ČESKÝ JAZYK Literatura aneb studentský underground - čtenářský deník, životopisy, čítanka, slohové práce, slovníček pojmů - www.cesky-jazyk.czwww.cjl.cz | www.literka.cz Publikování nebo další veřejné šíření obsahu serveru Český-jazyk.cz je bez písemného souhlasu provozovatele výslovně zakázáno! Užití výhradně jen pro osobní účely je možné.



Menu

­

Voltaire (*21.11.1694 - †30.05.1778)

   
­­­­

Candide aneb Optimismus (3)

Děj knihy se odehrává ve Francii, v 18. století - tím se také řadí k vrcholným osvíceneckým románům.
Candide znamená ve francouzštine něco jako u nás prostoduchý člověk, neviňátko. S tímto chlapcem se seznamujeme hned v první kapitole knihy, kde je popisován jako morálně čistý mladík obdařený neobyčejně jemnými mravy. Candide pobývá na zámku barona Thunder-ten-Tronckha ve Vestfálsku. Na zámku dále žijí paní baronka, korpulentní dáma a jejich dvě děti, syn a dcera, sedmnáctiletá slečna Kunigunda. Mezi služebnictvem se šušká, že Candide je syn sestry pana barona a jednoho šlechtice ze sousedství.
Candidův rozhled je už od narození deformován Panglosem, filozofem, který chlapci vysvětluje, že že náš svět je nejlepší ze všech možných světů, že na světě nemůže být nic jinak uspořádáno, že všechno má svůj důvod a příčinu. Candide nabere od Panglose optimismus, který ho však brzy opustí během jeho cest a hlavně útrap, které ho na cestách potkávají. Proč na cestách? Kam se náš hrdina vydává? Důvod je prostý. Candide zahoří láskou ke slečně Kunigundě a jednoho dne ji za španělskou stěnou políbí. Candide je pomocí několika kopanců vyhnán ze zámku poté, co baron zjistí jeho náklonost k dceři Kunigundě.
Vyhnaný z "pozemského ráje" putoval Candide, ani nevěděl kam. Dostal se před brány města, kde potkal vojáky. Ti ho naverbovali do války pro krále Bulharů proti králi Abarů. Během války viděl spoustu hrůz a optimismus, kterým ho Panglos vybavil na cesty, se začal pomalu vytrácet. Jeho rozčarování ze života a uspořádání světa vrcholí, když potká Panglose, ze kterého se stal žebrák. Ten mu vypráví o tom, jak zámek přepadli bulharští vojáci, slečnu Kunigundu znásilnili, zabili a ze zámku nezůstal kámen na kameni. Panglos sám se nakazil od Paquetty, služebné ze zámku, syfilidou. Candide se mu rozhodne pomoci a poprosí anabaptistu (novokřtěnce) Jakuba, aby Panglosovi pomohl. Jakub mu vyhoví, a když je Panglos zdravý, vezme ho i s Candidem na obchodní cestu do Lisabonu. Loď však během bouřky ztroskotá, z lodi se zachrání jen Panglos, Candide a jeden námořník. Dostávají se do Lisabonu, to však postihne zemětřesení a následné zatopení. Tři čtvrtě města je zničeno. Místní mudrci usoudí, že za to mohou kacíři a je třeba je exemplárně upálit. Candide s Panglosem jsou oba zatčeni, Panglos oběšen a Candidovi se podaří uprchnout pomocí stařeny, která ho vezme k sobě, dá mu jíst a pít a dokonce mu nabídne nocleh. Několik dní u ní přebývá a poté ho odvede ke slečně Kunigundě, která mu vypráví, že jako jediná přežila krveprolití na zámku svého otce, dostala se však pod ochranu bulharského kapitána. Od něj si ji na pár dní v týdnu po dobu šesti měsíců půjčuje inkvizitor. Skrz něj se dostane na upálení kacířů a tam také viděla Candida s Panglosem. Právě když Kunigunda vypráví Candidovi svůj příběh, přichází podle práva inkvizitor, rozčílí se a Candide ho v hádce zabije.
Candide, Kunigunda a stařena jsou nuceni odcestovat do Cádizu. Během cesty Kunigunda Candida ujistí o svých citech k němu, ale svěří se mu, že je příliš vyděšená vším, co viděla. Candide si vzpomene na slova filozofa Panglose a optimisticky ji uklidňuje, že teď už bude všechno lepší. Do rozhovoru se zapojí stařena a vypráví jim svůj příběh.

