ČESKÝ JAZYK Literatura aneb studentský underground - čtenářský deník, životopisy, čítanka, slohové práce, slovníček pojmů - www.cesky-jazyk.czwww.cjl.cz | www.literka.cz Publikování nebo další veřejné šíření obsahu serveru Český-jazyk.cz je bez písemného souhlasu provozovatele výslovně zakázáno! Užití výhradně jen pro osobní účely je možné.



Menu

­

Pratchett Terry (*28.04.1948 - †12.03.2015)

­­­­

Magický prazdroj (Úžasná Zeměplocha) (3)

  • pátý díl série Úžasná Zeměplocha (předchozí: Mort; následuje: Soudné sestry)

Příběh o záchraně světa před mocným mágem, v němž se představují další hrdinové - barbarská kadeřnice Conina a ničitel Nijel.

BIBLIOGRAFICKÉ ÚDAJE:

In Magický prazdroj; Soudné sestry. Vydalo nakladatelství Talpress v Praze roku 2009. Z anglického originálu Sourcery (Discworld) přeložil Jan Kantůrek. Počet stran: 614. ISBN: 978-80-7197-386-7.

PROSTŘEDÍ:

Zeměplocha (a to především v Klači a Ankh-Morporku)

NÁMĚT:

Další putování Mrakoplaše, při němž musí zase zachránit svět

DĚJOVÁ LINIE:

Otec mladičkého Peníze musí zemřít, neboť přišel jeho čas. Jelikož je ale chytrý, vymyslí si lest na Smrtě, co si pro něj přišel a jakožto mág a otec osmého syna - tedy supermága - se převtělí do své hole, kterou jako jediný ze všech možných magicky nadaných lidí dokázal vytvořit z kovu, ačkoliv mu všichni říkali, že je to zhola nemožné. Ačkoliv má v sobě velkou zášť (poněvadž mu zemřela jeho žena, pohádal se svými sedmi syny a byl vyhnán z neviditelné univerzity), usoudí, že ve správný čas povede kroky osmého syna - supermága - on sám. Smrťovi se to nelíbí, ale nemůže s tím nic dělat, a proto také přijde s tím, že pokud ho Peníz zahodí (jako hůl), pak skončí svůj život a bude muset zemřít.

Po deseti letech neviditelná univerzita pozná, že přichází supermág, a proto se začne třást, bát a pokusí se dokonce utéci, ale marně. Nikdo si toho moc nevšimne, jen Mrakoplaš, jenže ten je odbyt s tím, že se mu něco zdálo. Neboť má tento věčně snaživý mág, co nedokáže vykouzlit ani to nejjednodušší kouzlo, obavy o to, že si pro něj přišlo další dobrodružství, aby ho vtáhla do sebe, usoudí, že se opije do němoty, aby vše neviděl tak černě.

Díky tomu se v hospodě U Bubnu seznámí s obávaným superzlodějem, jenž dokáže ukrást vše, i když jste to třeba spolkli. Právě kvůli notné dávce alkoholu v krvi kývne na dobrodružství, byť by jako střízlivý na nic takového nepřistoupil, a začne se tak potýkat s problémy zlodějů a lupičů v Ankh-Morporku, kteří se jim snaží všemožně uškodit, aby si namastili kapsy či si jinak přilepšili. Při tom všem zjistí mág, že onen superzloděj není muž, jak si myslel, ale žena-barbarka, jež se skrývala pod černým hávem - Conina, dcera barbara Cohena (s ním jsme se mohli seznámit v druhém díle).

Ta mu sdělí, že arcikancléřský klobouk si ji vybral kvůli tomu, že vycítil přítomnost supermága, a proto si usmyslel, že bude nejlepší, když zmizí z neviditelné univerzity a raději se proti němu postaví. Tak se stane, že této dvojici přikáže, aby se vypravili přes moře do Al Kali. Cesta na moři se jim ale zkomplikuje, protože je přepadnou piráti, kterým sice Conina vytře zrak, ale zato přijdou o klobouk.

Zde zažívají další potíže, a tak se proti své vůli dostávají do "Divočiny" - palácového komplexu zbohatlíka Creosota, jenž chce být slavným básníkem, avšak chudým. Své bohatství jen tak rozdat ovšem nechce.

