ČESKÝ JAZYK Literatura aneb studentský underground - čtenářský deník, životopisy, čítanka, slohové práce, slovníček pojmů - www.cesky-jazyk.czwww.cjl.cz | www.literka.cz Publikování nebo další veřejné šíření obsahu serveru Český-jazyk.cz je bez písemného souhlasu provozovatele výslovně zakázáno! Užití výhradně jen pro osobní účely je možné.



Menu

­

Švandrlík Miloslav (*10.08.1932 - †26.10.2009)

   
­­­­

Neuvěřitelné příhody žáků Kopyta a Mňouka

Třetí kniha příhod populární dvojice žáků z malého městečka, kteří opět pátrají a řeší různé záhady.
Kopyto a Mňouk tentokrát chtějí přijít na to, co či kdo straší v muzeu, pátrají po ukradeném autě, zorganizují soutěž v klouzání po zábradlí, s hrobníkem kopou na hřbitově, aby našli poklad, usměrní pražského frajera atd. atd.

BIBLIOGRAFICKÉ ÚDAJE:

Vydalo nakladatelství Petrklíč v Praze roku 1991 (1. vydání tamtéž). Ilustroval Jiří Winter-Neprakta. Počet stran: 175. ISBN: 80-85243-06-7.

PROSTŘEDÍ:

Československá republika konce šedesátých let dvacátého století za komunismu.

NÁMĚT:

Příběhy mladých školáků a kamarádů Kopyta a Mňouka.

DĚJOVÁ LINIE:

Děj knihy je zasazen do neuvěřitelných šedesáti tří kapitol, které svou délkou zhruba odpovídají deseti stránkám. Převážně na sebe nenavazují a každá vypráví svůj vlastní příběh (proto bychom tuto knihu mohli brát spíše za sbírku povídek).

V jednotlivých kapitolách se tito žáci základní školy snaží učinit něco ušlechtilého, ale ne vždy se jim to podaří. Například v kapitole Co zavinily Dušičky se ukáže, že ve skutečnosti smrt nekrouží kolem jejich třídního profesora, ale že se zrovna v nesprávnou dobu objevil na hřbitově, kam zamířil ze zcela odlišných důvodů.

Proto kvůli dobrým skutkům, údajným pokusům o nápravu, výpomoc, přivýdělek nebo podlehnutí vědeckým či detektivním záležitostem - kterým mimochodem přímo propadli Kopyto a Mňouk - skončí mnohé věci nezdarem, avšak tragikomicky.

Je proto zcela zřejmé, že jednotlivé kapitoly jsou psány vtipně, svižně a za doprovodu dobové ilustrace umělce Neprakty, který tak blíže přiblížil čtenářovi onu dávnou dobu, kdy nebyly počítače, herní konzole a ani mobil, kdy se poslouchalo rádio a vinylové desky, jezdilo se v embéčkách a zájezdy k moři byly stejně tak vzácné jako dnes nalezení městečka či vesnice, kde by neměli Internet...

POSTAVY:

Mňouk - nejlepší kamarád a také spolužák Kopyta; studuje sedmou třídu základní školy, ve které je třídním učitelem Pěnička; chytrý, mazaný, odvážný, vynalézavý, podnikavý, čestný, dobrácký a loajální
Kopyto - nejlepší kamarád a také spolužák Mňouka; studuje sedmou třídu základní školy, ve které je třídním učitelem Pěnička; má prakticky obdobné vlastnosti jako Mňouk, bez něhož nedá ani ránu a nepodnikne žádnou věc
pan učitel Pěnička - každou chvíli je na rozpacích ze své třídy, která ho přivádí k šílenství; Mňouka a Kopyta považuje za holomky neřádné, co se honí za hloupostmi místo toho, aby se plně věnovali učivu; chytrý, učený, rozumný, zdrženlivý, sečtělý a adekvátní
Jindra Benecká - kamarádka Kopyta a Mňouka a též jejich spolužačka; umí dobře zpívat; stejně jako Mňoukův a Kopytův je i její odvěký nepřítel žák Bičiště, který je ze všech dětí na škole nejhorší; milá, hezká, přátelská, ambiciózní, chytrá, čestná a především touží stát se slavnou herečkou, za níž by se každý režisér světových formátů jenom otáčel
Bičiště - úhlavní nepřítel dvojice hlavních postav (Kopyta a Mňouka); on jediný je tím nejhorším a nejpodlejším žákem, který nejvíc vytáčí třídního učitele a přidělává mu na mnohých starostech; nepořádný, drzý, zlý, protivný, zahořklý, zapšklý, nezbedný, proradný, prohnaný a především lump s velkým L
Filipes (Baskervil) - pes, který byl darován třídou za iniciace žáků Kopyta a Mňouka panu třídnímu učiteli Pěničkovi, kdy se řídili heslem "darovanému koni na zuby nekoukej"; doprovází Kopyta a Mňouka prakticky všude, kde se jenom dá; věrný, přátelský, milý, rozmazlený, velký, na pohled trochu děsivý a nesnáší Bičiště, na něhož vždycky štěká nebo vrčí

HLAVNÍ MYŠLENKA:

Příběhy z období dětství Miroslava Švandrlíka, který své vzpomínky na mládí vtiskl do rukou svým hlavním postavám této knihy.

MOTIVY:

Přátelství, dobrodružství, legrace, čestnost, smysl pro právo a spravedlnost

JAZYKOVÉ PROSTŘEDKY:

Knížka je psána spisovný jazykem v kombinaci s nespisovným, který se objevuje převážně v mluvě postav.

VLASTNÍ NÁZOR:

Kniha se mi líbila díky své komičnosti a také ilustraci, která - ačkoliv byla jednoduše pojatá - byla dobrým a docela i příjemným zpestřením čteného obsahu knihy.

Vytisknout (Ctrl+P) Stáhnout v PDF

Zdroj: Pavel Dovhanič, 30.04.2014

­­­­

Diskuse k výpisku
Miloslav Švandrlík - Neuvěřitelné příhody žáků Kopyta a Mňouka







Mapy webu Čtenářský deník - Životopisy - Čítanka - Spisovatelé Důležité informace Podmínky používání - Vyloučení odpovědnosti - Nastavení soukromí


Ověřovací kód Opište kód z obrázku (jiný kód ↑)