ČESKÝ JAZYK Literatura aneb studentský underground - čtenářský deník, životopisy, čítanka, slohové práce, slovníček pojmů - www.cesky-jazyk.czwww.cjl.cz | www.literka.cz Publikování nebo další veřejné šíření obsahu serveru Český-jazyk.cz je bez písemného souhlasu provozovatele výslovně zakázáno! Užití výhradně jen pro osobní účely je možné.



Menu

­

autor neznámý (*od nevidím - †do nevidím)

   
­­­­

Kristiánova legenda (rozbor) (2)

  • podtitul: Život a umučení svatého Václava a jeho báby svaté Ludmily

Kritické vydání nejstaršího historického díla českého autora - mnicha Kristiána, psaného latinsky.

BIBLIOGRAFICKÉ ÚDAJE:

Vydalo nakladatelství Vyšehrad v Praze roku 1978 (1. vydání). K vydání připravil, přeložil a poznámkami opatřil Jaroslav Ludvíkovský. Obálku, vazbu a grafickou úpravu navrhl Zdeněk Stejskal. Počet stran: 164.

VLASTNÍ ROZBOR:

Literární teorie

  • literární druh: epika
  • literární žánr: legenda
  • literární forma: próza

Kompoziční plán

  • rozsah díla, členění: kniha je napsána dvojjazyčně, rozdělena na latinský a český text, členěna na kapitoly, stránky, odstavce, řádky, věty (+ Textová kritika, Značky rukopisů, Obecný úvod k poznámkám, Poznámky, Autorovy příspěvky k problematice kristiánské, Poznámky k vyobrazením); rozsah střední

Tematický plán

  • téma, hlavní myšlenka: seznámení se životem našich dvou nejvýznamnějších světců
  • motivy: boží zázraky, vražda, víra, boží trest
  • místo, čas: české země; středověk, 10. století
  • hlavní a vedlejší postavy:
    • Cyril a Metoděj - věrozvěstové; pokřtili Bořivoje a Ludmilu
    • Svatý Václav - zbožný panovník českých zemí; odvážný; později svatořečen; zabit svým bratrem Boleslavem
    • Svatá Ludmila - babička sv. Václava; po smrti manžela Bořivoje hluboce věřící; zabita svou snachou Drahomírou
  • příběh (děj):
    V prologu píše Kristián biskupu Vojtěchu s prosbou o modlitbu při psaní kroniky. Dále se krátce zmiňuje o Cyrilu a Metoději a jejich působení v české zemi a pokřtění Bořivoje a Ludmily. Po smrti s Bořivoje se vlády ujal Spytihněv, ale zakrátko zemřel, tudíž dosedl na knížecí stolec jeho mladší bratr Vrastislav. Ten ale také umírá velmi brzy. Ludmila si proto bere jeho dva synky - Václava a Boleslava - do své péče. To se však nelíbí jejich matce Drahomíře, a proto pošle Ludmilu na Tetín. Krátce nato si Drahomíra najme vrahy a nechá Ludmilu uškrtit. Oba vrazi ale zázračně neujdou trestu. Václav pohřbí Ludmilino tělo v Praze na Vyšehradě, Bůh skrze její tělo uzdraví chromého chlapce před bazilikou. Boleslav se chce zmocnit Václavova trůnu, přitom ten se ho sám chce vzdát pro víru v Boha. Pozve si Václava do Boleslavi na hostinu a druhý den a druhý den ho před branou chrámu napadne a s najatými vojáky ho zavraždí. S osobou svatého Václava je dále spojováno ještě mnoho zázraků.
  • postavení autora: Ich-forma; o svatém Václavu vypráví přemyslovec Kristián, který do díla vkládá i své subjektivní názory

