Menu
Havlíček Borovský Karel (*31.10.1821 - †29.07.1856)
Křest svatého Vladimíra (5)
Skladba se sestává z deseti zpěvů: Perun a Vladimír - zpěv první
Car Vladimír má svátek a přikáže slovanskému bohu Perunovi, aby na jeho počest ztropil rámus a zahřměl. Perun neuposlechne a vyžene carova drába ze svého domu. Perun se bouří proti vrchnosti a opovrhuje carem. "Pro nic za nic robotovat -
nevěděl bych věru,
na tu jeho čekoládu,
že mu na ni seru! Cár necár, svátek nesvátek,
že mi všecko rovno,
ne a ne a nebudu hřmít,
co z toho mám? Hovno!" Car se proto rozzuří a plánuje Peruna potrestat. Předtím ale uspořádá velikou hostinu na svoji počest. Hospodářství - zpěv druhý
V této části si Perun stěžuje na svoji práci boha - jak je to těžké, že lidé si na něj vzpomenou, jen když je jim špatně a potřebují pomoci. "Sám se nechce žádný starat,
o všechno se modlí,
jako by měl každý boha
jen pro své pohodlí." Nakonec Perun ale přece jen začne litovat, že carovi nevyhověl, teď si jen zadělal na potíže. Vojenský soud - zpěv třetí
Ve třetím zpěvu se opěvují policajti, coby strážci zákona. Ti vedou Peruna ulicemi Kyjova k soudu. Civilní soud však pro něj nemůže najít žádný vhodný trest, jelikož na souzení bohů nemá paragrafy. Tak je Perun poslán před vojenský soud, který Havlíček rovněž zesměšňuje: "Vojenský soud na civilní
dívá se zvysoka,
nesoudí podle zákonů,
všechno jen od oka." Perun je nakonec odsouzen k přivázání za nohy ke koňskému ocasu a nakonec k utopení ve Dněpru. Zpěv končí přímou narážkou na nesmyslnost a nespravedlivost soudů a vůbec celkovou špatnou organizaci státu - žurnalista, píšící proti víře (tj. Perunovi) je odsouzen ke stejnému trestu jako sám bůh. "Právě jeden žurnalista
seděl také v díře,
protože se bohu rouhal
a psal proti víře; soud jej odsoudil, použiv
té příležitosti,
k stejnému trestu s Perunem
kvůli nestrannosti." Testament Perunův - zpěv čtvrtý
Borovský odsuzuje lidské pojetí víry. Říká, že lidé každou chvíli uctívají a modlí se k něčemu jinému, podle toho, co zrovna musí, aby neměli problémy. "Tak to chodí na tom světě,
každou chvíli jinák:
dneska ctí tě za svatého,
zejtra budeš sviňák!" Tvrdí, že nakonec stejně přežije jen samovláda, protože lid bude vždycky uctívat vrchnost, aby se měl dobře. "Kdo ctí cára a je Vávra,
může něčím býti,
kdo nechválí, bude věčně
jenom vodu píti." Bezbožnost v Rusích - zpěv pátý
Vypráví o tom, jak i bez boha šlo v Kyjeve všechno jako dřív, pouze církevní hodnostáři a představitelé se neměli jak živit, když nebyl bůh. Lidé totiž přestali dávat dary a desátky, přestali se modlit a chodit na mše. Audience - zpěv šestý
Všichni lidé se sejdou u cara Vladimíra a prosí jej, aby jim dal nového boha, protože všude začínají vidět nějaká znamení. Zjistili totiž, že bez boha nemůžou fungovat a musí se k něčemu modlit. Car si to rozmýšlí. Ministerská rada - zpěv sedmý
Ministři se na závažné poradě shodují na tom, že je bůh potřeba k usměrnění lidu, který si začíná nějak moc dovolovat na výše postavené. Každý ministr má jiný návrh, podle svojí funkce. Nakonec se rozhodují pro vyhlášení konkurzu. "Ministr osvěty divný
plán měl pohotově,
aby se ta božská živnost
ponechala vdově." Kamarila - zpěv osmý
Na cara doráží i jeho kamarila - milenky, ženy, tetky, matky, báby - a že jich je u cara požehnaně. Car již nevydrží nátlak ze všech stran a dá do zítřejších novin oznámení o konkursu na nového boha. O tom se rychlostí blesku dozví až v samotném Vatikánu a pohoršeni pošlou do Kyjeva delegaci Jezovitů, aby tamější lidstvo napravili a přivedli na správnou duchovní cestu. "Svatý otec, jak vyskočil,
ještě byl v košili,
velel, by se Jezovité
do Rus hned strojili." Jezovitský marš - zpěv devátý
Pojednává o nekalém záměru Jezovitů v Rusi - chtějí si užívat, jíst, spát s místními děvčaty. Borovský tedy kritizuje církev a její představitele.
Zajímavé je pojetí tohoto zpěvu - Borovský ústy Jezovitů vtipně doplňuje známé církevní písně a hymny, modlitby atp. "Te Deum laudamus -
v Kyjově je rámus.
...
dona nobis pacem
s kuchařkami spát chcem.
...
sicut erat in principio et nunc et semper -
nedávej nikomu nic, ale všem ber!" Konkurs - zpěv desátý
V poslední části skladby chodí k Vladimírovi představitelé různých náboženství, církví a sekt a přesvědčují jej, aby si vybral boha právě jejich víry. "A rabínské synedrium
Šulem, šulem' píše,
'nevěř Římu, nevěř Řekům,
drž se jen Mojžíše'." Na úplný závěr si Borovský neodpouští narážku na dohazovače, kterým se v té dobře obchody velice dařily a od té doby jim říkáme "boží metly".
Zdroj: Bajča, 31.05.2006
Související odkazy
Diskuse k výpisku
Karel Havlíček Borovský - Křest svatého Vladimíra (5)
Aktuální pořadí soutěže
- Jana Lotus (1,5)
- Grully (1,5)
Štítky
rod mužský konec masopustu jaromír jágr Nemilovaná automobily přídavná+jména Koho volit Točník subjekt andělé všedního dne Betty Český Krumlov osnova p clarissa Edgara Allana Poea drsňačka hollis květy co je popis moudrý engelbert glóbus Džungle Vraždy v ulici alain proza zbraň Obsah díla petr sís křest ohněm zaklínač robert oblíbená četba
Doporučujeme
Server info
Počítadlo: 707 949 496
Odezva: 0.04 s
Vykonaných SQL dotazů: 6
Návštěvnost: TOPlist.cz - školství › Český-jazyk.cz
© 2003-2024 Český-jazyk.cz - program a správa obsahu: Ing. Tomáš Souček, design: Aria-studio.cz Autoři stránek Český-jazyk.cz nezodpovídají za správnost obsahu zde uveřejněných materiálů! Práva na jednotlivé příspěvky vlastní provozovatel serveru Český-jazyk.cz! Publikování nebo další veřejné šíření obsahu serveru Český-jazyk.cz je bez písemného souhlasu provozovatele výslovně zakázáno! Užití výhradně jen pro osobní účely je možné.
Mapy webu Čtenářský deník - Životopisy - Čítanka - Spisovatelé Důležité informace Podmínky používání - Vyloučení odpovědnosti - Nastavení soukromí