Menu
autor neznámý (*od nevidím - †do nevidím)
Kristiánova legenda (rozbor) (2)
- podtitul: Život a umučení svatého Václava a jeho báby svaté Ludmily
- literární druh: epika
- literární žánr: legenda
- literární forma: próza
- rozsah díla, členění: kniha je napsána dvojjazyčně, rozdělena na latinský a český text, členěna na kapitoly, stránky, odstavce, řádky, věty (+ Textová kritika, Značky rukopisů, Obecný úvod k poznámkám, Poznámky, Autorovy příspěvky k problematice kristiánské, Poznámky k vyobrazením); rozsah střední
- téma, hlavní myšlenka: seznámení se životem našich dvou nejvýznamnějších světců
- motivy: boží zázraky, vražda, víra, boží trest
- místo, čas: české země; středověk, 10. století
- hlavní a vedlejší postavy:
- Cyril a Metoděj - věrozvěstové; pokřtili Bořivoje a Ludmilu
- Svatý Václav - zbožný panovník českých zemí; odvážný; později svatořečen; zabit svým bratrem Boleslavem
- Svatá Ludmila - babička sv. Václava; po smrti manžela Bořivoje hluboce věřící; zabita svou snachou Drahomírou
- příběh (děj):
V prologu píše Kristián biskupu Vojtěchu s prosbou o modlitbu při psaní kroniky. Dále se krátce zmiňuje o Cyrilu a Metoději a jejich působení v české zemi a pokřtění Bořivoje a Ludmily. Po smrti s Bořivoje se vlády ujal Spytihněv, ale zakrátko zemřel, tudíž dosedl na knížecí stolec jeho mladší bratr Vrastislav. Ten ale také umírá velmi brzy. Ludmila si proto bere jeho dva synky - Václava a Boleslava - do své péče. To se však nelíbí jejich matce Drahomíře, a proto pošle Ludmilu na Tetín. Krátce nato si Drahomíra najme vrahy a nechá Ludmilu uškrtit. Oba vrazi ale zázračně neujdou trestu. Václav pohřbí Ludmilino tělo v Praze na Vyšehradě, Bůh skrze její tělo uzdraví chromého chlapce před bazilikou. Boleslav se chce zmocnit Václavova trůnu, přitom ten se ho sám chce vzdát pro víru v Boha. Pozve si Václava do Boleslavi na hostinu a druhý den a druhý den ho před branou chrámu napadne a s najatými vojáky ho zavraždí. S osobou svatého Václava je dále spojováno ještě mnoho zázraků. - postavení autora: Ich-forma; o svatém Václavu vypráví přemyslovec Kristián, který do díla vkládá i své subjektivní názory
- vrstva ČNJ: spisovná knižní čeština
- stylové rozvrstvení: citově zabarvená slova (ničemové; bezbožníci; neblahý Katan; zlosyn), archaismus (jak se namnoze - často děje; povila - porodila knížeti dva syny; splynul - byl proslulý milostí; stuba - parné lázně; bílou mázdrou - tenkým povlakem pokryto; přinášeli modlám žertvy - oběti)
- pojmenování: hyperboly (přeblažený Pán; přeposvátný pramen křtu; přehanebný závěr; přeukrutní katané; zpívali mohutným hlasem; v přemnohých bitvách byl vítězem), eufemismy (my nehodní; uzavřel poslední den svého života; zbavili ji života pozemského), přirovnání (...Václava a Ludmily, které jako nové hvězdy ozařují světlem; jako med plynoucí kázání; ve své zuřivosti jsou neoblomnější než skály; slova moudrosti jsou jako ostnové a hřebové hluboko vbité; obličej se skvěl, jako by byla živa; roucha zářila, jako by byla toho dne utkána; jako jelen žízní po tekutých vodách; toužil dosáhnout palmy slávy mučednické; mohl bych tě rozmáčknouti jako maličké zvířátko), metafory (abyste ozdobil mou práci svou učeností; chystá ohnivé střely pýchy a lakoty; byla plná plodů laskavosti; vzplála veškerým hněvem jedovatého srdce; chápajíc se zbraně pokory proti ostnu pýchy), metonymie (okem jsem bývala slepému a nohou chromého), personifikace (krajina a země úpí; duch znalý pravdy se nemýlil), epitetony (kletá paměť; zkoumatel srdcí; pekelný oheň)
- citace: "(...) Byl v zemi Franské nějaký muž na nohy chromý, jemuž se ve snách zjevil muž v bílém šatě a povzbuzoval ho řka: 'Vstaň a jdi do města Prahy, do chrámu svatého Víta; tam odpočívá tělo blahoslaveného Václava mučedníka, a tam nabudeš opět zdraví.' ... A když vstal od modlitby, milosrdenstvím božím upevněna byla kolena jeho a díky vzdával Bohu a blahoslavenému Václavu, pro jehož zásluhy jej Pán uzdraviti ráčil (...)"
- o autorovi:
Strachkvas nebo také Kristián se narodil r. 996 jako mladší syn Boleslava I. a jeho manželky Biagoty. Kapitulní děkan Kosmas psal ve své kronice, že jméno dostal podle "strašného kvasu" (tradiční tvrzení). Narodil se prý totiž v den zavraždění knížete Václava, v době hostiny, údajně v noci z 27. na 28. září roku 935. Český historik Dušan Třeštík a další se domnívají, že pravděpodobnější datum narození je po roce 960. Otec jej v důsledku pokání určil do kněžského stavu a poslal ho studovat, nato složil složil mnišské sliby a přijal jméno Kristián - Strachkvas. Měl se stát nástupcem sv. Vojtěcha, ale při svěcení jej popadl záchvat a zemřel. Jiná teorie uvádí, že sice nezemřel, ale společnost jej odmítla, neboť "byl posedlý ďáblem". Třeštík a jiní ale předpokládají, že pouze utrpěl epileptický záchvat, ten si však společnost ani Kosmas ještě v té době nedokázali vysvětlit. Jeho dílo Kristiánova legenda se stalo jedním ze základních historických pramenů českých středověkých dějin a bylo označeno za "nejstarší kroniku českou".
Zdroj: krajterka, 13.12.2014
Související odkazy
Diskuse k výpisku
neznámý autor - Kristiánova legenda (rozbor) (2)
Štítky
kněžna zdravý človék Smetana Lysistrata Gott školni+praxe hagrid 4 evangelia ateismus hokejista empirismus Naturalistický román dřevěná lžíce modlitba pro první velký případ Grin Vávra sancho panza Petr Bajza starý dub Jan Procházka synonyma antonyma četba chat Žraločí pevnost mladí versus staří ekvivalenty pern prostesdelovaci styl sebepoznání
Doporučujeme
Server info
Počítadlo: 732 541 061
Odezva: 0.06 s
Vykonaných SQL dotazů: 6
Návštěvnost: TOPlist.cz - školství › Český-jazyk.cz
© 2003-2025 Český-jazyk.cz - program a správa obsahu: Ing. Tomáš Souček, design: Aria-studio.cz Autoři stránek Český-jazyk.cz nezodpovídají za správnost obsahu zde uveřejněných materiálů! Práva na jednotlivé příspěvky vlastní provozovatel serveru Český-jazyk.cz! Publikování nebo další veřejné šíření obsahu serveru Český-jazyk.cz je bez písemného souhlasu provozovatele výslovně zakázáno! Užití výhradně jen pro osobní účely je možné.
Mapy webu Čtenářský deník - Životopisy - Čítanka - Spisovatelé Důležité informace Podmínky používání - Vyloučení odpovědnosti - Nastavení soukromí