Jazykový plán

  • vrstva ČNJ: spisovná knižní čeština
  • stylové rozvrstvení: citově zabarvená slova (ničemové; bezbožníci; neblahý Katan; zlosyn), archaismus (jak se namnoze - často děje; povila - porodila knížeti dva syny; splynul - byl proslulý milostí; stuba - parné lázně; bílou mázdrou - tenkým povlakem pokryto; přinášeli modlám žertvy - oběti)
  • pojmenování: hyperboly (přeblažený Pán; přeposvátný pramen křtu; přehanebný závěr; přeukrutní katané; zpívali mohutným hlasem; v přemnohých bitvách byl vítězem), eufemismy (my nehodní; uzavřel poslední den svého života; zbavili ji života pozemského), přirovnání (...Václava a Ludmily, které jako nové hvězdy ozařují světlem; jako med plynoucí kázání; ve své zuřivosti jsou neoblomnější než skály; slova moudrosti jsou jako ostnové a hřebové hluboko vbité; obličej se skvěl, jako by byla živa; roucha zářila, jako by byla toho dne utkána; jako jelen žízní po tekutých vodách; toužil dosáhnout palmy slávy mučednické; mohl bych tě rozmáčknouti jako maličké zvířátko), metafory (abyste ozdobil mou práci svou učeností; chystá ohnivé střely pýchy a lakoty; byla plná plodů laskavosti; vzplála veškerým hněvem jedovatého srdce; chápajíc se zbraně pokory proti ostnu pýchy), metonymie (okem jsem bývala slepému a nohou chromého), personifikace (krajina a země úpí; duch znalý pravdy se nemýlil), epitetony (kletá paměť; zkoumatel srdcí; pekelný oheň)
  • citace: "(...) Byl v zemi Franské nějaký muž na nohy chromý, jemuž se ve snách zjevil muž v bílém šatě a povzbuzoval ho řka: 'Vstaň a jdi do města Prahy, do chrámu svatého Víta; tam odpočívá tělo blahoslaveného Václava mučedníka, a tam nabudeš opět zdraví.' ... A když vstal od modlitby, milosrdenstvím božím upevněna byla kolena jeho a díky vzdával Bohu a blahoslavenému Václavu, pro jehož zásluhy jej Pán uzdraviti ráčil (...)"

Literární historie

  • o autorovi:
    Strachkvas nebo také Kristián se narodil r. 996 jako mladší syn Boleslava I. a jeho manželky Biagoty. Kapitulní děkan Kosmas psal ve své kronice, že jméno dostal podle "strašného kvasu" (tradiční tvrzení). Narodil se prý totiž v den zavraždění knížete Václava, v době hostiny, údajně v noci z 27. na 28. září roku 935. Český historik Dušan Třeštík a další se domnívají, že pravděpodobnější datum narození je po roce 960. Otec jej v důsledku pokání určil do kněžského stavu a poslal ho studovat, nato složil složil mnišské sliby a přijal jméno Kristián - Strachkvas. Měl se stát nástupcem sv. Vojtěcha, ale při svěcení jej popadl záchvat a zemřel. Jiná teorie uvádí, že sice nezemřel, ale společnost jej odmítla, neboť "byl posedlý ďáblem". Třeštík a jiní ale předpokládají, že pouze utrpěl epileptický záchvat, ten si však společnost ani Kosmas ještě v té době nedokázali vysvětlit. Jeho dílo Kristiánova legenda se stalo jedním ze základních historických pramenů českých středověkých dějin a bylo označeno za "nejstarší kroniku českou".

Literární kritika (můj názor)

Autor, Kristián, píše velmi skromně, dle mého názoru je ta skromnost nemístná. Čtení je to velmi zajímavé, i když je to stokrát omílaný motiv. Kolem zázraků se dělá možná až moc velký humbuk.

