Menu
Zamyšlení o verši
Když se řekne verš, co se Vám vybaví? Předpokládám, že pokud bych se zeptala učitelky českého jazyka, bryskně by definovala: "Verš je celistvá rytmická a významová jednotka básnického textu. Je to jeden řádek básnického díla, založený na výrazně rytmické organizaci. Nemusí se nutně shodovat se syntaktickou jednotkou, takže vzniká syntaktický přesah. Nauka o verši se zabývá problematikou verše, rytmu, metra, prozodickými systémy, rýmem a asonancí a ustálenými druhy verše." Nebo se mýlím? Nic ve zlém, ale domnívám se, že pro mnohé stále ještě platí, že nabiflovaná definice rovná se základ úspěchu. Ale tato problematika patří do jiné úvahy. Zeptejme se dál. Tentokrát školáka druhého stupně základní školy. "To je to ABAB, ne?" Ne tak docela, chlapče. Pleteš si to s rýmem.
Ale ruku na srdce. Verš, rým, sloka... Všechno to patří do básničky. A otázkou zůstává, jestli básníci při psaní poezie počítají s čtenářovou zasvěceností, co se týče teorie verše, či nikoliv. Troufám si tvrdit, že by neměli. Ale vraťme se zpět k asociacím. Když se řekne verš... Já osobně (moji dosavadní učitelé a učitelky českého jazyka, zacpěte si uši) si vybavím jediné - básničku. Ano, kostky jsou vrženy. Říkáte, že je to omezená odpověď? Možná, zato upřímná. Když už jsem u toho, básnička (ano, básnička, slovo báseň mi vždy připadalo strojené) ve mně evokuje vzpomínku na moment v 9. třídě, kdy jsme si před tabulí přednášeli poezii předních českých poetů. Ten den jsem poprvé slyšela:
Za trochu lásky šel bych světa kraj,
šel s hlavou odkrytou a šel bych bosý,
šel v ledu - ale v duši věčný máj,
šel vichřicí - však slyšel zpívat kosy,
šel pouští - a měl v srdci perly rosy.
Za trochu lásky šel bych světa kraj,
jak ten, co zpívá u dveří a prosí.
Možná se toho dne stalo něco až neuvěřitelného. Tato básnička mě oslovila. A co víc, donutila mě zamyslet se. Poprvé jsem sama od sebe projevila zájem o poezii. Vězte, že jsem se netrápila tím, jestli autor použil verš časoměrný, sylabotónický či snad daktylo-trochejský. Na závěr bych ráda parafrázovala známé latinské "Non scholae, sed vitae discimus" na "Čteme kvůli obsahu, ne formě."
Zdroj: g-unit, 26.03.2008
Diskuse ke slohové práci
Zamyšlení o verši
Aktuální pořadí soutěže
- Jana Lotus (1,5)
- Grully (1,5)
Štítky
Rouška a bude hůř komedie o strašidle hrdinský čin bidpajovi vyprávění příběhu wild ráj je daleko alea co vidím z okna ofelie lomikar kouzlo život sv. kateřiny liceni mesic Martin Kabát Temné hlubiny Pickwick zbabělec Jan Palach Podlouhlá bedna hrneček jak být štastný Maminčiny oči starověk Cesta kolem Měsíce syn lovce medvědů Lední hokej Pověst o Krokovi spiklenci
Doporučujeme
Server info
Počítadlo: 707 960 637
Odezva: 0.02 s
Vykonaných SQL dotazů: 3
Návštěvnost: TOPlist.cz - školství › Český-jazyk.cz
© 2003-2024 Český-jazyk.cz - program a správa obsahu: Ing. Tomáš Souček, design: Aria-studio.cz Autoři stránek Český-jazyk.cz nezodpovídají za správnost obsahu zde uveřejněných materiálů! Práva na jednotlivé příspěvky vlastní provozovatel serveru Český-jazyk.cz! Publikování nebo další veřejné šíření obsahu serveru Český-jazyk.cz je bez písemného souhlasu provozovatele výslovně zakázáno! Užití výhradně jen pro osobní účely je možné.
Mapy webu Čtenářský deník - Životopisy - Čítanka - Spisovatelé Důležité informace Podmínky používání - Vyloučení odpovědnosti - Nastavení soukromí