Menu
Eliade Mircea (*09.03.1907 - †22.04.1986)
Kováři a alchymisté
Kniha Kováři a alchymisté není historií alchymie. Autor v ní pouze sleduje vývoj některých prastarých mýtů, rituálů a symbolů, jež začaly být spojovány se zmíněnými řemesly a později i s alchymisty. Shrnuje zde poznatky publikované v jeho starších, rumunsky psaných pracích, ale rozšiřuje je o poznatky novější a přibližuje je myšlení poválečné Evropy.
Na pozadí dávných mýtů a symbolů vyvstává příběh prastarého snu o tom, že člověk ovládne přírodu, v jejím díle bude pokračovat lépe a rychleji a sám zaujme místo času. Jak podotýká Eliade, tento sen se uskutečnil teprve nedávno - za cenu toho, že příroda i práce ztratily svůj posvátný charakter a člověk se ocitl v "odcizeném světě". Odvěký sen se tak stal pastí, z níž bude těžké najít východisko. BIBLIOGRAFICKÉ ÚDAJE: Vydalo nakladatelství Argo v Praze roku 2000 (1. vydání). Z francouzského originálu Forgerons et alchimistes přeložil Jindřich Vacek. Počet stran: 158. ISBN: 80-7203-320-4. OBSAH: Už samotný název svazku Kováři a alchymisté je zajímavý a ještě poutavěji o tomto tématu pojednává.
Zdánlivě nesmyslné slovní spojení se stává jakýmsi podnětem k hlubšímu uvažování, proč zrovna kováři a alchymisté a co mají společného... Samotná kniha je roztříděna do kapitol, které postupně odkrývají tajemství metalurgie, kovářství, alchymie, rituálů, které jsou s nimi spojeny a další zajímavosti. Líbí se mi styl autorova psaní i to, s jakou lehkostí toto spletité téma podává. Publikaci může číst i úplný laik, jenž se s touto problematikou ještě nesetkal, protože text je opatřen poznámkami i odkazy na jiné publikace, které se danému tématu věnují hlouběji. Za poslední kapitolou najdeme pro rozšíření vědomostí dodatky, na něž autor také v průběhu textu vhodně odkazuje. První železo lidé získávali z meteoritů, které měly posvátný charakter jako nebe, odkud spadly. Úcta byla a je prokazována těm, kteří s železem a vůbec s různými kovy pracují nebo je těží či jinak zpracovávají. Nebo jsou titíž lidé v jiné společnosti, kmeni, odsunuti na okraj společnosti jako ďáblovo umění. Autor odhaluje původ kovářství a sledováním vývoje některých prastarých mýtů, rituálů a symbolů ukazuje jeho rozvoj a důležitost, jíž sehráli samotní kováři. "Kovář především pracuje s ohněm a jeho postavení kočovníka - neustále se totiž přemisťuje, aby si opatřil surový kov i zakázky - mu umožňuje styk s rozličnými etniky. Kovář je hlavním činitelem při šíření mytologií, rituálu a mystérií metalurgické povahy." Je poukazováno také na to, že kováři měli ve společnosti vyšší nebo stejné postavení jako šamani a někdy byli dokonce uctívanější než náčelníci kmene. (Což mi přišlo velmi zajímavé.) Kováři totiž nebyli jen zruční řemeslníci. Byli to božští umělci vládnoucí nad ohněm i lidstvem. V jedné z legend se píše, že byli poslání z nebe. "...na zem poslali Bošintoje, nebeského kováře, a jeho dceru a devět synů, aby lidi seznámili s dobrodiními metalurgie. Jejich prvními žáky byli předkové rodin dnešních kovářů ... kovářem se nemůže stát nikdo, kdo nepochází z některé z těchto rodin." Za pozornost stojí i vyprávění o lidských obětích, které se do pece vrhají podle mytologie dobrovolně, nebo se jedná o malá embrya, kdy se musí udělat rituál, aby těhotná žena potratila a plod se pak mohl obětovat vložením do pece. Dále mě zaujala spojitost mezi těžbou kovů a porodnictvím. Horník totiž při těžbě rudy vyjímá z lůna Země-matky její plod neboli kov. Urychlí tak vývoj a růst kovů v zemi. Člověk se stává pánem času... Věřilo se totiž, že kovy v Zemi rostou a zrají jako dítě v těle matky. Také se mělo za to, že pokud bychom nezasahovali do vývoje kovů, časem by se ze všech rud uzráním stalo zlato. Lidé jsou různí, a proto jsou také různé lidské společnosti, jejich hierarchie a postoj v mystériích. Co je ovšem zajímavé: mýty a rituály v kovářství, o kovárnách i kovářích, o kovářských pecích nebo postupech při práci, jsou si velmi podobné, ba až stejné. Například mýty o původu kovů. Kovy údajně raší z těla boha či božské bytosti. Při rozkladu těla Indrova se začalo tělo rozplývat a dalo vzniknout různým tvorům, rostlinám i kovům. "... A poněvadž Gajómartovo tělo bylo tvořeno kovy, vzniklo z jeho těla sedm kovů." VLASTNÍ NÁZOR: Kniha byla velmi čtivá, pohlcující a obohatila mě o zajímavé poznatky z oblasti kovářství a jeho mytologie a alchymie. Mircea Eliade jako prestižní autor napsal tuto knihu velmi jednoduše, ale výstižně. Kniha nejspíše měla oslovit širokou veřejnost a otevřít jí dveře do světa magie kovářství a alchymie. Což splnila výborně.
Zdroj: Alice Chytrá, 10.06.2011
Související odkazy
Diskuse k výpisku
Mircea Eliade - Kováři a alchymisté
Aktuální pořadí soutěže
- Grully (1,5)
- vedralova.k (0,5)
Štítky
liduška plojhar Herriot bovary Řbitov zedník kosmické realismus kritický Irena dousková nejhorší den Crichton Nad propastí kapka rosy legolas Anton pavloví Rad covid ztratit Náš dědeček julius fučík dějová linie blobelov vyvoj máchuv máj časomíra apek-Chod nep Lada jak bude vypadat Ošklivé káčátko
Doporučujeme
Server info
Počítadlo: 714 078 773
Odezva: 0.02 s
Vykonaných SQL dotazů: 6
Návštěvnost: TOPlist.cz - školství › Český-jazyk.cz
© 2003-2024 Český-jazyk.cz - program a správa obsahu: Ing. Tomáš Souček, design: Aria-studio.cz Autoři stránek Český-jazyk.cz nezodpovídají za správnost obsahu zde uveřejněných materiálů! Práva na jednotlivé příspěvky vlastní provozovatel serveru Český-jazyk.cz! Publikování nebo další veřejné šíření obsahu serveru Český-jazyk.cz je bez písemného souhlasu provozovatele výslovně zakázáno! Užití výhradně jen pro osobní účely je možné.
Mapy webu Čtenářský deník - Životopisy - Čítanka - Spisovatelé Důležité informace Podmínky používání - Vyloučení odpovědnosti - Nastavení soukromí