Jeho trápení nicméně netrvá dlouho, protože do jeho komplexu vtrhnou mágové, které předtím díky své ohromné síle dostal za pomoci strachu supermág Peníz, který díky radám své kovové hole-otce získal velení nad celou magickou neviditelnou univerzitou, jejími obyvateli, Ankh-Morporkem a magií jako takovou. Stal se tak arcikancléřem.

Mágové celý komplex zdevastují, tudíž se začne velká mela. Klobouk, jenž si podmanil mysl podřízeného vezíra, co se nepěkně zachoval za zády svého pána Creosota k Mrakoplašovi a Conině, které zotročil, se rozhodne, že se jim postaví se svou vlastní magií.

Mrakoplaš - uvržen do hadí jámy, kde je jediný inteligentní znuděný had, co o něj nejeví žádný zájem - se setká s náhodným začínajícím barbarským hrdinou v jégrovkách, Nijelem Trasořitkou, jenž mu pomůže (poté co se dostane z jámy) najít v harému i barbarskou zlodějku, jež zde měla za úkol jako ostatní vyprávět sultánovi pohádky.

Při pokusu o útěk potkají sutí zavaleného opilého Creosota, jehož vezmou s sebou, protože ví, kde je v pokladnici uschován kouzelný létající koberec. Neobejde se to ale bez komplikací, za nimiž stojí pasti Creosotova srandovního dědečka (například past "nakopni mě").

Pak utečou, po několika nezdárných pokusech donutí koberec k letu a přistanou až na poušti. Mezitím zažívá zavazadlo (které se předtím urazilo, a proto někdy v průběhu příběhu opustilo Mrakoplaše) svůj vlastní příběh, při němž zabije spoustu legendárních a vzácných zvířat (jako třeba baziliška), protože bylo považováno za snadnou kořist. Neboť zažívá neustále samé problémy, dojde mu, že mu bylo vždy dobře po boku jeho pána, a proto se jej vydá hledat.

Pán zavazadla, Mrakoplaš, je mezitím na poušti, kde jako náměsíčný staví svou věž z kamenů. Ne však jako ostatní mágové, kteří získali díky Penízi nesmírnou moc, za pomoci magie, ale pomalu, ručně. Neboť ho jeho přátelé litují, vzbudí jej a zeptají se ho na ten zvláštní otřes a událost, kterou způsobila v dáli magie. Mág jim vysvětlí, že za to může syrová magie. Pak v nestřežený a nečekaný okamžik odletí na kouzelném koberci do Ankh-Morporku, protože toho začíná mít už po krk.

Zde najde zničenou neviditelnou univerzitu, z níž zůstala jenom věž. Je z toho zcela zdrcen. Nakonec se vydá do věže, kde je orangutan/knihovník/mág a veškeré knihy, které zachránil před mágy Peníze. Najde zde i proměněného Patricie v podobě ještěrky a jeho psa.

Knihovník mágovi objasní, že musí (zase, ano bohužel, i Mrakoplašovi se to nijak dvakrát nelíbí a právě proto proklíná osud) opět zachránit Zeměplochu a porazit supermága. Jelikož mu nic nezbývá, připraví si ponožku s cihlou a pokusí se jej zastavit.

Za tu dobu už supermág dokáže vzít všechno božstvo a scvrknout je do malé kuličky. Vyvolá tak Jakokalypsu, mnohem horší verzi Apokalypsy, při které se vypraví ledoví obři (v minulých dílech si je můžeme pamatovat třeba díky sporům s bohy kvůli sekačce na trávu) na svých ledovcích, aby uvrhli Zeměplochu do věčného mrazu a vše živé tak zabili. Shodou okolností se to opravdu stane a barbarská dvojice (Conina a Nijel) a sultán se s nimi setkají. Předtím ale díky tření o kouzelnou lampu vyvolají zcela zaměstnaného (moderně vyhlížejícího) džina, který jim neochotně splní přání dostat se do Ankh-Morporku. Díky Nijelovi (bohužel zase) se dostanou do problému, a tak se ocitnou před hospodou, kde jsou čtyři koně. Těch se trojice dobrodruhů zmocní a teprve pak (konečně) se setkají s ledovými obry, které se marně pokusí Nijel zastavit, aby se stal rektusem a vykonal tak hrdinský čin.

