Menu
Matematika na naší škole není Popelkou
Těsně po vydání únorového čísla našeho časopisu se na nejrůznějších místech po škole objevil "Otevřený dopis Martinu Mošnovi", v němž pan profesor Hazi reagoval na články uveřejněné v G-eChu. Nelíbilo se mu, že humanitně zaměření redaktoři a náš bývalý student Martin Mošna prezentují naši školu jako gymnázium zaměřené na matematiku.
Hned v úvodu dopisu nás pan profesor prosí o objektivitu, vzápětí však sčítá hodiny dějepisu a společenských věd, aby dokázal, že jejich hodinová dotace je stejná jako počet hodin matematiky. Jistě nejen mě zarazilo, že pan Hazi slučuje dva tak odlišné obory - copak nás matematika odedávna neučí, abychom nemíchali hrušky s jablky? Co má asi společného bitva u Stalingradu, o níž se učíme v dějepisu, s fiskální politikou našeho státu, jíž se zabýváme v ZSV? Možná přece jenom něco - výsledky obou jsou tristní, ale to není předmětem mého článku.
Rozhodla jsem se být opravdu objektivní a rozdělila si předměty do čtyř kategorií (humanitní, přírodovědné, jazyky a ostatní). Aby nedošlo ke zmatení pojmů, možná by bylo vhodné nejprve vysvětlit, co kam patří.
"Humanitní a společenské vědy jsou obecně vědy zabývající se člověkem a společností." (www.wikipedia.cz) Z této definice celkem jasně vyplývá, že do humanitních předmětů rozhodně nepatří jazyky - ty primárně slouží ke komunikaci v jakémkoli oboru lidské činnosti. Kdyby to totiž byly humanitní předměty, asi bychom je těžko našli v učebním plánu na přírodovědných či technických vysokých školách. K humanitním předmětům vyučovaným na našem gymnáziu tedy patří pouze dějepis, český jazyk a literatura (a to opomíjím fakt, že alespoň část hodinové dotace tohoto předmětu tvoří výuka jazyka jako takového) a základy společenských věd. Do kategorie "ostatní" jsem zařadila zejména výchovy, geografii a PEK.
Poté, co jsem si předměty rozškatulkovala, jsem si našla rozvrhy všech tříd a nestačila se divit. Nejmarkantnější rozdíl jsem objevila v kvintách. Přírodovědné předměty včetně matematiky se zde vyučují 12 hodin v týdnu, první a druhý jazyk 7 hodin, humanitní předměty jen 6 hodin, ostatní zabírají 8 hodin výuky. I ve všech ostatních třídách vyššího gymnázia přírodní vědy výrazně převyšují nad ostatními. Máte pocit, že poměr těchto předmětů je vyrovnaný?
Neoperujme ale jen s čísly. Pan Hazi píše: "Co chudáci přírodovědně zaměření studenti? Ti musí v posledním ročníku povinně absolvovat 5 hodin českého jazyka a literatury." Ano, je pravda, že mnoho z nich by jistě češtinu ve svém rozvrhu oželelo, pro všechny je však tento předmět u maturity povinný a já jsem přesvědčena, že když maturanti z matematiky mohou svému předmětu věnovat 10 hodin týdně, je dost nelogické, že český jazyk má hodinovou dotaci poloviční. Vždyť pan Hazi sám uznává, že "v matematice je čeština nejdůležitější." Ano, a nejen v ní.
Jednou z posledních vět v "Otevřeném dopisu" je: "Myslím si, že bychom měli být více objektivní a především si uvědomit, že Gymnázium Cheb je všeobecně zaměřená škola." Bojím se, že právě tato myšlenka je kamenem úrazu. Všechna čísla, která jsem schopna vyčíst z našich rozvrhů, dokazují, že Gymnázium Cheb je zaměřeno na přírodní vědy (konkrétně matematiku), a vidím jen dvě možnosti, jak tento problém řešit: Buď je možné úplně změnit současný systém, hodinové dotace a volitelné předměty, což je komplikovaný, časově náročný proces, nebo je třeba z tohoto handicapu udělat přednost a začít prezentovat Gymnázium Cheb jako matematicky zaměřenou školu. Ze zkušenosti vím, že naši bývalí studenti, kteří přešli na (často) prestižní školy, měli v matematice velký náskok. Totéž platí pro naše absolventy studující na technických VŠ. Proč se tedy stydět, že chebští gymnazisté prostě v matematice umí chodit lépe než ostatní?
P.S.: Děkujeme panu Hazimu, že jako jeden z mála prokázal, že si náš časopis opravdu přečetl a že vyjádřil svůj názor. I když to třeba na první pohled nevypadá, velmi si jeho upřímného postoje vážíme.
Zdroj: kaz, 14.03.2011
Diskuse ke slohové práci
Matematika na naší škole není Popelkou
Aktuální pořadí soutěže
- avrilka (2,0)
- Veru (1,5)
- Michaela Dvořáková (1,5)
Štítky
byla jednou jedna villonské balady Odkaz dračích jezdců oidipus král požár wales michael ende milý deníčku Tučková Hospoda Jamajka léto, zima Josef Kožíšek Zdravotnictví j. prevert Ztracený dopis pohádka mého života testament propiska RestART Hospoda formality 2019 guillame apollinaire Glazarová Černý Tulipán frajer rodinně album tisíc polibků Brabcov naz
Doporučujeme
Server info
Počítadlo: 718 968 391
Odezva: 0.03 s
Vykonaných SQL dotazů: 3
Návštěvnost: TOPlist.cz - školství › Český-jazyk.cz
© 2003-2025 Český-jazyk.cz - program a správa obsahu: Ing. Tomáš Souček, design: Aria-studio.cz Autoři stránek Český-jazyk.cz nezodpovídají za správnost obsahu zde uveřejněných materiálů! Práva na jednotlivé příspěvky vlastní provozovatel serveru Český-jazyk.cz! Publikování nebo další veřejné šíření obsahu serveru Český-jazyk.cz je bez písemného souhlasu provozovatele výslovně zakázáno! Užití výhradně jen pro osobní účely je možné.
Mapy webu Čtenářský deník - Životopisy - Čítanka - Spisovatelé Důležité informace Podmínky používání - Vyloučení odpovědnosti - Nastavení soukromí