ČESKÝ JAZYK Literatura aneb studentský underground - čtenářský deník, životopisy, čítanka, slohové práce, slovníček pojmů - www.cesky-jazyk.czwww.cjl.cz | www.literka.cz Publikování nebo další veřejné šíření obsahu serveru Český-jazyk.cz je bez písemného souhlasu provozovatele výslovně zakázáno! Užití výhradně jen pro osobní účely je možné.



Menu

­

Čech Svatopluk (*21.02.1846 - †23.02.1908)

   
­­­­

Hanuman (2)

Sám autor označil toto dílo za bajku, a to nejspíše proto, že v hlavních roli zde vystupuje opičí národ a že sám Čech chce, aby toto dílko bylo poučné. Hanuman je ale také veršovanou alegorií a podle mého názoru i nejzajímavějším Čechovým dílem vůbec. Báseň se skládá z jednoho předzpěvu a deseti zpěvů.

PŘEDZPĚV:

Autor se zde již dopředu brání před kritikou, jež by mu mohla vyčítat, že místo rodné země zvolil motiv tak vzdálený a exotický jako právě opice a deštný prales.

Řeknou: Tolik vábných květů
čeká jenom na poety
v našich luzích, tolik hrdin,
v dějů knize domácí -
a ten kams až do Indie
pro šašky se trmácí!-

DĚJ:

Ocitáme se v opičím impériu ve středu pralesa, odkud je kočovnými komedianty unesen korunní princ Hanuman. Cirkusáci Hanumana odvezou do Evropy, kde se stane jejich atrakcí číslo jedna. Po letech strávených v přítomnosti lidí se Hanuman opět dostává náhodou do deštného pralesa, a to potom, co loď, na které se plavil se svým pánem, ztroskotala u indických břehů. Posvátný opičí národ oslavuje návrat svého krále. Osvícený Hanuman začne opice učit lidským zvykům, takže přistupuje k nařízením jako povinné useknutí ocasu, oblečení se do vhodných uniforem, obutí škorní, slušné stolování atd. Osvícené království ale kvůli nespokojenosti menšiny projde revolucí, kterou zahájí starý a moudrý opičák Vindragupta, a nepokoje v království ukončí až válka. Po několika letech se Hanuman rozhodne, že je na čase ukázat světu, jak vyspělá opičí civilizace je, a proto se, oblečen do svých nejlepších šatů, vydá s několika ministry na cestu do Evropy. Cestou se však dostane do rukou překupníka zvířat, který celou váženou delegaci prodá do zajetí. A tak se zhrzený Hanuman opět ocitá v potulném cirkuse a opičí národ se vrací ke svým dřívějším zvyklostem.

Poslední desátý zpěv věnoval Čech nadčasové úvaze, která je adresována Hanumanovi. Tato úvaha se týká jednoty světa a společenství národů, jež by si ve všem bylo rovné, takže by Čech nejspíše souhlasil se současnými politickými tendencemi. Doslova vzkazuje Hanumanovi, že se nemá bát, že jednou v budoucnu přijdou časy, kdy se všechny národy na celém širém světě stanou jediným a rozdíly budou vymazány.

Všichni budou jedno myslit,
jedno cítit, jedno robit,
uniformou vzdělanosti,
jedinou své duchy zdobit,
pak i rod tvůj, Hanumane,
uzrá pro všelidský ráj
a snad pravdou též se stane
moje pošetilá báj.

Celé dílo je prodchnuto všudypřítomnou satirou, která upozorňuje na nedostatky a zbytečné pokrytectví v lidské společnosti. Příkladem může být skupina revolucionářů v čele s kmetem Vindraguptou, která poskytne ve větvích útočiště nepřátelské armádě, kterou honí tygr. Armáda se okamžitě po pominutí bezprostředního nebezpečí obrátí proti svým zachráncům, zatkne je a následně prohlašuje, jak slavně vyhrála tvrdou a krvavou bitvu. Dobrodiní je tak odměněno pouze podrazem a jakákoliv vděčnost, jež by samozřejmě byla na místě, je zapomenuta.
V básni můžeme narazit i na vlastenecké odkazy. Konkrétně zde autor Vindraguptovými ústy říká, že se nemáme přizpůsobovat cizozemcům a podléhat cizácké módě, naopak ale budovat svébytný národ, jež bude stavět na pevně zakořeněných tradicích a stálých hodnotách.

