Menu
Erben Karel Jaromír (*07.11.1811 - †21.11.1870)
Kytice (rozbor) (2)
1. část - báje o původu mateřídoušky (hřbitovy zakládány na suchých místech; mateřídouška roste na suchých místech), tzv. etymologická báseň + koloběh života v přírodě + soužití člověka s rostlinou; prostředek - převtělování
2. část = ideové jádro skladby - odkaz mrtvé matky - matky = vlasti na dávné mohyle (polit. - Bachův absolutismus); vyjádřeno vlastenecké a slovanské poslání knihy; návaznost na poslední Věštkyni. Poklad
Základem je pověst, motiv zlata a porušení mateřské povinnosti - láska k dítěti = trest - mravokárný závěr. Působivost - obraz venkovského kostelíka, pohádkové nitro hory, líčení krajiny - proměny přírody mezi dvěma Velkými pátky, 5x motiv pašijí. Zvukomalba - cinkot zlata. Svatební košile - lidová balada
Slovanská povaha - mírnost, protiklad - život X smrt, trest za rouhání (jen 1 výkřik) - život v opuštění a bolesti; trest - hrůzná cesta + umrlčí komora - pověrčivá hrůza z mrtvých, baladická předtucha. Pokání + Panna Marie ochrání podle lid. křesťanské víry před zlou mocí = odpuštění, vítězí život nad smrtí. 3 věci ji pojily se životem - postupně jich zbavena. 7veršový doslov - mravně poučný ráz. Promyšlená kompozice, působivost děje - prudký spád, vykreslení charakteru dívky. Stavba - klidný úvod, zápletku vyvolá rouhání; vrchol - příchod umrlce (pak už prudký dějový spád); svatební cesta, hřbitov, zápas o dívku, rozuzlení (A slyš!) - zklidnění. Přímá řeč - mírnost, odevzdanost X strohost, výsměšnost. Obrazy noční krajiny. Pochmurnost - předtucha - neslovesné věty, sdružený rým, krátké verše - spěch. Daktylotrochej mezi jambickými verši.
Antonín Dvořák - kantáta (sbor - zpěv + orchestr) Polednice
Základem je báje o nadpřirozené bytosti; zobrazení odpovědnosti mateřské lásky - porušení - trest, vyznívá mravokárně. Kompozice - prudký dramatický spád, mistrovské využití jazykových prostředků - krátký příběh, časově soustředěný do několika minut (začíná před polednem, končí po úderech zvonu - 12 slok před 12. hodinou).
Úvod - podrážděná nálada - vede k zápletce, provinění - zavolala v afektu na dítě příšeru, příchod polednice - napětí - vyvrcholení (zápas o dítě, mdloba), poslední napětí - zdá se obrat k lepšímu, poslední verš - rozuzlení - smrt.
Forma - nejmenší míra popisu. Rozčilení - z řeči - imperativy, neúplné věty, citoslovce, lidové vazby a výrazy (cikáně, z plna hrdla, i bodejž tě sršeň sám) = názornost - popis - bez spojek, bez sloves. Za 18. veršem - pomlka (při volání polednice). Hláska í.
Antonín Dvořák - symfonická báseň Polednice Zlatý kolovrat - pohádka
Dobro vítězí, kouzelné předměty, postavy. Děj ne tolik dramatický, trest ne tolik zdůrazňován, rušil by rys pohádky. Vrchol - napravení zločinu. Názornost - vykreslení krajiny, citová hloubka (zaujetí vypravěče - babice, dcera hadice), podmanivost. Zvukomalba (klop, klop, klop), lidové dvojverší charakterizující (vyšla dívčina jako květ, neviděl také krásy svět), dojem (pán stojí, nevěda, co chtěl).
Forma - čtyřveršové strofy, sdružený rým, 5. verš kratší, nerýmuje se.
