ČESKÝ JAZYK Literatura aneb studentský underground - čtenářský deník, životopisy, čítanka, slohové práce, slovníček pojmů - www.cesky-jazyk.czwww.cjl.cz | www.literka.cz Publikování nebo další veřejné šíření obsahu serveru Český-jazyk.cz je bez písemného souhlasu provozovatele výslovně zakázáno! Užití výhradně jen pro osobní účely je možné.



Menu

­­­­
Hodnocení práce slohovky

Aktuální známka: 1.91
Hodnoceno: 11x Prosím, ohodnoť práci

Matematika na naší škole není Popelkou

- reakce na otevřený dopis (Gymnázium Cheb)

Těsně po vydání únorového čísla našeho časopisu se na nejrůznějších místech po škole objevil "Otevřený dopis Martinu Mošnovi", v němž pan profesor Hazi reagoval na články uveřejněné v G-eChu. Nelíbilo se mu, že humanitně zaměření redaktoři a náš bývalý student Martin Mošna prezentují naši školu jako gymnázium zaměřené na matematiku.

Hned v úvodu dopisu nás pan profesor prosí o objektivitu, vzápětí však sčítá hodiny dějepisu a společenských věd, aby dokázal, že jejich hodinová dotace je stejná jako počet hodin matematiky. Jistě nejen mě zarazilo, že pan Hazi slučuje dva tak odlišné obory - copak nás matematika odedávna neučí, abychom nemíchali hrušky s jablky? Co má asi společného bitva u Stalingradu, o níž se učíme v dějepisu, s fiskální politikou našeho státu, jíž se zabýváme v ZSV? Možná přece jenom něco - výsledky obou jsou tristní, ale to není předmětem mého článku.

Rozhodla jsem se být opravdu objektivní a rozdělila si předměty do čtyř kategorií (humanitní, přírodovědné, jazyky a ostatní). Aby nedošlo ke zmatení pojmů, možná by bylo vhodné nejprve vysvětlit, co kam patří.
"Humanitní a společenské vědy jsou obecně vědy zabývající se člověkem a společností." (www.wikipedia.cz) Z této definice celkem jasně vyplývá, že do humanitních předmětů rozhodně nepatří jazyky - ty primárně slouží ke komunikaci v jakémkoli oboru lidské činnosti. Kdyby to totiž byly humanitní předměty, asi bychom je těžko našli v učebním plánu na přírodovědných či technických vysokých školách. K humanitním předmětům vyučovaným na našem gymnáziu tedy patří pouze dějepis, český jazyk a literatura (a to opomíjím fakt, že alespoň část hodinové dotace tohoto předmětu tvoří výuka jazyka jako takového) a základy společenských věd. Do kategorie "ostatní" jsem zařadila zejména výchovy, geografii a PEK.

Poté, co jsem si předměty rozškatulkovala, jsem si našla rozvrhy všech tříd a nestačila se divit. Nejmarkantnější rozdíl jsem objevila v kvintách. Přírodovědné předměty včetně matematiky se zde vyučují 12 hodin v týdnu, první a druhý jazyk 7 hodin, humanitní předměty jen 6 hodin, ostatní zabírají 8 hodin výuky. I ve všech ostatních třídách vyššího gymnázia přírodní vědy výrazně převyšují nad ostatními. Máte pocit, že poměr těchto předmětů je vyrovnaný?

Neoperujme ale jen s čísly. Pan Hazi píše: "Co chudáci přírodovědně zaměření studenti? Ti musí v posledním ročníku povinně absolvovat 5 hodin českého jazyka a literatury." Ano, je pravda, že mnoho z nich by jistě češtinu ve svém rozvrhu oželelo, pro všechny je však tento předmět u maturity povinný a já jsem přesvědčena, že když maturanti z matematiky mohou svému předmětu věnovat 10 hodin týdně, je dost nelogické, že český jazyk má hodinovou dotaci poloviční. Vždyť pan Hazi sám uznává, že "v matematice je čeština nejdůležitější." Ano, a nejen v ní.

Jednou z posledních vět v "Otevřeném dopisu" je: "Myslím si, že bychom měli být více objektivní a především si uvědomit, že Gymnázium Cheb je všeobecně zaměřená škola." Bojím se, že právě tato myšlenka je kamenem úrazu. Všechna čísla, která jsem schopna vyčíst z našich rozvrhů, dokazují, že Gymnázium Cheb je zaměřeno na přírodní vědy (konkrétně matematiku), a vidím jen dvě možnosti, jak tento problém řešit: Buď je možné úplně změnit současný systém, hodinové dotace a volitelné předměty, což je komplikovaný, časově náročný proces, nebo je třeba z tohoto handicapu udělat přednost a začít prezentovat Gymnázium Cheb jako matematicky zaměřenou školu. Ze zkušenosti vím, že naši bývalí studenti, kteří přešli na (často) prestižní školy, měli v matematice velký náskok. Totéž platí pro naše absolventy studující na technických VŠ. Proč se tedy stydět, že chebští gymnazisté prostě v matematice umí chodit lépe než ostatní?

P.S.: Děkujeme panu Hazimu, že jako jeden z mála prokázal, že si náš časopis opravdu přečetl a že vyjádřil svůj názor. I když to třeba na první pohled nevypadá, velmi si jeho upřímného postoje vážíme.

Vytisknout (Ctrl+P) Stáhnout v PDF

Zdroj: ,

   
­­­­

Diskuse ke slohové práci
Matematika na naší škole není Popelkou







Mapy webu Čtenářský deník - Životopisy - Čítanka - Spisovatelé Důležité informace Podmínky používání - Vyloučení odpovědnosti - Nastavení soukromí


Ověřovací kód Opište kód z obrázku (jiný kód ↑)