Menu
Čapek Karel (*09.01.1890 - †25.12.1938)
Matka (rozbor)
otec Richard - důstojník; zahynul v Africe ve válce s domorodci kvůli zbytečnému rozkazu; vzor synů, hrdina
Ondřej - lékař; zemřel při léčení malárie v Africe jako oběť svých pokusů ve jménu vědy, pokroku
Jiří - pilot, který se zabil při pokusu o rekord
Petr - zajímá se o politiku; umřel v občanské válce; levicově orientovaný, ochotný padnout za svou ideu
Kornel - jeho dvojče; také se zájmem o politiku, ale pravicový, konzervativní; i on zemřel v občanské válce
Toni - nejmladší syn; citlivý a bázlivý, ale ví, že bránit vlast je jeho povinnost; matka jej nechce ztratit a chrání ho, nakonec jej však do boje pustí DĚJ: 1. dějství Již na počátku hry jsou manžel a nejstarší syn (Ondřej - lékař) Dolores mrtvi - oba zemřeli jako hrdinové, zjevují se matce, která si s nimi povídá (v pokoji Richarda). Jejich rozhodnutí riskovat život za vyšší cíle, za hrdinství, nechápe/nechce chápat, oni jí naproti tomu vysvětlují, že jsou hrdí, že nezemřeli jen tak, ale pro dobrou věc, že by nemohli žít klidným životem s pocitem marnosti... Zároveň jim vyčítá vliv na další syny (to se opakuje s tím, jak postupně umírají), kteří v nich (zejména otci) vidí svůj vzor, láká je otcův pokoj... Už na začátku knihy se situace opakuje, když v letadle zemře i Jiří, což okamžitě pozná tím, že se jí zjeví. Mrtvý otec a bratr jsou pyšní, že zemřel pro pokrok techniky, což matka nedokáže pochopit. 2. dějství Ve druhém jednání jsou již chlapci o něco starší. V zemi zuří občanská válka a dvojčata Kornel a Petr stojí každý na jiné straně fronty. Petr je nyní v zajetí. Toni válku nechápe a dává za vinu Kornelovi Petrovo uvěznění, když do toho přijde matka (Toniho vyžene) s tím, že chce Petrovi donést nějaké jídlo a pití. V dáli se zatím ozývají výstřely a Kornel ji přesvědčuje, aby nikam nechodila kvůli zákazu vycházení a že se Petr určitě vrátí (s tím odchází). Po chvíli se Petr objeví ve dveřích, čímž matka s hrůzou zjistí, že je mrtev. Omdlí, přijdou i oba mrtví synové a otec. Ondra-lékař se stará o matku a ostatní se baví o válce. Když se probudí (všichni zmizí), zjistí, že Kornel šel mezitím bojovat a jí je jasné, že už se živý nevrátí. 3. dějství Toni už je opět o něco starší (stále mu není 18 let), zemi oslabenou občanskou válkou napadl nepřítel, národ volá po nutnosti obrany a i Toni chce jít bojovat, nicméně Dolores svého posledního přeživšího syna nechce ztratit, sužována strachem o jeho život i z vlastní samoty. Již od jeho narození si slibuje, že jej nikam nepustí, neboť je příliš slabý na to, aby bojoval, a nechce o posledního syna přijít. Opět se objeví mrtví synové, manžel a její otec a všichni s Dolores diskutují o Toniho osudu. Snaží se změnit její rozhodnutí syna nikam nepustit. Když pak ale mrtví debatují bez Dolores, přiznají si, že žádný z nich hrdinskou smrtí nezemřel, všichni zemřeli zbytečně. K čemu jim bylo hrdinství, když jako mrtví už nic nedokážou? (Zaujalo mne to, že zprvu jej popisuje jako slabého, bojácného...a její postoj se začne měnit, když jí zemřelí přestanou vzdorovat a začnou o Tonim uvažovat jako o neschopném pro válku, tehdy jim ona začne odporovat.) V rádiu vyzývá ženský hlas mladé muže, aby šli do války, za což ho (ji) Dolores nenávidí, když se ale dozví, že i ona je matkou, které umřelo dítě, že nepřítel zabíjí i děti, změní rozhodnutí, sama dává Tonimu do rukou zbraň a pošle ho bránit vlast. HLAVNÍ MYŠLENKY, ZAJÍMAVOSTI: Matka je drama, ve kterém Čapek otevřeně kritizuje nastupující fašismus (stejně jako v Bílé nemoci) a vybízí k boji proti němu. Ukazuje nesmyslnost válek, ve kterých přicházejí zbytečně o život nevinní i děti, válek, které berou děti matkám; je hloupost snažit se být hrdinou. Stupidita občanských válek, kdy bratr vraždí bratra (dvojčata Kornel a Petr - zastánci opačných politických stran). Válka má smysl pouze tehdy, když bráníme nevinné lidi. Matka, která ztratila skoro celou svoji životní radost, pochopí, že nestačí jen zachraňovat své děti, ale musí obětovat i posledního syna, aby hájil vlast a zachránil jiné děti a matky. Nejsilnější a nejhlubší cit na světě je mateřská láska. Ve hře se setkávají dva rozdílné pohledy na svět:
Mužský - snaha hrát si na hrdiny, riskovat a něco v životě dosáhnout, získat slávu, uznání a klidně kvůli tomu obětovat i život.
Ženský, mateřský - láska k rodině a snaha chránit ji; matka nežije svým životem, ale životem svých dětí, které proto tak zoufale brání. Dalo by se říci, že ve své sobeckosti přehlížela, co její děti chtějí, ale sotva jde o něco, co lze matce vyčítat. Při snaze přimět Toniho, aby zůstal, zvolila tu nejhorší možnou metodu výčitek: "Co když se mi něco stane, ti mě tu přece nenecháš samotnou Toni, že ne?" Jedná se o Čapkovu poslední hru, napsal ji v roce 1937, premiéru měla v únoru 1938 v Národním divadle, zemřel 10 měsíců po premiéře.
Zdroj: Anna Jandová/Mikrotubulus, 10.01.2022
Související odkazy
Diskuse k výpisku
Karel Čapek - Matka (rozbor)
Štítky
vyjížďka michna z otradovic zloba a násilí poslední případ bou mstitel hmyz Jurský park seznam.cz tennessee williams České písně zimní večer bradavice cukroví dějové linie Sheldon Karel+Hynek+Mácha jaký bych byl učitel Dům snů konverzace seskok padákem ztracený pes quasimodo topič Obrázky z Holandska poklad na ostrov lisick noc vlčice pudink štěstí na dosah
Doporučujeme
Server info
Počítadlo: 713 397 106
Odezva: 0.1 s
Vykonaných SQL dotazů: 6
Návštěvnost: TOPlist.cz - školství › Český-jazyk.cz
© 2003-2024 Český-jazyk.cz - program a správa obsahu: Ing. Tomáš Souček, design: Aria-studio.cz Autoři stránek Český-jazyk.cz nezodpovídají za správnost obsahu zde uveřejněných materiálů! Práva na jednotlivé příspěvky vlastní provozovatel serveru Český-jazyk.cz! Publikování nebo další veřejné šíření obsahu serveru Český-jazyk.cz je bez písemného souhlasu provozovatele výslovně zakázáno! Užití výhradně jen pro osobní účely je možné.
Mapy webu Čtenářský deník - Životopisy - Čítanka - Spisovatelé Důležité informace Podmínky používání - Vyloučení odpovědnosti - Nastavení soukromí