ČESKÝ JAZYK Literatura aneb studentský underground - čtenářský deník, životopisy, čítanka, slohové práce, slovníček pojmů - www.cesky-jazyk.czwww.cjl.cz | www.literka.cz Publikování nebo další veřejné šíření obsahu serveru Český-jazyk.cz je bez písemného souhlasu provozovatele výslovně zakázáno! Užití výhradně jen pro osobní účely je možné.



Menu

­­­­
Hodnocení práce slohovky

Aktuální známka: ---
Hodnoceno: 0x Prosím, ohodnoť práci

Práce na 120 %

  • jedno ze zadání maturitní písemné práce z češtiny
  • úvaha o kladech a záporech extrémního nasazení zaměstnanců
  • výchozí text: Řada společností, zejména těch úspěšných, požaduje od svých zaměstnanců extrémní nasazení. (Microsoft například podle starého vtipu nabízí pružnou pracovní dobu: "Můžete si vybrat, kterou osmnáctihodinovou směnu chcete.") V Japonsku některé firmy dokonce kontrolují, zda se jejich zaměstnanci dost často usmívají na zákazníky.

Po maturitě si žák musí vybrat: Půjdu studovat na vysokou školu, nebo půjdu pracovat? V úvaze o této otázce dost málo lidí přemýšlí, do jaké míry budou zaměstnavateli využíváni. Spíše se orientují na to, zda je náplň práce bude bavit, jestli dostanou dost zaplaceno a podobně. Ale to je špatně - extrémní nasazení zaměstnanců je jedno z témat, na které by se nemělo zapomínat.

Dalo by se říct, že dávat zaměstnancům větší nálož práce je pro všechny lepší - zaměstnanec stihne víc práce a zároveň dostane více zaplaceno. Takový přístup můžeme pozorovat v mezinárodních firmách, například u Amazonu - "entry level" práce, tedy práce, pro kterou není potřeba žádná předchozí zkušenost, a platí více než dvojnásobek minimální mzdy. Na první pohled se to zdá jako báječná příležitost pro studenty a maturanty si rychle přivydělat. Ale opak je pravdou - mzda se vždy odráží od vykonané práce. A v tomto případě zaměstnanec musí obětovat své fyzické zdraví a vynaložit extrémní úsilí, aby se na této pozici udržel.

Zajdeme-li do extrémů, dojdeme až k zaměstnanecké situaci v Japonsku. Tam se od zaměstnanců očekává, že se budou usmívat na zákazníky - a pokud ne, může je čekat až vyhazov. Tato situace připomínající dystopii je už dnes realitou a samotný zaměstnanec proti mezinárodní firmě moc nezmůže. I tento argument má ale i svou pozitivní stránku: Některé studie dokazují, že usmívání, i když umělé, dokáže samo o sobě nositeli úsměvu zlepšit náladu. Bohužel zde nejde o zlepšování morálky zaměstnanců, ale o zisk firmy a apelu na zákazníky.

Extrémní nasazení, s nímž zaměstnanec při náboru nepočítá, je riskantní záležitost, která bude mít tendenci ohrožovat práva zaměstnance. Proto je důležité, aby se zákon přizpůsoboval k aktuálním situacím a zabránilo se tak tomuto využívání zaměstnanců.

Vytisknout (Ctrl+P) Stáhnout v PDF

Zdroj: ,

   
­­­­

Diskuse ke slohové práci
Práce na 120 %







Mapy webu Čtenářský deník - Životopisy - Čítanka - Spisovatelé Důležité informace Podmínky používání - Vyloučení odpovědnosti - Nastavení soukromí


Ověřovací kód Opište kód z obrázku (jiný kód ↑)