Antonín Dvořák - symfonická báseň Zlatý kolovrat Štědrý den - podtitul - pověst národní
Osudovost - 2 rozdílné dívčí osudy (sestry Marie a Hana) vloženy do rozsáhlého vylíčení lidových zvyků a pověr vztahujících se k tajemnému svátku (Není vánoční stromek! Proč? - nepatřil ke slovanským zvyklostem).
Základ děje - pověra, idea - celek dán prolnutím štěstí a smutku v koloběhu roku. Oddanost osudu (všeckoť na světě jen na obrátku a život lidský jako sen).
Závěrečná strofa - varování. Obrazy - zpěvy: 1. = výpravný - jádro - dívčí snění o milostném štěstí; 2. = Štědrý den - zvyky, pověry; 3. = vlastní příběh, věštba; 4. = splnění věštby; 5. = návrat na začátek + zkušenost.
Lidová mluva. Metrum: 1., 3. - rámec 5. zpěvu (daktylotrochej, střídavý rým), 2., střed 5. - apostrofa Š. v. (základem je trochej o stejném počtu stop, verš je na slabiky kratší, rým - ABCB), 4. zpěv - v prvním čtyřverší se podobá 2. zpěvu, ale různý zvukový ráz: veselka - nepřerušovaný pohyb veršů X pohřeb - pauzy = to důkaz jednoty obsahu a formy.
Zdeněk Fibich - melodram Holoubek - balada národní
Ideologický základ - vina X svědomí, manželský svazek je nedotknutelný, jeho porušení je v duchu mravního lid. názoru přísně trestáno. Žena otrávila manžela, svědomí ji donutilo k sebevraždě, motiv holubice - proměna duše nevinného člověka.
Malé celky: 1. pohřeb + falešný nářek; 2. námluvy panice; 3. příprava k svatbě; 4. svatba; 5. veselí + upomínka na vinu - stupňování napětí - konec 1. části; 6. nepomíjivost viny, tíha hlasu svědomí - zoufání; 7. již utonulá vinice; 8. věčnost kletby - sebevražednice - těžký kámen (= vina) na rozcestí v polích.
Forma - čtyřveršové sloky - jako v lidové poezii - i jazyk - opakování slov: teče voda, teče; byla svatba, byla; běží časy, běží; není to opakování forem lid. poezie, ale využití v umělé skladbě!
Antonín Dvořák - symfonická báseň Holoubek - hudebně nejdokonalejší ze 4 symfonických básní podnícených Erbenovými baladami - 5 částí: pohřeb + příjezd panice + svatba + zoufalství + smrt Záhořovo lože - legenda (i v polštině)
Dvojí dějové pásmo - kající se hříšník Záhoř + pobožný poutník sestupuje do pekel pro úpis - ponurá atmosféra i přírodní a pekelná scenérie (pozadí děje) i se zázraky. Vzrušené obrazy i slova - obraz zločinu a pokání i odpuštění v duchu středověkých legend. Méně prosté a méně lidové, výjimečnost postav - odlišnost od ostatních básní. Vodník - balada
Základem je báje o zlé vodní bytosti - souvisí se smutnými zkušenostmi lidí s vodním živlem - nepřátelský poměr - bytosti vábí lidi. Mateřská láska - hrůza z vodní hlubiny i síla mateřství = konflikt mezi silami života a tím, co je hubí. Zvítězil pozemský život, láska matky překonává lásku k dítěti, které se narodilo bezděčně.
Forma - obraz příšery vyrůstá z lidového podání - pohádky (na topole, nad jezerem..., kapající šos, duše pod hrnéčky, zelené vlasy), lid. je i varování: neobjímat, jinak ztratíš to, co jsi na jiném světě miloval. Zápletka je připravena lidovým výkladem snu. Podoba lidové písně - refrén, lid. mluva - zdrobněliny (ráno raníčko), citově zabarvená slova, zraková názornost (příroda - smutek vodníkovy říše, bouře na jezeře), zvukomalba.
