Menu
Platón (*427 př.n.l - †347 př.n.l)
Obrana Sókratova
Sókratovi žalobci byli tři, Anytus (mladý politik, který byl iniciátorem obžaloby), Meletos (zastupoval básníky a stal se terčem většiny Sókratových útoků) a Lykon (zástupce řečníků). Žaloba doslova zněla: Sókratés je vinen tím, že kazí mládež a že nevěří v bohy, v něž věří obec, nýbrž v jiné nové síly daimonské. Jako trest byl navržen trest smrti, vypití číše bolehlavu. Traduje se, že celý proces měl politický podtext, protože Sókratés kritizoval soudobé athénské zřízení, a že k negativním pocitům, které k němu společnost chovala, přispěl i dramatik Aristofanés, který se do Sókratovy osoby veřejně strefoval v komedii "Oblaka". Sókratés opravdu odsouzen byl a i přes to, že mu byla nabídnuta možnost úniku, nevyužil ji, ale zůstal věrný svým myšlenkám a jed vypil.
K hlasování o rozsudku došlo celkem dvakrát, dohromady se na sněmu sešlo 501 voličů. 1. část
Sokrates začíná tím, že opakuje žalobu, jež byla proti němu vznesena. Následně nepřímo kritizuje sofisty a ironicky vyslovuje přání, aby byl tak moudrý jako oni, protože si myslí, že filozofové, kteří si za své učení nechávají platit, musí znát opravdu všechno. Pokračuje příběhem o Chairefontovi, který pevně věřil v to, že Sókratés je nejmoudřejším člověkem, a vypravil se proto do delfské věštírny, aby si svou domněnku potvrdil. Pýthie opravdu řekla, že Sókratés je nejmoudřejším mužem. Sám velký filozof se musel proto touto myšlenkou logicky zabývat, a proto se postupně vypravil k politikům, básníkům a řemeslníkům, aby mohl ono tvrzení vyvrátit. Zjistil však, že nikdo z nich moudřejší není, protože všichni z nich si mysleli, že jsou moudrostí obdařeni, a jedině Sókratés věděl, že moudrost spočívá v uvědomění si své vlastní neznalosti.
V další části se potom Sókratés obrací na Meleta a formou sókratovského dialogu se ho dotazuje na jednotlivé části obžaloby. Meletos podlehne a Sókratés z něj dostane, co potřebuje. Například nejdříve se Sókratés ptá, kdo prospívá mládeži, když on ji kazí. Meletos nejprve uvádí zákony. Sókratés ale namítá, že zákony nelze porovnávat s lidmi, a proto Meletos uvede, že mládeži prospívá naprosto každý kromě Sókrata. Sókratés neváhá a bryskně vyrukuje s paralelou mezi pěstiteli koní a lidmi prospěšnými mládeži. Říká, že šlechetné koně dokáží vypěstovat pouze odborníci, ostatní lidé že je pouze przní, a stejně je tomu i u lidí a mládeže.
