně zakázáno! Užití výhradně jen pro osobní účely je možné.
Mapy webu Čtenářský deník - Životopisy - Čítanka - Spisovatelé Důležité informace Podmínky používání - Vyloučení odpovědnosti - Nastavení soukromí