Abychom uvedli na pravou míru, čí to byli koně. Tito koně byli Smrtě, Hladu, Moru a Války. Naštěstí tato čtveřice byla natolik zabrána do popíjení alkoholických drinků, že si ničeho nevšimla. Později Smrť odešel, ještě střízlivý, ale nikterak se neráčil sdělit svým kolegům, že jejich oři byli ukradeni, a tak je nechal opíjet se vesele dál.

Vraťme se ale k Mrakoplašovi. Ten za pomocí prakoponožky uštědří ránu Penízovi, který se mu postaví. K žádné kolosální bitvě ale nedojde, protože mladičký supermág začne zvažovat možnost, že by ho ušetřil. Tak dojde ke sporu mezi ním a jeho holí-otcem, kterého odhodí. Otec osmi mágů tak zemře (pokud jste četli začátek, není nutno vysvětlovat, kdo to je). Otevře se ale prostor do nereality, do něhož upadne Mrakoplaš s Penízem. Tam mladíček zjistí, že nesmí používat magii, protože by tak posílil nestvůry, co se v ní schovávají.

Díky drobnému podvůdku dostane Mrakoplaš supermága z nereality, ale sám zde zůstane. Ne však sám, protože dřív, než se puklina uzavře, skočí za ním do jámy jeho zavazadlo z magického hruškovníku, které ho konečně najde.

Když trojice dobrodruhů dorazí do Ankh-Morporku, narazí v knihovně neviditelné univerzity jenom na Peníze, jenž jim řekne, že Mrakoplaš zachránil Zeměplochu. Pak je z místa dostane za pomoci drobného kouzla, což se ale knihovníkovi nijak nelíbí.

Příběh nakonec skončí tak, že se Peníz dostane do vlastního světa - kam patří supermágové - díky kouzlu.

POSTAVY:

Mrakoplaš - opatrný, zachmuřený, zadumaný, věčně nasupený, rozumný, chytrý, vysoký, světaznalý, nešikovný, líný a srab; mág, který nikdy nedostudoval; k smrti nenávidí dobrodružství, kterým se snaží raději vyhnout, aby si v klidu žil svým obyčejným nudným poklidným životem, ačkoliv se mu to příliš nedaří, neboť ho pokaždé zastihnou v nejnevhodnější chvíli, aby musel zase zachraňovat svět
Truhla z magického hruškovníku - ačkoliv nemá jméno, má svou vlastní osobnost; neposedná a v mnohém podobná svému majiteli - Mrakoplašovi, jemuž je nesmírně loajální; slouží k přenášení jeho majetku, ačkoliv většinou do svého obsahu cpe různé pochoutky, které vyloudí v hospodě, či protivníky, jež byli natolik hloupí, že se s ní dali do křížku; bývá často nasupená a ráda kouše; co je na ní zvláštní, je to, že má spousty malých nožiček, a proto umí sama chodit; co je však ještě více pozoruhodné, svého majitele dokáže vystopovat, i kdyby byl náhodou zrovna na druhém konci Zeměplochy
Conina - překrásná dcera legendárního barbara válečníka Conana, která se touží stát kadeřnicí, ačkoliv jí její geny (jak je vysvětleno na začátku) zabraňují potlačit nutkání namísto stříhání vlasů, ustřihnout zákazníkovi jeho hlavu z krku; odvážná, vypočítavá, chytrá, statečná, nebezpečná, bojechtivá, bojácná, krásná; dalo by se říci, že její půvab je přímo nadpozemský, neboť byl jedním z faktorů, které přinutily Mrakoplaše vydat se na dobrodružství (možná to byl ale i alkohol, co v něm v tu dobu v hojném počtu přebýval); mimo jiné je též legendární superzlodějkou, o níž si šušká celý Ankh-Morpork
Nijel Trasořitka - barbarský válečník zelenáč; nezkušený, mladičký, přitroublý, nešikovný, lehce rozmazlený, odvážný, tvrdohlavý, svébytný, pohublý, pihatý a co je nejhlavnější a v čem se liší od ostatních barbarských hrdinů - nosí jégrovky; chce se stát legendárním barbarským válečníkem - rektusem a vykonat mnoho odvážných činů, avšak díky tomu, že je věčně zmatený a taky projevuje neustále svou neznalost ve válečnickém barbarském řemesle, příliš se mu to nedaří
Creosot - serif města Al Kali, majitel rozlehlého panství nesoucí název "Divočina", poeta a alkoholik; nezkušený, přitroublý, nešikovný, obtloustlý, drobný, věčně nalitý (tzn. opitý), zpočátku bohatý, posléze chudý; miluje pohádky, a ačkoliv je to nezvyklé, je to to jediné, co požaduje po svém harému děvčat
Peníz - mladý chlapec, supermág a dítě; přísný, mladý, odvážný, zmatený, sloužící (svému otci-holi), nebezpečný, neobvykle silný v magii, téměř neporazitelný, jedinečný, drobné postavy, vyzáblý a zvědavý
Hůl - otec Peníze, jenž sebe samotného převtělil za pomoci svojí magie do své jedinečné hole, která byla jako jediná vytvořená z kovu (normálně jsou hole pouze ze dřeva); loajální, nebezpečný, mrzutý, často rozčílený, nenávidí vše okolo neviditelné univerzity (přičítá jí vinu za smrt svých blízkých), panovačný

