ČESKÝ JAZYK Literatura aneb studentský underground - čtenářský deník, životopisy, čítanka, slohové práce, slovníček pojmů - www.cesky-jazyk.czwww.cjl.cz | www.literka.cz Publikování nebo další veřejné šíření obsahu serveru Český-jazyk.cz je bez písemného souhlasu provozovatele výslovně zakázáno! Užití výhradně jen pro osobní účely je možné.



Menu

­

Bradbury Ray (*22.08.1920 - †05.06.2012)

­­­­

Ilustrovaný muž (2)

  • 1951
  • obsah sbírky Ilustrovaný muž:
    • Prolog (Ilustrovaný muž) - v prologu jsou vzájemně nesouvisející povídky sbírky zasazeny do rámcového příběhu, v němž se vypravěč na své cestě po Wisconsinu setká na opuštěné silnici se zcela potetovaným tulákem, jenž dříve vystupoval jako lidská rarita v panoptiku; tetování, které mu údajně vytvořila tajemná žena cestující časem, má tu vlastnost, že jeho obrazy v noci ožívají a každý vypráví svůj příběh odehrávající se v možném budoucím světě
    • Savana (1950, The Veldt; česky též jako Step)
    • Kaleidoskop (1949, Kaleidoscope)
    • Karta se obrátila (1951, The Other Foot)
    • Silnice (1950, The Highway)
    • Poutník (1949, The Man)
    • Dlouhý déšť (1950, The Long Rain)
    • Astronaut (1951, The Rocket Man)
    • Lampiony (1951, The Fire Balloons; česky též jako Ohnivé balónky)
    • Poslední noc světa (1951, The Last Night of the World)
    • Psanci (1949, The Exiles)
    • Žádná konkrétní noc ani ráno (1951, No Particular Night or Morning)
    • Liška a les (1950, The Fox and the Forest)
    • Návštěvník (1948, The Visitor)
    • Míchačka na beton (1949, The Concrete Mixer)
    • Marionety a.s. (1949, Marionettes, Inc.)
    • Město (1950, The City)
    • Nultá hodina (1947, Zero Hour)
    • Raketa (1950, The Rocket)
    • Epilog - kolem půlnoci příběhy skončí, ilustrovaný muž spí a vypravěč vidí, že se na jeho zádech objevuje nové tetování, jež ukazuje, jak ho ilustrovaný muž uškrtí; proto vypravěč prchne a snaží se dostat do blízkého města do bezpečí

V roce 1951, rok po vydání Marťanské kroniky, vychází sbírka Raye Bradburyho Ilustrovaný muž. Třebaže v pořadí druhá, jde o první autorovu sbírku, která představila jeho triumfální vypravěčské umění v překvapivých podobách od hororu přes science fiction až po fantasy a poetickou vizi.
Sbírka ve své původní podobě vychází v češtině poprvé - právě v té podobě, jak ji Ray Bradbury zamýšlel.
Ilustrovaný muž je milníkem žánru science fiction a jednou z nejdůležitějších sbírek v historii americké povídky.

BIBLIOGRAFICKÉ ÚDAJE:

Vydalo nakladatelství Plus v Praze roku 2017 (1. vydání tohoto souboru). Z anglického originálu The Illustrated Man přeložili Jarmila Emmerová, Jiří Hanuš, Petr Kotrle, Stanislav Švachouček a Zdeněk Volný. Počet stran: 269. ISBN: 978-80-259-0637-8.

OBSAH VYBRANÝCH POVÍDEK:

Savana

Peter a Wendy mají prakticky vše, co si zamanou. Nejraději si však hrají s dětským pokojem. Jejich dětský pokoj nebyl jako ostatní. Dokázal promítat všechny jejich myšlenky a představy do obrovské celostěnové simulace. Rádi si představovali Afriku, lvy, žirafy, slony a leopardy. Jejich tatínek, George, byl však poslední dobou z jejich pohodlnosti nesvůj. Snažil se je brát ven a naučit nějakému sportu, jenže děti se stejně večer těšily jen na jedno - na ten pokoj.

George se ho jednoho dne rozhodl vypnout, zamkl dveře. Děti žadonily, brečely, věšely se mu k nohám a prosily jen o jedinou minutu strávenou vevnitř. 'Ne, ani minutu,' pomyslel si.

V noci ho však vzbudil zvláštní hluk. Šel se podívat, co se děje. Viděl děti hrát si v pokoji. Takhle by to dál nešlo, zavolal psychologa, přítele Davida McCleana.
Když se ho zeptal na pokoj, nevěštil z toho nic dobrého. "Tahle dětská představivost už hraničí s násilnými pudy, Georgi," řekl, "musíš to zatrhnout."

Tatínek proto dětem vzkázal, že pojedou pryč na výlet. Mezitím vyrazil pro letenky. Vypnul všechny stroje a spotřebiče: leštiče bot, zavazovače tkaniček, čističe zubů...