Stařenin příběh:
Svěří se, že je dcerou papeže Urbana X. a princezny z Palestiny. Vyrůstala v přepychu a nikdy nepoznala chudobu nebo strádání. Byla zasnoubena princi z Massa-Carrary, který ji vroucně miloval. Všechno už bylo připraveno ke svatbě, když se jí donesla zpráva, že byl její manžel otráven svou bývalou přítelkyní. Cestou na Gaetu byl celý průvod přepaden piráty a dívka i s matkou vzaty do otroctví. Život jí zachránil až neznámý Ital, který ji však odvezl do Alžíru a tam prodal. Po asi dvouletých útrapách stařena nakonec skončila jako služebná u dona Issachara.

Candide, Kunigunda a stařena se dostávají k donu Fernandovi, který se do Kunigundy zamiluje a Candide jí ze strachu požádá o ruku. Ta však raději - pochopitelně ze zištných důvodů a na radu stařeny - vyhoví donu Fernandovi. Candide je donucen k útěku. Vezme si s sebou tedy jednoho sluhu, Kakamba, a plují do Paraguaye. Nechají se dovést k důstojnému pánu veliteli, v němž Candide poznává bratra Kunigundy. Ten mu vypráví svůj příběh.

Příběh bratra Kunigundy:
Vše začalo tím, když do zámku barona Thunder-ten-Tronckha vtrhli Bulhaři, zabili barona, baronku a znásilnili jeho sestru, kterou i unesli. Bratr byl zachráněn jezuitou, odvezen do kláštera a zde tři týdny léčen.

Candide se svěří bratrovi Kunigundy, že se do ní zamiloval a že si ji chce vzít za ženu. Ten s tím však nesouhlasí, označí Candida za drzouna. V hádce ho Candide vzteky zabije. Ze strachu před trestem se pomocí Kakumby vydává za mrtvého a v tomto přesrojení opustí hranice. Dostávají se do neznámých končin, tam pozorují dívky, jak je honí opice a protože je chce Candide zachránit, tak opice zastřelí. Je zděšen, když zjistí, že vlastně zabil dívkám jejich milence. V noci jsou Candide s Kakumbou přepadeni místními obyvateli, svázání lýkovými provazy, ale nakonec - po přísaze, že Candide není jezuita - opět osvobozeni. Candide a Kakumba se dostávají do bájné země Eldoráda, kde poznávají pravý blahobyt. Po zemi se tam válí zlato, drahé kameny, všude je zdarma dostatek jídla, pití... Z měsíční návštěvy v Eldoradu si odveze zlato a diamanty, které mu zaručí klidný průběh druhé části cesty, na té ho doprovází pesimista Martin, se kterým se Candide seznamuje v Surinamu. Odpluli společně do Francie, naivní Candide je zde napálen podvodnicí, která se vydává za slečnu Kunigundu. I s Martinem jsou deportování do Anglie, odsud plují do Benátek. Tam potkává Paquettu, služebnou ze zámku barona Thunder-ten-Tronckha. Ta mu vypráví, jak byla vyhnána ze zámku, stala se prostitutkou a nyní toto řemeslo provozuje v Benátkách, aby se uživila. Ze zvědavosti se nechá Candide přivést k velkomožnému panu Pococurantovi, který prý vítá každého cizince a neví, co je zármutek. Candide s panem Pococurantem posnídá a vedou spolu řeči o životě, literatuře a životních hodnotách. Za několik dní se Candide a Martin posadí v hostinci ke stolu, kde sedí také šest cizinců. Tato část knihy tvoří samostatný příběh.

Jak Candide a Martin večeřeli se šesti cizinci a kdo to byl:
Z cizinců se vyklubají svržení králové. Achmet III., Ivan (ruský car), Karel Eduard (anglický král), polský král, ještě jeden polský král a jako poslední korsický král Theodor. Ten dostává od ostatních almužnu.

Candide cestuje do Cařihradu, protože se doslechl, že je jeho Kunigunda tam. Kakambo, znovu nalezený sluha ho sice varuje, že zestárla a už není tak krásná, ale Candide si stojí za svým a nedá se odradit. Na cestě se setkává s baronem a Panglosem, které považoval za mrtvé. Za peníze nabyté v Eldoradu vykoupí Candide Panglose a Kunigundu z otroctví, zakoupí pozemek a s přáteli ho obdělává až do smrti.

Vytisknout (Ctrl+P) Stáhnout v PDF

Zdroj: Mišule, 23.01.2006

­­­­

Diskuse k výpisku
Voltaire - Candide aneb Optimismus (3)







Mapy webu Čtenářský deník - Životopisy - Čítanka - Spisovatelé Důležité informace Podmínky používání - Vyloučení odpovědnosti - Nastavení soukromí


Ověřovací kód Opište kód z obrázku (jiný kód ↑)