Z básnických figur se velmi často objevuje metafora a přirovnání (jak korálovým kvítím břeh tu pásá, svěží dech jak z hrudi jara atd.), epiteton (v královské hřívě, velké mangy pecky, safírem modrým ohromným) a personifikace (vln jeky zněly, mraky dmou se jak větrem měchy atd.).
Zastaralost jazyka se projevuje především v grafické podobě, která se rapidně liší od dnešního platného pravopisu, např. ssutiny, ballerina, učenník atd.

Zároveň s ostrou kritikou společnosti zařadil Čech do tohoto díla i zajímavý odkaz na dílo Charlese Darwina a přijetí jeho teorie širokými vrstvami (znovu zde demonstruje nezměrnou lidskou pýchu a pokrytectví).

Ba, bratrství to zapřel zcela.
Nedávno teprv slavný člověk jeden
to bratrství doznal, velkým srdcem veden -
a jaká bouře proti němu hřměla!

Tuto satirickou báseň napsal Svatopluk Čech na Nerudovu objednávku a při jejím psaní čerpal především z osobních zkušeností, které získal díky cestě na Východ, jež vykonal roku 1874. Zajímavé dílo, které patří k těm příjemnějším z tohoto období.

Vytisknout (Ctrl+P) Stáhnout v PDF

Zdroj: Zuzana Mráziková, 30.03.2006

­­­­

Související odkazy

Čtenářský deník-Adamité
-Hanuman, Hanuman (2)
-Jestřáb kontra Hrdlička, Jestřáb kontra Hrdlička (2), Jestřáb kontra Hrdlička (3), Jestřáb kontra Hrdlička (4), Jestřáb kontra Hrdlička (5)
-Kandidát nesmrtelnosti
-Lešetínský kovář
-Nový epochální výlet pana Broučka, tentokrát do XV. století, Nový epochální výlet pana Broučka, tentokrát do XV. století (2), Nový epochální výlet pana Broučka, tentokrát do XV. století (3), Nový epochální výlet pana Broučka, tentokrát do XV. století (4), Nový epochální výlet pana Broučka, tentokrát do XV. století (5), Nový epochální výlet pana Broučka, tentokrát do XV. století (6), Nový epochální výlet pana Broučka, tentokrát do XV. století (7), Nový epochální výlet pana Broučka, tentokrát do XV. století (8), Nový epochální výlet pana Broučka, tentokrát do XV. století (9), Nový epochální výlet pana Broučka, tentokrát do XV. století (10), Nový epochální výlet pana Broučka, tentokrát do XV. století (11), Nový epochální výlet pana Broučka, tentokrát do XV. století (12), Nový epochální výlet pana Broučka, tentokrát do XV. století (13), Nový epochální výlet pana Broučka, tentokrát do XV. století (14)
-Petrklíče
-Písně otroka, Písně otroka (2)
-Pravý výlet pana Broučka do Měsíce, Pravý výlet pana Broučka do Měsíce (2), Pravý výlet pana Broučka do Měsíce (3)
-Václav z Michalovic
-Ve stínu lípy, Ve stínu lípy (2)
Čítanka-Čerkes
-Hanuman, Hanuman (2), Hanuman (3), Hanuman (4), Hanuman (5)
-Hanuman (celá kniha / e-book)
-Husita na Baltu
-Jitřní písně, Jitřní písně (2), Jitřní písně (3), Jitřní písně (4)
-Kost (Pestré cesty po Čechách)
-Lešetínský kovář, Lešetínský kovář (2), Lešetínský kovář (3), Lešetínský kovář (4), Lešetínský kovář (5)
-Na Valdštýně (Pestré cesty po Čechách)
-Nový epochální výlet pana Broučka, tentokrát do XV. století, Nový epochální výlet pana Broučka, tentokrát do XV. století (2)
-Písně otroka, Písně otroka (2), Písně otroka (3), Písně otroka (4)
-Pravý výlet pana Broučka do Měsíce, Pravý výlet pana Broučka do Měsíce (2), Pravý výlet pana Broučka do Měsíce (3)
-Sekáči
-Slavie
-Ve stínu lípy, Ve stínu lípy (2), Ve stínu lípy (3)
­­­­

Diskuse k výpisku
Svatopluk Čech - Hanuman (2)







Mapy webu Čtenářský deník - Životopisy - Čítanka - Spisovatelé Důležité informace Podmínky používání - Vyloučení odpovědnosti - Nastavení soukromí


Ověřovací kód Opište kód z obrázku (jiný kód ↑)