HLAVNÍ MYŠLENKA:

S velkou mocí přichází i velká zodpovědnost a ne každý ji dokáže zvládnout a využít ve prospěch všech a nejenom pouze sebe.

MOTIVY:

Dobrodružství, odvaha, jakokalipsa, surová magie (pramagie), magie, Zeměplocha

VLASTNÍ NÁZOR:

Kniha se mi celkem líbila. Musím říci, že oproti předchozím dvěma dobrodružstvím s Mrakoplašem se mi zdá trochu slabší na humorné pasáže.

Vytisknout (Ctrl+P) Stáhnout v PDF

Zdroj: Pavel Dovhanič, 31.05.2014

   
­­­­

Související odkazy

Čtenářský deník-Barva kouzel (Úžasná Zeměplocha), Barva kouzel (Úžasná Zeměplocha) (2), Barva kouzel (Úžasná Zeměplocha) (3), Barva kouzel (Úžasná Zeměplocha) (4)
-Buch! (Úžasná Zeměplocha)
-Carpe Jugulum (Úžasná Zeměplocha), Carpe Jugulum (Úžasná Zeměplocha) (2)
-Čarodějky na cestách (Úžasná Zeměplocha), Čarodějky na cestách (Úžasná Zeměplocha) (2), Čarodějky na cestách (Úžasná Zeměplocha) (3), Čarodějky na cestách (Úžasná Zeměplocha) (4)
-Čaroprávnost (Úžasná Zeměplocha), Čaroprávnost (Úžasná Zeměplocha) (2), Čaroprávnost (Úžasná Zeměplocha) (3)
-Dámy a pánové (Úžasná Zeměplocha), Dámy a pánové (Úžasná Zeměplocha) (2)
-Erik (Úžasná Zeměplocha), Erik (Úžasná Zeměplocha) (2)
-Faust Erik (Úžasná Zeměplocha)
-Hrrr na ně! (Úžasná Zeměplocha), Hrrr na ně! (Úžasná Zeměplocha) (2)
-Klobouk s oblohou (Úžasná Zeměplocha)
-Kobercové
-Lehké fantastično (Úžasná Zeměplocha), Lehké fantastično (Úžasná Zeměplocha) (2), Lehké fantastično (Úžasná Zeměplocha) (3), Lehké fantastično (Úžasná Zeměplocha) (4), Lehké fantastično (Úžasná Zeměplocha) (5), Lehké fantastično (Úžasná Zeměplocha) (6)
-Magický prazdroj (Úžasná Zeměplocha), Magický prazdroj (Úžasná Zeměplocha) (2), Magický prazdroj (Úžasná Zeměplocha) (3)
-Malí bohové (Úžasná Zeměplocha), Malí bohové (Úžasná Zeměplocha) (2), Malí bohové (Úžasná Zeměplocha) (3)
-Maškaráda (Úžasná Zeměplocha), Maškaráda (Úžasná Zeměplocha) (2), Maškaráda (Úžasná Zeměplocha) (3)
-Moře a malé rybky
-Mort (Úžasná Zeměplocha), Mort (Úžasná Zeměplocha) (2), Mort (Úžasná Zeměplocha) (3)
-Muži ve zbrani (Úžasná Zeměplocha), Muži ve zbrani (Úžasná Zeměplocha) (2)
-Na cestu (Vyprávění o nomech)
-Nadělat prachy (Úžasná Zeměplocha)
-Nevídaní akademikové (Úžasná Zeměplocha)
-Noční hlídka (Úžasná Zeměplocha)
-Nohy z jílu (Úžasná Zeměplocha), Nohy z jílu (Úžasná Zeměplocha) (2)
-Obléknu si půlnoc (Úžasná Zeměplocha)
-Otec prasátek (Úžasná Zeměplocha)
-Pátý elefant (Úžasná Zeměplocha), Pátý elefant (Úžasná Zeměplocha) (2), Pátý elefant (Úžasná Zeměplocha) (3)