Vytisknout (Ctrl+P) Stáhnout v PDF

Zdroj: krajterka, 13.12.2014

­­­­

Související odkazy

Čtenářský deník-Alexandreida, Alexandreida (2)
-Bible, Bible (2), Bible (3), Bible (4), Bible (5), Bible (6), Bible (7), Bible (8), Bible (9), Bible (10)
-Bible - Starý zákon
-Bible a Korán
-Čestmír a Vlaslav (Rukopis královédvorský)
-Dalimilova kronika, Dalimilova kronika (2)
-Epos Beowulf, Epos Beowulf (2)
-Epos o Gilgamešovi, Epos o Gilgamešovi (2), Epos o Gilgamešovi (3), Epos o Gilgamešovi (4), Epos o Gilgamešovi (5), Epos o Gilgamešovi (6), Epos o Gilgamešovi (7), Epos o Gilgamešovi (8), Epos o Gilgamešovi (9), Epos o Gilgamešovi (10), Epos o Gilgamešovi (11), Epos o Gilgamešovi (12)
-Epos o Gilgamešovi (rozbor)
-Jaroslav aneb O velikých bojích křesťanů s Tatary (Rukopis královédvorský)
-Kristiánova legenda, Kristiánova legenda (2)
-Kristiánova legenda (rozbor), Kristiánova legenda (rozbor) (2)
-Kronika tak řečeného Dalimila, Kronika tak řečeného Dalimila (2)
-Legenda o svaté Kateřině, Legenda o svaté Kateřině (2)
-Legenda o svaté Kateřině (rozbor)
-Ludiše a Lubor (Rukopis královédvorský)
-Mastičkář
-Oldřich i Boleslav (Rukopis královédvorský)
-Píseň o Nibelunzích, Píseň o Nibelunzích (2), Píseň o Nibelunzích (3)
-Píseň o Rolandovi, Píseň o Rolandovi (2), Píseň o Rolandovi (3), Píseň o Rolandovi (4), Píseň o Rolandovi (5), Píseň o Rolandovi (6)
-Podkoní a žák, Podkoní a žák (2), Podkoní a žák (3), Podkoní a žák (4)
-První kniha Mojžíšova (Genesis)
-Pygmalion
-Rámájana
-Rukopis královédvorský, Rukopis královédvorský (2)
-Rukopis královédvorský a zelenohorský
-Rukopis zelenohorský, Rukopis zelenohorský (2)
-Satiry Hradeckého rukopisu
-Sindibád (Tisíc a jedna noc)
-Tristan a Isolda, Tristan a Isolda (2), Tristan a Isolda (3), Tristan a Isolda (4)
-Tristram a Izalda
-Tristram a Izalda (rozbor)
-Utrpení Ludmily mučednice
-Záboj, Slavoj i Luděk (Rukopis královédvorský)
-Zbyhoň (Rukopis královédvorský)
-Život svaté Kateřiny, Život svaté Kateřiny (2)
-Život svatého Prokopa
Čítanka-Adam a Eva
-Alexandreida
-Bible
-Čestmír i Vlaslav (Rukopis královédvorský)
-Dalimilova kronika, Dalimilova kronika (2)
-Epos o Gilgamešovi
-Exodus (Bible kralická), Exodus (Bible kralická) (2)
-Hospodine, pomiluj ny!
-Jahody (Rukopis královédvorský)
-Jaroslav aneb O velikých bojích křesťanů s Tatary (Rukopis královédvorský)
-Jelen (Rukopis královédvorský)
-Ktož jsú boží bojovníci
-Kupec a duch (Tisíc a jedna noc)
-Kytice (Rukopis královédvorský)
-Libušin soud (Rukopis zelenohorský)
-Ludiše a Lubor (Rukopis královédvorský)
-Mahábhárata
-Mastičkář
-Naučení Ptahhotepovo
-Oldřich i Boleslav (Rukopis královédvorský)
-Píseň o Nibelunzích
-Píseň o Rolandovi
-Píseň veselé chudiny
-Podkoní a žák
-Skřivánek (Rukopis královédvorský)
-Svatý Václave!
-Záboj, Slavoj i Luděk (Rukopis královédvorský)
-Zbyhoň (Rukopis královédvorský)
Životopisy - autorův životopis nenalezen
­­­­

Diskuse k výpisku
neznámý autor - Kristiánova legenda (rozbor) (2)







Mapy webu Čtenářský deník - Životopisy - Čítanka - Spisovatelé Důležité informace Podmínky používání - Vyloučení odpovědnosti - Nastavení soukromí


Ověřovací kód Opište kód z obrázku (jiný kód ↑)