Menu
Mokrejš PhDr. Antonín (*09.11.1932)
Éros jako téma Platónova myšlení
Už dlouho víme, že věta "Platón je filosofie a filosofie je Platón" je významná a smysluplná. Myšlení přece zakládá a vymezuje důstojnou lidskou přítomnost ve světě, způsobilost lidí žít s radostí a zaujetím, konat vše, co má pro ně význam a hodnotu, a nacházet při všem svém počínání spolehlivou cestu. Umožňuje a vede duchovní život lidí jako stále znovu uskutečňovanou životní orientaci. Vytyčuje lidem jejich základní životní úkol, péči o vlastní duši, o způsobilost vidět, rozlišovat a rozumět, a zároveň také vyzvedá péči o vlastní tělo jako o nepostradatelný příbytek duše. Takto Platón nachází, že nic z toho, co lidé podnikají, by se nemělo dostat z dosahu krásy, dobra a pravdy, a že tedy vláda Eróta, přítomnost touhy a schopnost lásky představuje moc a sílu, bez které se člověk nemůže obejít a dokáže vykonat jen málo. BIBLIOGRAFICKÉ ÚDAJE: Vydalo nakladatelství Triton v Praze roku 2009 (1. vydání). Počet stran: 124. ISBN: 978-80-7387-238-0. OBSAH: Na začátku připisuje Antonín Mokrejš velkou úlohu řeči a hlavně živému rozhovoru. Proto Platón používá jako formu svých spisů dialog. Věci, o kterých mluvíme, nás většinou zajímají a chceme se o nich něco dovědět. Dostává se tak k Platónovu světu idejí. Mluvíme o věcech, jež poukazují na jiné věci - ideální. Věci, které vidíme, jsou pouze odrazy idejí a jsou na ideálním účastny. To, že věc vidíme, zajímáme se o ni (atd.), ji pojímáme v souvislostech a v celku. Ovšem připomíná i možnost omylu a uvádí, co je to vědění dle Platóna: rozpomínání se duše na to, čím kdysi byla, než byla uvězněna v lidském těle. Avšak omylnost je normální a právě rozhovor a řeč pomáhá k lepšímu rozpomínání se duše. Takže rozhovorem o svou duši pečujeme, zušlechťujeme ji a tím ji vedeme k dobru. "Nelze totiž pochybovat o tom, že správné a produktivní užívání řeči představuje nezbytný předpoklad způsobilosti vidět a rozlišovat a že duše tvoří orgán této způsobilosti. V podstatném ohledu tudíž k sobě patří jak péče o duši, tak péče o řeč a její náležité užívání."
(str. 61) Zabývá se také tím, co je pro naši duši dobré a vede ji k dobru, a co ne a jak to rozpoznat. Říká, že v jednání by měla být rozumnost a uvážlivost, ale nevylučuje slast a podobné věci, které k životu také patří. "Čistě rozumový život bez citových zkušeností a zážitků může být sice považován za božský, pro člověka však není vhodný ani žádoucí."
(str. 47) Na konci knihy se pak věnuje Erótovi a tématům s ním souvisejících, jako vztah mezi mužem a ženou ve starověkém Řecku, ale také i vztahem mezi mužem a mužem. Tyto vztahy vysvětluje pomocí Platónova dialogu Symposion. Také připomíná, že Erós, jako láska, není jenom jeden, ale má více podob. Poté už se věnuje tomu vznešenému a božskému Erótu a vysvětluje termín platonická láska, co tedy znamená a obnáší. Hlavním důvodem k napsání této knihy bylo, že si lidé v dnešní době špatně vysvětlují termín "platonická láska". A proto se chce autor navrátit k tomuto termínu a vysvětlit jej. "Chápeme-li dnes pojem 'platonická láska' jako označení čistě ideální asexuální, všech tělesných a smyslových žádostí zbavené touhy a citu, pak se v tom zračí charakteristický případ dějinně podmíněného zapomínání a dezinterpretace."
