Menu
Eliade Mircea (*09.03.1907 - †22.04.1986)
Kováři a alchymisté
Kniha Kováři a alchymisté není historií alchymie. Autor v ní pouze sleduje vývoj některých prastarých mýtů, rituálů a symbolů, jež začaly být spojovány se zmíněnými řemesly a později i s alchymisty. Shrnuje zde poznatky publikované v jeho starších, rumunsky psaných pracích, ale rozšiřuje je o poznatky novější a přibližuje je myšlení poválečné Evropy.
Na pozadí dávných mýtů a symbolů vyvstává příběh prastarého snu o tom, že člověk ovládne přírodu, v jejím díle bude pokračovat lépe a rychleji a sám zaujme místo času. Jak podotýká Eliade, tento sen se uskutečnil teprve nedávno - za cenu toho, že příroda i práce ztratily svůj posvátný charakter a člověk se ocitl v "odcizeném světě". Odvěký sen se tak stal pastí, z níž bude těžké najít východisko. BIBLIOGRAFICKÉ ÚDAJE: Vydalo nakladatelství Argo v Praze roku 2000 (1. vydání). Z francouzského originálu Forgerons et alchimistes přeložil Jindřich Vacek. Počet stran: 158. ISBN: 80-7203-320-4. OBSAH: Už samotný název svazku Kováři a alchymisté je zajímavý a ještě poutavěji o tomto tématu pojednává.
Zdánlivě nesmyslné slovní spojení se stává jakýmsi podnětem k hlubšímu uvažování, proč zrovna kováři a alchymisté a co mají společného... Samotná kniha je roztříděna do kapitol, které postupně odkrývají tajemství metalurgie, kovářství, alchymie, rituálů, které jsou s nimi spojeny a další zajímavosti. Líbí se mi styl autorova psaní i to, s jakou lehkostí toto spletité téma podává. Publikaci může číst i úplný laik, jenž se s touto problematikou ještě nesetkal, protože text je opatřen poznámkami i odkazy na jiné publikace, které se danému tématu věnují hlouběji. Za poslední kapitolou najdeme pro rozšíření vědomostí dodatky, na něž autor také v průběhu textu vhodně odkazuje. První železo lidé získávali z meteoritů, které měly posvátný charakter jako nebe, odkud spadly. Úcta byla a je prokazována těm, kteří s železem a vůbec s různými kovy pracují nebo je těží či jinak zpracovávají. Nebo jsou titíž lidé v jiné společnosti, kmeni, odsunuti na okraj společnosti jako ďáblovo umění. Autor odhaluje původ kovářství a sledováním vývoje některých prastarých mýtů, rituálů a symbolů ukazuje jeho rozvoj a důležitost, jíž sehráli samotní kováři. "Kovář především pracuje s ohněm a jeho postavení kočovníka - neustále se totiž přemisťuje, aby si opatřil surový kov i zakázky - mu umožňuje styk s rozličnými etniky. Kovář je hlavním činitelem při šíření mytologií, rituálu a mystérií metalurgické povahy." Je poukazováno také na to, že kováři měli ve společnosti vyšší nebo stejné postavení jako šamani a někdy byli dokonce uctívanější než náčelníci kmene. (Což mi přišlo velmi zajímavé.) Kováři totiž nebyli jen zruční řemeslníci. Byli to božští umělci vládnoucí nad ohněm i lidstvem. V jedné z legend se píše, že byli poslání z nebe. "...na zem poslali Bošintoje, nebeského kováře, a jeho dceru a devět synů, aby lidi seznámili s dobrodiními metalurgie. Jejich prvními žáky byli předkové rodin dnešních kovářů ... kovářem se nemůže stát nikdo, kdo nepochází z některé z těchto rodin." Za pozornost stojí i vyprávění o lidských obětích, které se do pece vrhají podle mytologie dobrovolně, nebo se jedná o malá embrya, kdy se musí udělat rituál, aby těhotná žena potratila a plod se pak mohl obětovat vložením do pece. Dále mě zaujala spojitost mezi těžbou kovů a porodnictvím. Horník totiž při těžbě rudy vyjímá z lůna Země-matky její plod neboli kov. Urychlí tak vývoj a růst kovů v zemi. Člověk se stává pánem času... Věřilo se totiž, že kovy v Zemi rostou a zrají jako dítě v těle matky. Také se mělo za to, že pokud bychom nezasahovali do vývoje kovů, časem by se ze všech rud uzráním stalo zlato. Lidé jsou různí, a proto jsou také různé lidské společnosti, jejich hierarchie a postoj v mystériích. Co je ovšem zajímavé: mýty a rituály v kovářství, o kovárnách i kovářích, o kovářských pecích nebo postupech při práci, jsou si velmi podobné, ba až stejné. Například mýty o původu kovů. Kovy údajně raší z těla boha či božské bytosti. Při rozkladu těla Indrova se začalo tělo rozplývat a dalo vzniknout různým tvorům, rostlinám i kovům. "... A poněvadž Gajómartovo tělo bylo tvořeno kovy, vzniklo z jeho těla sedm kovů." VLASTNÍ NÁZOR: Kniha byla velmi čtivá, pohlcující a obohatila mě o zajímavé poznatky z oblasti kovářství a jeho mytologie a alchymie. Mircea Eliade jako prestižní autor napsal tuto knihu velmi jednoduše, ale výstižně. Kniha nejspíše měla oslovit širokou veřejnost a otevřít jí dveře do světa magie kovářství a alchymie. Což splnila výborně.
Zdroj: Alice Chytrá, 10.06.2011
Související odkazy
Diskuse k výpisku
Mircea Eliade - Kováři a alchymisté
Aktuální pořadí soutěže
- Grully (3,5)
- Jana Lotus (2,5)
Štítky
pátek třináctého strofa oblouk Kompozice díla pařby a lektvary časoprostor Karel Poláček Childe Harold změnit svět orestes apokryfů můj pohled z okna F. S. Fitzgerald jak dostat tatínka pán stínů olbrach lovecký pes fialky nedůvěra muži pod ochranou barmské dny co se mi zdálo obrázky z holandska nervy na houbách Pláň Tortilla hmyz Emoce K čemu se hodí smuteční slavnost
Doporučujeme
Server info
Počítadlo: 708 625 777
Odezva: 0.03 s
Vykonaných SQL dotazů: 6
Návštěvnost: TOPlist.cz - školství › Český-jazyk.cz
© 2003-2024 Český-jazyk.cz - program a správa obsahu: Ing. Tomáš Souček, design: Aria-studio.cz Autoři stránek Český-jazyk.cz nezodpovídají za správnost obsahu zde uveřejněných materiálů! Práva na jednotlivé příspěvky vlastní provozovatel serveru Český-jazyk.cz! Publikování nebo další veřejné šíření obsahu serveru Český-jazyk.cz je bez písemného souhlasu provozovatele výslovně zakázáno! Užití výhradně jen pro osobní účely je možné.
Mapy webu Čtenářský deník - Životopisy - Čítanka - Spisovatelé Důležité informace Podmínky používání - Vyloučení odpovědnosti - Nastavení soukromí