-Pod parou (Úžasná Zeměplocha)
-Podivný regiment (Úžasná Zeměplocha), Podivný regiment (Úžasná Zeměplocha) (2)
-Pohyblivé obrázky (Úžasná Zeměplocha), Pohyblivé obrázky (Úžasná Zeměplocha) (2), Pohyblivé obrázky (Úžasná Zeměplocha) (3)
-Poslední hrdina (Úžasná Zeměplocha)
-Poslední kontinent (Úžasná Zeměplocha), Poslední kontinent (Úžasná Zeměplocha) (2)
-Pravda (Úžasná Zeměplocha), Pravda (Úžasná Zeměplocha) (2)
-Pyramidy (Úžasná Zeměplocha), Pyramidy (Úžasná Zeměplocha) (2), Pyramidy (Úžasná Zeměplocha) (3)
-Sekáč (Úžasná Zeměplocha), Sekáč (Úžasná Zeměplocha) (2), Sekáč (Úžasná Zeměplocha) (3)
-Smrt a co přijde pak
-Soudné sestry (Úžasná Zeměplocha), Soudné sestry (Úžasná Zeměplocha) (2), Soudné sestry (Úžasná Zeměplocha) (3), Soudné sestry (Úžasná Zeměplocha) (4)
-Stráže! Stráže! (Úžasná Zeměplocha), Stráže! Stráže! (Úžasná Zeměplocha) (2), Stráže! Stráže! (Úžasná Zeměplocha) (3), Stráže! Stráže! (Úžasná Zeměplocha) (4)
-Svobodnej národ (Úžasná Zeměplocha)
-Šňupec (Úžasná Zeměplocha)
-Těžké melodično (Úžasná Zeměplocha), Těžké melodično (Úžasná Zeměplocha) (2)
-Trollí most
-Úžasná Zeměplocha
-Úžasný Mauric a jeho vzdělaní hlodavci (Úžasná Zeměplocha), Úžasný Mauric a jeho vzdělaní hlodavci (Úžasná Zeměplocha) (2)
-Vložte medvídka (Divadlo krutosti)
-Zajímavé časy (Úžasná Zeměplocha), Zajímavé časy (Úžasná Zeměplocha) (2)
-Zaslaná pošta (Úžasná Zeměplocha)
-Zimoděj (Úžasná Zeměplocha)
-Zloděj času (Úžasná Zeměplocha), Zloděj času (Úžasná Zeměplocha) (2)
Čítanka-Barva kouzel (Úžasná Zeměplocha), Barva kouzel (Úžasná Zeměplocha) (2)
-Buch! (Úžasná Zeměplocha)
-Čaroprávnost (Úžasná Zeměplocha)
-Jasnovidné gumbo paní Gogolové (Kuchařka stařenky Oggové)
-Kuchařka stařenky Oggové
-Lancreské sedátko lásky (Kuchařka stařenky Oggové)
-Lehké fantastično (Úžasná Zeměplocha)
-Manželství (Kuchařka stařenky Oggové)
-Mort (Úžasná Zeměplocha), Mort (Úžasná Zeměplocha) (2)
-Nefalšované klačské karí paní Tračníkové (Kuchařka stařenky Oggové)
-Noční hlídka (Úžasná Zeměplocha), Noční hlídka (Úžasná Zeměplocha) (2)
-Podivný regiment (Úžasná Zeměplocha)
-Pravda (Úžasná Zeměplocha)
-Sekáč (Úžasná Zeměplocha)
-Zloděj času (Úžasná Zeměplocha)
­­­­

Diskuse k výpisku
Terry Pratchett - Magický prazdroj (Úžasná Zeměplocha) (3)







Mapy webu Čtenářský deník - Životopisy - Čítanka - Spisovatelé Důležité informace Podmínky používání - Vyloučení odpovědnosti - Nastavení soukromí


Ověřovací kód Opište kód z obrázku (jiný kód ↑)