(str. 108) Tedy nechce, aby se takto, či nějak podobně chápal, ale aby se chápal tak, jak se chápat má. Jako láska, při které člověk neztrácí vládu nad svými emocemi a vládu nad sebou samým, ale láska, která vede k zušlechťování, duchovnímu rozvoji, větší vnímavosti a okouzlení vůči kráse a krásným věcem. Také se pokouší vysvětlit, jaký byl duchovní ráz a kulturní tradice tehdejší doby a jak do tohoto kontextu zapadal Platón a jeho myšlení. Jaké bylo Platónovo pojetí myšlení, co považoval za myšlení, co za omyl, dobro zlo, spravedlivost a nespravedlivost. Jaké byly vztahy mezi lidmi a jaké byly Platónovy názory a myšlenky právě na vztahy mezi lidmi, hlavně mezi mužem a ženou a mužem a mužem. Chtěl toto vše popsat a hlavně vysvětlit. "...oprávněně se objevují variace typu 'Platón je filosofie a filosofie je Platón' či 'celá naše filosofie představuje pouhé poznámky k Platónovi'. Nic to však nemění na okolnosti, že Platónův myslitelský výkon proběhl v rámci duchovního a kulturního světa, který sice ztělesňuje počátek naší duchovní tradice, leč právě jako počátek nám není zcela blízký a snadno pochopitelný."
(str. 7) VLASTNÍ NÁZOR: V celé knize se autor zabývá naprosto jiným tématem, než jsem předpokládala. Naprosto mě zklamalo, že jsem se nedočetla prakticky žádného rozšíření či prohloubení problematiky, kterou kniha v názvu slibovala. Mokrejš se musel samozřejmě k tématu nějak dopracovat, ale podle mě to byla zbytečná cesta, protože kdo bude chtít, najde si k tomu literaturu. Těšila jsem se na poznání výkladu Eróta a jeho "umu" z jiného pohledu. Avšak tím, že autor hodně citoval Platónovo Symposium, které jsem četla, jsem se nikam dále neposunula. Kniha je spíše než pro filozofy a studující filozofii určena široké veřejnosti, která se s filozofií teprve seznamuje nebo o ní naprosto nic neví, protože nepřináší nějaké naprosto nové studie. Myslela jsem, že dostanu vysvětlení, proč bylo důležité milovat jako mladý muž staršího muže a jako starší muž pak být milovníkem mladíka. Jaký to mělo důvod, kdy, kde a jak to vůbec vzniklo. Jak to skončilo a další věci. Bohužel autor nic takového nezmiňuje.
Ovšem na tak útlou knihu bych zase měla opravdu velké požadavky. Z druhé strany jsem si zopakovala základní Platónovo učení a byla to pro mě spíše taková odpočinková kniha, což nebylo taky na škodu.
Zdroj: Alice Chytrá, 15.06.2011
Související odkazy
Diskuse k výpisku
PhDr. Antonín Mokrejš - Éros jako téma Platónova myšlení
Aktuální pořadí soutěže
- Grully (3,5)
- Jana Lotus (2,5)
Štítky
Rodinný sjezd zloději Knižní veletrh Deltora balada fortunina mluvní cvičení Příběhy Pata Hobbyho biografie magický realismus výskat povidla Závody ptáci hrozba kornerov návod popis auta rolandovi filozofická pohádka neopětovaná láska tržiště senzací zajímavá akce Občan Brych Narcis a Goldmund Krok a jeho dcery secese otci, matičce ministr antoine de saint adrenalinové sporty
Doporučujeme
Server info
Počítadlo: 708 579 975
Odezva: 0.05 s
Vykonaných SQL dotazů: 6
Návštěvnost: TOPlist.cz - školství › Český-jazyk.cz
© 2003-2024 Český-jazyk.cz - program a správa obsahu: Ing. Tomáš Souček, design: Aria-studio.cz Autoři stránek Český-jazyk.cz nezodpovídají za správnost obsahu zde uveřejněných materiálů! Práva na jednotlivé příspěvky vlastní provozovatel serveru Český-jazyk.cz! Publikování nebo další veřejné šíření obsahu serveru Český-jazyk.cz je bez písemného souhlasu provozovatele výslovně zakázáno! Užití výhradně jen pro osobní účely je možné.
Mapy webu Čtenářský deník - Životopisy - Čítanka - Spisovatelé Důležité informace Podmínky používání - Vyloučení odpovědnosti - Nastavení soukromí