Zdeněk Fibich - melodram - lidovost, baladičnost, náladovost Vrba - balada
Základem je víra v důvěrné spojení člověka s přírodou (vrba - žena), citově prohlubuje vztah mateřské lásky (kolébka z prken - těla matky) - boj X osudu je marný (co sudice komu káže, slovo lidské nerozváže).
Forma - dialog, trochej (čtyřstopý), strofy: rýmovaná dvojverší. Lilie
Přírodní báje o vztahu mezi člověkem a rostlinou - život a smrt jsou neslučitelné. 2. motiv: nepřátelství tchyně - snacha. Syn proklíná matku - manželské vztahy se rozcházejí se vztahy rodičovskými. Opět - matka hadice, nadpřirozená bytost je dobrá (oproti vodníkovi), představuje touhu po životě.
Rým: AABB Dceřina kletba
Motiv matky vražednice - zabíjí novorozeně (v lidové poezii - Dorna vražednice, Matka travička)
Idea - mravní - odpovědnost mateřské výchovy (žes mi zvůli dávala) - špatná výchova
Tragédie - předsudek - svobodná matka.
Forma - dialogy, postupné odhalování, sevřená forma - poslední verše - otázky a odpovědi se rýmují, jsou výsměšné - výsměch jinotajných odpovědí dcery: vzrůstá napětí, vrcholí kletbou. Věštkyně
Pověst o slavné minulosti a proroctví o slavné budoucnosti českého národa (Bach - absolutismus) - mravní zákon (v předchozích básních vítězí) zde spojen s vývojem lidových dějin - i zde musí být mravní zákon zachován (podobnost s Kollárem). Jen 6 zlomků. Neuskutečnil záměr "zbásnit" větší počet pověstí - Přemysl - vrátí se, aby dooral a zasil; Libuše; Karel IV. - zázračné lože na Karlově Týně - každého svrhlo; Karlův most - zbytek sochy (½ hodiny) - levice - štít se staroměstským znakem, pravice se opírala o meč, u nohou - lev = Bruncvík (1648 při obléhání Prahy Švédy koule urazila ½ sochy - nebude dobře, pokud hlava a srdce zase nebudou na místech) /později socha obnovena/. FILMOVÉ ZPRACOVÁNÍ: F.A.Brabec - Kytice - r. 2000 - navrženo na Oskara - neanglický film. Zpracováno 7 básní.
Zdroj: Buginka, 26.02.2009
Související odkazy
Diskuse k výpisku
Karel Jaromír Erben - Kytice (rozbor) (2)
Aktuální pořadí soutěže
- Do soutěže se prozatím nezapojil žádný soutěžící.
- Přidejte vlastní práci do naší databáze a staňte se vítězem tohoto měsíce!
Štítky
čech svatopluk fidlovačka seriály madrigal hodnocení zvukem kniha mojžíšova oslava narozenin nejlepší dovolená pták+ohnivák zastaveny prival winston o shrekovi úvaha o zdraví Moji milí bratři autoškola okna v bouři výchova dětí Noc na Karlštejně feminismu Kytice columbo maminky mamuti Lucy danielsová na plechárně činohra pepin Sheldon plovoucí ostrov
Doporučujeme
Server info
Počítadlo: 705 892 165
Odezva: 0.05 s
Vykonaných SQL dotazů: 6
Návštěvnost: TOPlist.cz - školství › Český-jazyk.cz
© 2003-2024 Český-jazyk.cz - program a správa obsahu: Ing. Tomáš Souček, design: Aria-studio.cz Autoři stránek Český-jazyk.cz nezodpovídají za správnost obsahu zde uveřejněných materiálů! Práva na jednotlivé příspěvky vlastní provozovatel serveru Český-jazyk.cz! Publikování nebo další veřejné šíření obsahu serveru Český-jazyk.cz je bez písemného souhlasu provozovatele výslovně zakázáno! Užití výhradně jen pro osobní účely je možné.
Mapy webu Čtenářský deník - Životopisy - Čítanka - Spisovatelé Důležité informace Podmínky používání - Vyloučení odpovědnosti - Nastavení soukromí