Když se za chvíli vrátil i s maminkou, zeptal se klidných a usmívajících dětí s houpajícíma nohama pod stolem, kde je David. Peter a Wendy jen prstem ukázali k pokoji a dál jedli. George a Lydia se zastavili, David tam totiž nebyl. Jakmile se maminka chtěla otočit, viděla jen zavírající se dveře.
Cvak, cvak.
Dveře se zamkly. Oba rodiče slyšeli jen dětský zlomyslný smích...

Karta se obrátila

Po tom, co bíla rasa definitivně vyhnala černochy ze Země, zbyla lidem tmavší pleti jediná možnost - Mars. Na Marsu už téměř vyrostla jedna generace, a tak si na život na Zemi vzpomněli jen starší jedinci. Tady jim je však lépe.

Jednoho dne se po městě rozkřikla zpráva o údajném přistání rakety ze Země. Několik mužů v čele s Williem si připravilo zbraně a vytvářeli nápisy zesměšňující bílé: "Tak teď budete vy leštit naše boty. Teď budete vy sedat dozadu v biografu, vy budete ti horší..."

Pak nastal ten okamžik a raketa měla přistávat. Všichni měli oči na stopkách. Raketa se otevřela, vyšel starý muž. Zavládlo hrobové ticho. Muž začal vysvětlovat události minulých desítek let. Na Zemi zbyl už jen poslední půl milión lidí. Ostatní vzala válka, atomová válka. Takového nezkrotného šílenství a zabíjení. Muž se odmlčel. "Chápeme, jak jsme se k vám zachovali, a proto také nežádáme o nic víc než o pouhé místo, kde lze žít. Uděláme cokoli, cokoli chcete. Budeme pracovat, jídla postačí málo. Prosím."

Willie uchopil baseballovou pálku. V ten moment na rameni ucítil ruku - byla to Hattie, jeho žena. "K čemu všechno to násilí? Nebylo ho snad už dost?" pronesla šeptavým hlasem.
Willie se zamyslel. To, co zažil na Zemi - diskriminace, opovrhování, lhostejnost...ne, to není to, co si přeje, není to to, co je spravedlivé a lidsky správné. Není to to, v čem chce, aby lidé žili.

Návštěvník

Samota. Prázdno. Jenom vzpomínky, výstřižky ze Země. 'Jak to tam asi vypadá teď? Pořád se po městě jen tak procházejí lidé? Pořád někdo chodí do knihovny? Pořád si někdo dává každý den šálek čaje v oblíbené restauraci? Bylo by to...nepopsatelné být zpátky...zpátky na Zemi,' pomyslel si Saul. Ulehl na zem. Něco zaslechl. Byl to nějaký muž. Jmenoval se Mark. Seznámili se. Chvíli si povídali a pak oba šli spát. Saulovi se zdálo o Zemi - ale jinak než vždycky, bylo to živé a propracované, jako počítačová hra upravená po několika letech vývoje grafiky. "To koukáš, co?" řekl Mark. Saul byl poněkud vyděšen. Mark mu vysvětlil, jak se jako malý narodil se schopností telepatie. Vydělával si coby kouzelník. Nikdo však nevěděl, co doopravdy za triky stojí. "Dokážu ti do hlavy promítnout jakoukoli myšlenku chci..."

Dny šly dál. Mark Saulovi čas od času poskytl nějakou živou reportáž ze Země. Později našli skupinu dalších mužů. Mark vymyslel rozvrh, díky kterému budou vědět komu a kdy má vymyslet promítání. Saul však Marka chtěl jen pro sebe. Jednoho večera se ho pokusil svázat. 'Teď budeš jen a jen můj,' myslel si. Nakonec však probudil i další muže. Všichni se seběhli a začali se bezhlavě pobíjet. Každý chtěl Marka vlastnit. Každý se ho snažil získat...

MYŠLENKA:

Většina povídek poukazuje na obecný konflikt mezi člověkem a moderními technologiemi. Ty ho ovlivní natolik, že je schopen zahodit všechny hodnoty, osobní cíle a své blízké jen pro vlastní uspokojení, které je však pouhým platonickým a krátkodobým balzámem na rozvrácený a naruby postavený život. Na život, jenž zasvětil raději prvoplánovým a jednoduchým omamným látkám, nežli vlastní cti a úspěchu. Všechny tyto technologie dokážou náš život zjednodušit (pračka, sušička, myčka), avšak žádné z nich nedokáže přinést štěstí, opravdové štěstí, jež pochází z lidské radosti.

Vytisknout (Ctrl+P) Stáhnout v PDF

Zdroj: v o j t e c h, 10.11.2021

   
­­­­

Diskuse k výpisku
Ray Bradbury - Ilustrovaný muž (2)







Mapy webu Čtenářský deník - Životopisy - Čítanka - Spisovatelé Důležité informace Podmínky používání - Vyloučení odpovědnosti - Nastavení soukromí


Ověřovací kód Opište kód z obrázku (jiný kód ↑)