Menu
Bitva o Velkou Británii
Bylo horké sobotní odpoledne, vzal jsem si plavky, ručník, plavecké brýle a šel jsem se vykoupat ke známým do bazénu. Voda byla osvěžující. Po plavání jsem se převlékl a chtěl jsem jít domů, ale vtom na mě zavolal Norbert: "Nechceš si dát něco k pití? Odpověděl jsem: "Velmi rád, mám žízeň jako velbloud." Pozval mě do chalupy. Posadil jsem se do křesla. Postavil přede mne sklenici limonády a začal mi vyprávět svůj napínavý příběh z bitvy o Velkou Británii. Byla chladná noc 12. září 1940. Polní letiště bylo pouze dva kilometry od přístavu Královské britské flotily. Vítr se opíral o moře pod útesem, které bylo vlivem větru rozbouřené a vlny se hlasitě tříštily o vysoké a strmé skály. Na mořskou hladinu dopadal úzký pruh měsíčního světla. Všichni letci a personál na polním letišti spali, kulomety byly překryty černou plachtou a letadla stála nehybně na svých značkách, když vtom nás vzbudil ohlušující zvuk sirén, který oznamoval útok německých stíhaček. Museli jsme si bleskurychle obléknout tmavě hnědé letecké bundy, kalhoty a kožené čepice, ke kterým byla připevněna sluchátka od vysílaček. Nasadili jsme si letecké brýle a v sedačce jsme se připoutali tříbodovými pásy. Po chvilce se už naše stíhačky rozjížděly po dvou startovacích drahách a brzy byly ve vzduchu. Nepříznivé vzdušné podmínky komplikovaly let letadel typu Hawker Hurricane I, jež měly černý ochranný nátěr, na křídlech nesly osm kulometů ráže 7,7 mm a vzduchem se řítily rychlostí 520 km/h. Supermarine Spitfire IA byl zbarven černým ochranným nátěrem, proti německým strojům mu sloužilo osm kulometů ráže 7,7 mm. A Bristol Beaufighter I A, jehož černý ochranný nátěr zvyšoval jeho neviditelnost, měl na křídlech umístěny čtyři kanony ráže 20 mm a šest kulometů ráže 7,7 mm, letadlo létalo maximální rychlostí 536 km/h.
Každá letka měla jedenáct strojů, v pěti řadách po dvou letadlech a v čele letěl velitel - já, Norbert Brown, přezdívaný Lovec, jsem dával pokyny zbývajícím letcům mé jedenácté stíhající skupiny. Po dvou minutách letu jsem před sebou uviděl německé stroje Messerschmitty Bf 109E-4 - kryt motoru měly žlutý, ale jinak byly zbarveny černě. Na obranu jim sloužily kanon v motoru ráže 20 mm a čtyři kulomety ráže 7,92 mm. Stíhání bylo prováděno rychlostí 570 km/h. Kamarád Henry mě upozornil na letadla typu Dornier Do 17Z-2, který byl opatřen zeleným nátěrem, byl vyzbrojen sedmi kulomety ráže 7,92 mm a pumami o hmotnosti 1000 kg. Bombardování se provádělo rychlostí 410 km/h.
My jsme je zpozorovali jako první. Rychle jsem na kniplu odklopil kryty ovládání kulometů a zmáčknul červený spínač - spoušť. Kulomety ihned začaly střílet. Proti nepřátelským letadlům jsem vyslal několik dávek po deseti střelách a jenom okamžik jsem s uspokojením pozoroval, jak německý stroj padá do moře. Vyrušil mne hlas Henryho ve vysílačce: "Lovče vypálili na tebe raketu! UHNI!!!" Nepřátelská raketa se mi jen lehce otřela o pravé křídlo, poškodila mi přistávací klapku a konec křídla. Nahlas jsem si oddechnul: "UF!!! Právě jsem utekl hrobníkovi z lopaty, snad se mi podaří přistát..." Za mnou jsem uslyšel výbuch, ale to jen Tim sestřelil dalšího Messershmitta za mnou. Poděkoval jsem mu, předal jsem velení a oznámil, že musím na zem. Pod sebou jsem uviděl letiště a těšil se, až dosednu na přistávací dráhu. Chystal jsem se na přistávací manévr, rychlost byla dobrá. Pedál jsem pouštěl a vtom jsem zjistil, že se zasekl. Podíval jsem se na tachometr a výškoměr a hrůzou zbledl. Rychlost byla 350 km/h a výška necelých 150 yardů. Nádrž byla skoro prázdná. Zbývalo maximálně deset minut letu. Přistát jsem musel. Dosedl jsem na břicho, letadlo opustilo přistávací dráhu, klouzalo po obilném poli, zastavilo se o hangár a začalo hořet. Hned ke mně přiběhli hasiči a začali letadlo hasit. Přežil jsem, měl jsem zlomenou ruku a nohu a slabší otřes mozku. Tím pro mě skončila letecká bitva o Velkou Británii. Po týdnu jsem se vrátil z nemocnice a můj návrat jsme s ostatními pořádně oslavili whisky, masovými konzervami a lízaným mariášem. Norbert se mě zeptal: "Líbilo se ti moje vyprávění?" Já jsem odpověděl: "Ano, bylo napínavé a vzrušující. Rád bych si vyslechl nějaký další příběh." Norbert řekl: "Někdy zase přijď a budu ti vyprávět..."
Dopil jsem sklenici limonády a plný zážitků jsem odcházel domů. Celou noc se mi zdálo, že jsem pilotem ve 2. světové válce.
Zdroj: Cihla, 30.09.2007
Diskuse ke slohové práci
Bitva o Velkou Británii
Aktuální pořadí soutěže
- Grully (1,5)
- vedralova.k (0,5)
Štítky
kněžna čertova stěna paličova dcera Káťa Julie a tma Balada pro milou Písečný muž Výlet+na+Šumavu Truman Capote smolná kniha Kouzelná hůlka naso VE VEDLEJŠÍM DOMĚ námět porod souřadné souvětí Poslední večeře konec hry zmena život je změna první školní den Karel Čapek napsal detektivní příběhy hroch profil aluze Doktor Faust mlčení frontě garp
Doporučujeme
Server info
Počítadlo: 713 985 364
Odezva: 0.05 s
Vykonaných SQL dotazů: 3
Návštěvnost: TOPlist.cz - školství › Český-jazyk.cz
© 2003-2024 Český-jazyk.cz - program a správa obsahu: Ing. Tomáš Souček, design: Aria-studio.cz Autoři stránek Český-jazyk.cz nezodpovídají za správnost obsahu zde uveřejněných materiálů! Práva na jednotlivé příspěvky vlastní provozovatel serveru Český-jazyk.cz! Publikování nebo další veřejné šíření obsahu serveru Český-jazyk.cz je bez písemného souhlasu provozovatele výslovně zakázáno! Užití výhradně jen pro osobní účely je možné.
Mapy webu Čtenářský deník - Životopisy - Čítanka - Spisovatelé Důležité informace Podmínky používání - Vyloučení odpovědnosti - Nastavení soukromí