Menu
Reklama - "znovu křičeti"
Reklama nás pronásleduje doslova na každém kroku. Jen se rozhlédněte kolem sebe a schválně, kolik napočítáte nejrůznějších typů reklamy? Pět, deset, víc?
Kromě propagace produktů, služeb či myšlenek, jak ji známe dnes, probíhala určitá forma nelevné reklamy už v baroku, kdy se zdobily a honosily svatyně zlatem, aby církev nalákala prostý lid do kostela a přivedla jej tak k víře. Lidé byli zvyklí nocovat na seně, a proto věřili, že takové zázraky, jakými bylo bohatství, může mít jen sám Bůh. Slovo reklama samozřejmě v 16. století ještě neexistovalo. Český název pro tento způsob získání si lidí, který je starý jako lidstvo samo, vznikl o několik století později z latinského slova reklamare, což znamená "znovu křičeti".
Hlavní funkce reklamy jsou informační a přesvědčující. Zdaleka ji nevyužívají jen firmy či prodejci. Například všichni politici se předhánějí, kdo bude mít tu nejpůsobivější a nejefektivnější předvolební kampaň. Jediný a zároveň jejich hlavní problém je, že jim už v současné době téměř nikdo nevěří, ale reklamu, i když ve většině případů klamavou, zvládají jejich týmy bravurně. Marketingové kampaně bych v žádném případě neodsuzovala, právě naopak. Postupem času se stala nezbytnou součástí našich životů. Jak jinak by chudák váš soused důchodce věděl, kde mají ten nejlevnější chleba? Teď to trochu zlehčuji, ale sdělovací funkce reklamy je opravdu nepostradatelná.
Možná leckoho otravuje přerušování napínavého filmu v televizi, avšak představte si, do jakých částek by se byly schopné vyšplhat ceny nejen televizí a televizních poplatků. A není také divu, že nejvíce reklamních spotů je právě v hlavním vysílacím čase, v podvečer, kdy se vysoké procento dnešní populace uvelebí do křesla k televizi po náročném dni. V této chvíli se také dramaturgové komerčních televizních stanic zatetelí a snaží se v co nejkratších intervalech zařadit do vysílání co největší množství spotů, jež jsou v tomto čase maximálně zpoplatněné.
Při zítřejším listováním novinami si lépe všímejte, kolik reklamních rámečků na vás hledí. Kdyby tam nebyly, tak by si například lidé z nízkých sociálních vrstev už nemohli dovolit každý den kupovat tisk. Je to nekonečný koloběh.
Cílem marketingových kampaní je tvorba silné značky, která vytváří příznivé vyhlídky do budoucnosti firmy, což jde ruku v ruce se zvýšením poptávky a tím pádem nastává posílení pozic na trhu. Součástí jsou věčné konkurenční boje. Vždyť jedním z poslání reklam je nejen získávat nové zákazníky, ale také odtáhnout je od konkurence a posílit věrnost právě těch, kteří střídají značky.
Vynikajícím příkladem je nadnárodní společnost Coca-Cola. Právem si byli schopni tvrdě vybojovat své prvenství na trhu. Už v 19. století náhodou vyrobený sirup se zajímavou příchutí začalo milovat víc a víc lidí. Na počátku 20. století byla distribuce nápoje rozšířena do všech zemí Spojených států. Tato firma měla vždy jednu obrovskou výhodu, že jí v čele stáli zkušení lidé, kteří byli schopni výborně pracovat s reklamou. Coca-Cola jako vůbec jedna z prvních organizací ve Spojených státech začala používat reklamní, ale užitečné předměty, na které tiskla své logo. Dokonce jeden čas přistoupili k rozdávání kuponů na sklenku Coca-Coly zdarma. Během druhé světové války se postarali, aby si každý americký voják mohl dovolit koupit láhev nápoje za pakatel, a vybudovali proto i několik dalších výroben. Společnost neměla dost a vyvinula nové produkty jako Sprite, Fanta a další. Jak jsem již zmínila, jejich reklamní kampaně byly a jsou stále nepřekonatelné. Kdo by neznal kilometrový rudý kamion, přijíždějící o Vánocích i do vašeho města a doprovázený znělkou "Vánoce jsou tady, Coca-Colu si vychutnej!", geniální továrnu přímo uvnitř obyčejného automatu na nápoje, "Lola, Lola" znějící v metru či originální Bamboocha pronesené nad šeptající pomerančovou Fantou. Společnost Coca-Cola se právě jen díky svým nejúspěšnějším, nejdražším a nejpropracovanějším reklamám na světě dokázala vyhnout krachu při masivním nástupu Pepsi.
Mnoho společností sází na vtipné a snadno zapamatovatelné slogany, které veřejnost pobaví a stanou se frází. Setkala jsem se však s nemalým počtem lidí, kteří vyjadřovali negativní názory na konkrétní námět reklamy. Na první pohled tato situace neznačí úspěch. Avšak mýlka, i v tomto případě reklama přesně splnila svůj účel - potenciální zákazník si jí všiml, přemýšlel o ní a dokonce o ní s námi mluvil. Jak se říká, nejlepší reklama je ta chodící.
Zdroj: Katka Spl., 18.01.2010
Diskuse ke slohové práci
Reklama - "znovu křičeti"
Aktuální pořadí soutěže
- Grully (3,5)
- Jana Lotus (2,5)
Štítky
Co bůh člověk Horečka pohádka pro děťi vojtech zamarovsky Luk Pratchett wales bajky o lišce jezírko popis pohledu z okna Jirásek Alois ifigenie allen Sen o mně jídelníček autorská pohádka plíce Noc na vesnici Byl jsem u toho nepozornost orient koupaliště červenáček parafráze ostrov mrtvých králů frollo píšou mi psaní introvert O dobré a zlé moci Němec
Doporučujeme
Server info
Počítadlo: 708 553 270
Odezva: 0.02 s
Vykonaných SQL dotazů: 3
Návštěvnost: TOPlist.cz - školství › Český-jazyk.cz
© 2003-2024 Český-jazyk.cz - program a správa obsahu: Ing. Tomáš Souček, design: Aria-studio.cz Autoři stránek Český-jazyk.cz nezodpovídají za správnost obsahu zde uveřejněných materiálů! Práva na jednotlivé příspěvky vlastní provozovatel serveru Český-jazyk.cz! Publikování nebo další veřejné šíření obsahu serveru Český-jazyk.cz je bez písemného souhlasu provozovatele výslovně zakázáno! Užití výhradně jen pro osobní účely je možné.
Mapy webu Čtenářský deník - Životopisy - Čítanka - Spisovatelé Důležité informace Podmínky používání - Vyloučení odpovědnosti - Nastavení soukromí