Dále Sókratés obhajuje své rozhodnutí nepůsobit v Athénách jako politik. Za příčinu svého rozhodnutí označuje svůj vnitřní hlas daimonion, který mu zabránil do politiky vstoupit, protože tato kariéra by mu přinesla pouze zkázu. A nehněvejte se na mne, řeknu-li pravdu: Není člověka, jenž by vyvázl životem, postaví-li se statečně proti vám nebo proti kterékoli jiné lidovládě a brání-li tomu, aby se nedálo mnoho bezpráví a nezákonností v obci, nýbrž je nezbytně nutné, aby ten, kdo chce vskutku bojovat za spravedlnost, chce-li i jen krátký čas zůstati naživu, žil v soukromí a nevystupoval na veřejnost. První část své řeči končí Sókratés tím, že znovu připomíná shromážděnému davu, že se neuchýlí k nízkým trikům a emotivním výlevům. Naznačuje také, že se smrti nebojí, protože právě ona může být mnohem lepší než pozemský život. 2. část
Sókratés byl shledán vinným v poměru hlasů 281:220. Výsledek ho velmi překvapil, protože čekal, že ho k smrti odsoudí drtivá většina. Filozof nicméně tuší, že již není úniku, a proto trochu znevažuje celou situaci. Jako alternativní trest navrhuje peněžitou pokutu 100 drachem (naprosto zanedbatelná částka v porovnání s trestem smrti a faktem, že Sókratés naprosto nelpěl na penězích) nebo jídla zdarma v Prytaneu (zde byli skládány pocty atletům a jiným důležitým osobám). Sókratovi žáci ihned zvedli částku na 3000 drachem, ale to už bylo pozdě. 3.část
Hlasování tentokrát dopadlo pro Sókrata katastrofálně - byl znovu odsouzen k smrti výsledkem 360:141. Filozof tvrdí, že k tento výsledek není podmíněn tím, že by ve své řeči nepřinesl dostatek důkazů o svojí nevině, ale faktem, že se neodhodlal hrát na struny pocitů. V závěru už se obrací více na své žáky než na širší obecenstvo a říká, že je rád, že k soudu přišel, protože daimonion ho ráno, když vycházel z domu, nezadržel, takže věci se dějí tak, jak mají. Zároveň říká, že se smrti nebojí, protože může být pro člověka dobrem. Ale už je čas, abychom odešli, já na smrt, vy k životu. Kdo však z nás jde vstříc lepšímu osudu, to není zjevno nikomu, leda snad bohu. Jedině Platón a Xenophón zaznamenali Sókratovu obhajobu, ale pouze Platón byl z této dvojice u soudu přítomen, a proto se jeho verze považuje za věrohodnější a je často využívána jako historický pramen. Platón v tomto díle navíc představuje svůj ideál filozofa.
Zdroj: Zuzana Mráziková, 03.11.2006
Související odkazy
Čtenářský deník | - | Alkibiadés |
- | Euthyfrón | |
- | Faidón, Faidón (2) | |
- | Faidros, Faidros (2) | |
- | Hippias větší, Hippias větší (2) | |
- | Ión, Ión (2) | |
- | Kritón | |
- | Obrana Sókratova, Obrana Sókratova (2) | |
- | Politikos | |
- | Symposion |
Diskuse k výpisku
Platón - Obrana Sókratova
Aktuální pořadí soutěže
- Jana Lotus (3,5)
- Grully (3,5)
Štítky
letadla hobiti ďábel a jiné povídky plot václav z michalovic reklamace štědrovečerní úvahy o životě Rimbaud Ekonomie dobra a zla Vaculik ray bradbury Miloš Urban munch nonsense sportovní idoly Stará panna hazardní hry náladu Vrána k vráně sedá Nemilovaná Z deníku Šaty dělaj Jan Žižka z Trocnova Boyne oblíbená kniha jeseň great expectations borovský epigramy soumrak Lásky hra osudná
Doporučujeme
Server info
Počítadlo: 708 905 036
Odezva: 0.03 s
Vykonaných SQL dotazů: 6
Návštěvnost: TOPlist.cz - školství › Český-jazyk.cz
© 2003-2024 Český-jazyk.cz - program a správa obsahu: Ing. Tomáš Souček, design: Aria-studio.cz Autoři stránek Český-jazyk.cz nezodpovídají za správnost obsahu zde uveřejněných materiálů! Práva na jednotlivé příspěvky vlastní provozovatel serveru Český-jazyk.cz! Publikování nebo další veřejné šíření obsahu serveru Český-jazyk.cz je bez písemného souhlasu provozovatele výslovně zakázáno! Užití výhradně jen pro osobní účely je možné.
Mapy webu Čtenářský deník - Životopisy - Čítanka - Spisovatelé Důležité informace Podmínky používání - Vyloučení odpovědnosti - Nastavení soukromí