Není snadné uchopit naráz povahu náboženské skutečnosti, ani vymezit působení každé církve. Náboženská paměť lidstva je bohatá rozmanitostí vyznání, obřadů a institucí. S pomocí jasných definic a přesných označení se toto dílo snaží seznámit čtenáře se světem náboženství a analyzovat charakteristické rysy vlastní každé církevní tradici.
BIBLIOGRAFICKÉ ÚDAJE:
Vydalo nakladatelství Levné knihy v Praze roku 2006. Z francouzského originálu
Les grandes religions dans le monde přeložil Tomáš Kybal. Počet stran: 66. ISBN: 80-7309-355-3.
OBSAH:
Docela útlá knížka láká svým vzhledem. Ten, kdo si chce osvojit základy, na kterých staví velké náboženské systémy nejen dneška, ale i historie, je na správné adrese.
Na každé dvoustraně se dočtete pokaždé o jiném náboženství. Aby vše bylo nějak chronologicky poskládáno a sestaveno, nacházíme na začátku knihy, pomineme-li úvod a základní pojmy, prehistorická a starověká náboženství různých národů (černé Afriky, amerických národů, národů Oceánie, Keltů, Germánů, náboženství středního a dálného východu či nám bližší Slované a řecko-římská kultura).
Dostáváme se do Indie, kde vzniká hinduismus nebo chcete-li Sanátana-Dharma (učenci a vyvolení už vědí), které vzniká z védského náboženství, kde védy tvoří základ psané tradice. Dozvídáme se o rozsáhlé základně božstev a také dějinného vývoje náboženství, pak následuje odstavec o obřadech a institucích, který je rovněž zajímavý.
Následuje buddhismus, nazvaný po svém zakladateli Siddhárthu Gautamovi, který když na svých cestách viděl tolik utrpení, nemocí a chudoby, rozhodl se to změnit. Jejich psaným kánonem jsou tzv. Tři koše = Tripitaka a učení Buddhovo obsahuje mj. i učení o samsáře, nirváně a stavu bdělosti - bódhi. Opět nechybí popis obřadů a rozepsání jednotlivých proudů buddhismu, např. zenový buddhismus, mahájána, hínajána apod.
Po konfucianismu a taoismu, které jsou hlavními představiteli náboženství Dálného východu, a to zejména Číny, jsou zde popsána tři největší a v dnešním světě nejrozšířenější náboženství: judaismus, křesťanství a islám. Myslím si, že netřeba je příliš podrobně popisovat, když každé z těchto náboženství vydá na mnohasvazkové dílo. Zde jim je věnováno fakt minimum prostoru (cca 3-4 dvoustránky), avšak pro zevrubný vhled to bohatě stačí. Nejsou opomenuty ani větve, které se časem odštěpily od základu, jako příklad uvádím u křesťanství protestantismus, pravoslaví a katolicismus. Z islámu si jistě každý vybaví dvě skupiny: sunnity a šiíty nebo méně známé cháridžity.
V neposlední řadě zde nalezneme kapitoly jako: nová náboženská hnutí, cesty dialogů, politika a náboženství nebo právní statuty církví.
Úplně vzadu knihy se pak nachází tzv. srovnávací chronologie, kde jsou uvedena důležitá data a letopočty, co se kdy událo (př.: 622 emigrace Mohameda a jeho druhů do Medíny; počátek islámského letopočtu apod.). Mezinárodní přehled se statistikami, jak jednotlivá náboženství pojímají smrt a posmrtný život - jen tak ve zkratce. Součástí je i praktický kalendář svátků židovství, křesťanství a islámu. V glosáři najdete hesla od anděla přes okultismus po zjevení. Za důležitou považuji také podrobnou bibliografii a nabídku vybrané
literatury dostupně v češtině.
VLASTNÍ NÁZOR:
Knihu hodnotím velmi kladně. Tolik informací na tak malém kousku místa - co více si přát... Hodně mi pomohla při studiu základů religionistiky a vůbec nelituji, že jsem si ji koupila. Ač levná a malá, obsahem velká.