Menu
Kundera Milan (*01.04.1929 - †11.07.2023)
Směšné lásky
Toto dílo světoznámého autora, Směšné lásky, vyšlo ve třech sešitech. Jedná se o soubor povídek z let 1963 až 1968, tedy z doby, kdy se poměry v komunistickém Československu trochu uvolnily a slibovaly vytvořit socialismus s lidskou tváří. V době normalizace a době po ní byl tento soubor povídek cenzurou zakázán.
Téměř ve všech povídkách se objevuje erotika. Je otázkou, proč si Kundera vybral právě sexuální a erotickou tématiku.
Ale znovu k otázce: Proč se Kunderovi tak hodila sexuální tématika a k čemu, jestliže nezůstal pouze u ní, ale jí neustále překračuje? Nejnázornější odpověd poskytují Kunderovi hrdinové, resp. způsob, jakým autor s mladými hrdiny nakládá. Zajímavé je, ze se žádní mladí hrdinové v žádné povídce nesetkávají, vždy se v nich zaplétají se staršími protějšky. Už v prvních Směšných láskách je nasnadě, kdo je mladý. Je to člověk mladší třiceti, popřípadě třiatřiceti let, tedy člověk, který ještě nerozpoznal "malý a nebohý" rozměr vlastního bytí. Kunderovi hrdinové téměř parodují hrdiny Šrámkovského typu ve Stříbrném větru. Hrdinové jsou v podstatě ješitní hlupáčci opojení svým jediným vlastnictvím, totiž biologickou vitalitou, jsou to exhibicionisti soustředění jen a jen na sebe, a proto jsou tak snadno zmanipulovatelní. Jimi Kundera paroduje hrdiny lyrického věku. Nesporně jde tímto o vyjádření kritiky namířené proti vlastnímu mládí.
Hříchem mládí je podle Kundery to, že je mu cizí rozměr minulosti a tím i pocit uplývajícího času a že tuto neschopnost nahrazuje vzýváním báječné budoucnosti. V mládí se totiž, podle Kundery, nepřipoutáváme k přítomnosti, nýbrž právě ke skvělé budoucnosti, jíž je přítomnost pouze vzorkem. Schází-li nám cítění minulosti, chybí nám automaticky cit pro míru věcí, smyslu pro objektivitu světa.
Celý soubor povídek je nazván Směšné lásky. Proč? Směšného je v těchto povídkách skutečně hodně, ale není to pouze záležitostí komických situací, směšných rysů, parodických výkladů (např. povídka Symposion na podkladě platónského termínu), duchaplných bonmotů: směšnost sídlí vlastně téměř všude. Co jiného než láska je absolutní svobodou, kde jinde by se měl prosadit člověk, jaký skutečně je a jaký skutečně chce být. Kde jinde než v lásce může člověk cítit kruté rozčarování, jak málo je jeho nejautentičtější sféra chráněna před vlivem konvencí, ideologií a politických režimů. A je-li láska takto nechána na pospas, co pak ostatní oblasti života! Kunderovy povídky se krutě vysmívají frázím o svobodě, ač jeho hrdinové onu svobodu potřebují.
Nikdo se nebude smát
Z malé lži týkající se nevinné žádosti pana Zátureckého o recenzi špatné knihy se vyvíjí řetězová destrukce, která hlavního hrdinu připraví o krásnou milenku i zaměstnání. Pád není fatální, takže komický.
Zlaté jablko věčné touhy
"Profesionální" balič se svým přítelem, který je rád v jeho stínu a vleku, sbírají erotická dobrodružství. Příběh zůstává ale na banální popisné úrovni vtipkujících lidových "filozofů".
Falešný autostop
On a ona si první den dovolené začnou hrát na stopařku a řidiče. On nepřestává hrát cizího i ve chvílích sexuálního styku až dívku rozbrečí a vztah zachraňuje soucitem.
Symposion
Komorní hra několika osob při noční službě v nemocnici. Vztahy se splétají a znejasňují na pozadí úvah o sexu a sexuální touze. Nejasná otrava plynem sestry Alžběty, která byla diskusí dotčená, dává příběhu domnělý vrchol, když tento čin vyvolá iluzi lásky jejího mladého zachránce Flajšmana, ale vše se ještě s Kunderovskou truchlivou ironií dokončuje souloží doktora Havla s doktorkou.
Ať ustoupí staří mrtví mladým mrtvým
Bourání pomníku iluze o dávném milenci při setkání po letech. Ona tak ale shazuje pouta synova vydíraní, aby už nezůstala navždy v roli staré vdovy.
Dr. Havel po dvaceti letech
Casanova dává rady mladému dychtivému adeptovi, aby čtenář uviděl směšnost vztahů mezi muži a ženami na iluzích založených a iluzích naplněných.
Eduard a Bůh
Láska k Bohu, ke komunismu a k dívce. S nehezkou ředitelkou školy, která zničila vzdělání jeho bratrovi a která miluje komunismus, má Eduard sexuální styk, aby nepřišel o místo. Usiluje však o věřící dívku, která styk odmítá, ale jeho snaze nakonec neodolá. S Bohem Eduard nemůže obcovat, takže tento vztah, tato láska se jeví jako nejtrvalejší, nejhodnotnější, nejopravdovější.
Zdroj: Marcela Brabencová (vampee), 16.04.2003
Související odkazy
Čítanka | - | Kdybys tak raději mlčel |
- | Směšné lásky, Směšné lásky (2) | |
- | Žert |
Diskuse k výpisku
Milan Kundera - Směšné lásky
Aktuální pořadí soutěže
- avrilka (4,0)
- Veru (2,5)
- Michaela Dvořáková (1,5)
Štítky
ifigenie v aulidě zraky Ospalá+díra neurčité číslovky stehlíková panika parfém E. Hemingwayem O Jonášovi a velrybě stm mistr hanuš lze štěstí koupit divy světa Zatmění Slunce masti jfk aldous huxley skate substantivum patrick carman Kai Hermann dřevěná lžíce španělská literatura henry james pondělí můj kulturní zážitek Eragon arabela O bílém hadu společenské chování
Doporučujeme
Server info
Počítadlo: 720 113 707
Odezva: 0.08 s
Vykonaných SQL dotazů: 6
Návštěvnost: TOPlist.cz - školství › Český-jazyk.cz
© 2003-2025 Český-jazyk.cz - program a správa obsahu: Ing. Tomáš Souček, design: Aria-studio.cz Autoři stránek Český-jazyk.cz nezodpovídají za správnost obsahu zde uveřejněných materiálů! Práva na jednotlivé příspěvky vlastní provozovatel serveru Český-jazyk.cz! Publikování nebo další veřejné šíření obsahu serveru Český-jazyk.cz je bez písemného souhlasu provozovatele výslovně zakázáno! Užití výhradně jen pro osobní účely je možné.
Mapy webu Čtenářský deník - Životopisy - Čítanka - Spisovatelé Důležité informace Podmínky používání - Vyloučení odpovědnosti - Nastavení soukromí