Menu
Kundera Milan (*01.04.1929 - †11.07.2023)
Směšné lásky
Toto dílo světoznámého autora, Směšné lásky, vyšlo ve třech sešitech. Jedná se o soubor povídek z let 1963 až 1968, tedy z doby, kdy se poměry v komunistickém Československu trochu uvolnily a slibovaly vytvořit socialismus s lidskou tváří. V době normalizace a době po ní byl tento soubor povídek cenzurou zakázán.
Téměř ve všech povídkách se objevuje erotika. Je otázkou, proč si Kundera vybral právě sexuální a erotickou tématiku.
Ale znovu k otázce: Proč se Kunderovi tak hodila sexuální tématika a k čemu, jestliže nezůstal pouze u ní, ale jí neustále překračuje? Nejnázornější odpověd poskytují Kunderovi hrdinové, resp. způsob, jakým autor s mladými hrdiny nakládá. Zajímavé je, ze se žádní mladí hrdinové v žádné povídce nesetkávají, vždy se v nich zaplétají se staršími protějšky. Už v prvních Směšných láskách je nasnadě, kdo je mladý. Je to člověk mladší třiceti, popřípadě třiatřiceti let, tedy člověk, který ještě nerozpoznal "malý a nebohý" rozměr vlastního bytí. Kunderovi hrdinové téměř parodují hrdiny Šrámkovského typu ve Stříbrném větru. Hrdinové jsou v podstatě ješitní hlupáčci opojení svým jediným vlastnictvím, totiž biologickou vitalitou, jsou to exhibicionisti soustředění jen a jen na sebe, a proto jsou tak snadno zmanipulovatelní. Jimi Kundera paroduje hrdiny lyrického věku. Nesporně jde tímto o vyjádření kritiky namířené proti vlastnímu mládí.
Hříchem mládí je podle Kundery to, že je mu cizí rozměr minulosti a tím i pocit uplývajícího času a že tuto neschopnost nahrazuje vzýváním báječné budoucnosti. V mládí se totiž, podle Kundery, nepřipoutáváme k přítomnosti, nýbrž právě ke skvělé budoucnosti, jíž je přítomnost pouze vzorkem. Schází-li nám cítění minulosti, chybí nám automaticky cit pro míru věcí, smyslu pro objektivitu světa.
Celý soubor povídek je nazván Směšné lásky. Proč? Směšného je v těchto povídkách skutečně hodně, ale není to pouze záležitostí komických situací, směšných rysů, parodických výkladů (např. povídka Symposion na podkladě platónského termínu), duchaplných bonmotů: směšnost sídlí vlastně téměř všude. Co jiného než láska je absolutní svobodou, kde jinde by se měl prosadit člověk, jaký skutečně je a jaký skutečně chce být. Kde jinde než v lásce může člověk cítit kruté rozčarování, jak málo je jeho nejautentičtější sféra chráněna před vlivem konvencí, ideologií a politických režimů. A je-li láska takto nechána na pospas, co pak ostatní oblasti života! Kunderovy povídky se krutě vysmívají frázím o svobodě, ač jeho hrdinové onu svobodu potřebují.
Nikdo se nebude smát
Z malé lži týkající se nevinné žádosti pana Zátureckého o recenzi špatné knihy se vyvíjí řetězová destrukce, která hlavního hrdinu připraví o krásnou milenku i zaměstnání. Pád není fatální, takže komický.
Zlaté jablko věčné touhy
"Profesionální" balič se svým přítelem, který je rád v jeho stínu a vleku, sbírají erotická dobrodružství. Příběh zůstává ale na banální popisné úrovni vtipkujících lidových "filozofů".
Falešný autostop
On a ona si první den dovolené začnou hrát na stopařku a řidiče. On nepřestává hrát cizího i ve chvílích sexuálního styku až dívku rozbrečí a vztah zachraňuje soucitem.
Symposion
Komorní hra několika osob při noční službě v nemocnici. Vztahy se splétají a znejasňují na pozadí úvah o sexu a sexuální touze. Nejasná otrava plynem sestry Alžběty, která byla diskusí dotčená, dává příběhu domnělý vrchol, když tento čin vyvolá iluzi lásky jejího mladého zachránce Flajšmana, ale vše se ještě s Kunderovskou truchlivou ironií dokončuje souloží doktora Havla s doktorkou.
Ať ustoupí staří mrtví mladým mrtvým
Bourání pomníku iluze o dávném milenci při setkání po letech. Ona tak ale shazuje pouta synova vydíraní, aby už nezůstala navždy v roli staré vdovy.
Dr. Havel po dvaceti letech
Casanova dává rady mladému dychtivému adeptovi, aby čtenář uviděl směšnost vztahů mezi muži a ženami na iluzích založených a iluzích naplněných.
Eduard a Bůh
Láska k Bohu, ke komunismu a k dívce. S nehezkou ředitelkou školy, která zničila vzdělání jeho bratrovi a která miluje komunismus, má Eduard sexuální styk, aby nepřišel o místo. Usiluje však o věřící dívku, která styk odmítá, ale jeho snaze nakonec neodolá. S Bohem Eduard nemůže obcovat, takže tento vztah, tato láska se jeví jako nejtrvalejší, nejhodnotnější, nejopravdovější.
Zdroj: Marcela Brabencová (vampee), 16.04.2003
Související odkazy
Čítanka | - | Kdybys tak raději mlčel |
- | Směšné lásky, Směšné lásky (2) | |
- | Žert |
Diskuse k výpisku
Milan Kundera - Směšné lásky
Aktuální pořadí soutěže
- Jana Lotus (3,5)
- Grully (3,5)
Štítky
zpověď chuligána příběhy dona veřejná doprava tigrid bajza píseň o lásce jazyková vrstva rozbor děl Chvála rotačky harant beast woolfov Isabella Swanová obývací pokoj Pohled z mostu dopis rukojmímu klekánice elita Emily Dickinsonová umelecky Stormbreaker alenka v kraji divu hacker Heinrich Heine hostitel heinovské noci may vinetou princ jan pilař Radosti zimy
Doporučujeme
Server info
Počítadlo: 708 902 447
Odezva: 0.05 s
Vykonaných SQL dotazů: 6
Návštěvnost: TOPlist.cz - školství › Český-jazyk.cz
© 2003-2024 Český-jazyk.cz - program a správa obsahu: Ing. Tomáš Souček, design: Aria-studio.cz Autoři stránek Český-jazyk.cz nezodpovídají za správnost obsahu zde uveřejněných materiálů! Práva na jednotlivé příspěvky vlastní provozovatel serveru Český-jazyk.cz! Publikování nebo další veřejné šíření obsahu serveru Český-jazyk.cz je bez písemného souhlasu provozovatele výslovně zakázáno! Užití výhradně jen pro osobní účely je možné.
Mapy webu Čtenářský deník - Životopisy - Čítanka - Spisovatelé Důležité informace Podmínky používání - Vyloučení odpovědnosti - Nastavení soukromí