Menu
Slovníček pojmů z literatury a mluvnice Dadaismus
Dadaismus je avantgardní umělecký směr, který vznikl během první světové války, konkrétně v roce 1916, ve švýcarském Curychu. Jeho kolébkou se stal Kabaret Voltaire, založený Hugem Ballem společně s dalšími umělci, kde se setkávali intelektuálové unikající před válečnými hrůzami.
Dadaismus se rozvinul jako protest proti válce, jejím hrůzám a nesmyslnosti tehdejších společenských i kulturních hodnot. Umělci vnímali moderní svět jako absurdní a iracionální. Hlavním cílem dadaistů bylo provokovat, šokovat a narušovat zavedené pořádky ve společnosti i umění.
Původ slova „dada“
Původ slova „dada“ je zahalen tajemstvím a sám o sobě symbolizuje
náhodu a absurditu, které byly jádrem dadaistické filozofie. Jedna
z teorií uvádí, že název vznikl náhodným výběrem při otevírání
francouzsko-německého slovníku, což mělo podtrhnout dadaistickou fascinaci
chaosem a spontaneitou. Další teorie spojuje název s francouzským výrazem
„dada“, což je dětská hračka (houpací koník), čímž odkazuje na
hravý a neformální charakter tohoto uměleckého směru.
Dadaisté sami však často zpochybňovali význam pojmenování svého hnutí,
čímž zdůrazňovali svou opozici vůči racionalitě a snahu rozbít
jakékoliv pevné systémy. Prohlašovali, že slovo „dada“ nemá žádný
konkrétní význam, což bylo ve shodě s jejich odmítáním tradiční
logiky a konvenčních hodnot. Název tedy není jen označením hnutí, ale
i manifestací jeho principů – neuchopitelnosti, náhody a revolty.
Charakteristické rysy dadaismu
Revolta proti tradicím
Dadaismus se vymezoval proti všem tradičním formám umění, morálky i logiky. Dadaisté hledali chaos, absurditu a náhodu, čímž popírali zavedené normy. Tvrdili, že válka je důsledkem racionálních a logických systémů, a proto bylo odmítnutí racionality základem jejich tvorby.
Náhoda a absurdita
Tvůrčí procesy často zahrnovaly prvky náhody. Například Tristan Tzara vyvinul techniku skládání textů z náhodně vystříhaných slov, která se zamíchala a znovu poskládala. Hans Arp vytvářel koláže „podle zákonů náhody“, ale zároveň dbal na estetiku.
Multimediální přístup
Dadaismus zahrnoval literaturu, výtvarné umění, divadlo, hudbu i performativní akce. Hugo Ball se proslavil svými zvukovými básněmi, například Karawane, složenými z nesmyslných slabik. Dadaisté také inscenovali provokativní akce v Kabaretu Voltaire.
Ironie a humor
Humor sloužil jako nástroj kritiky společnosti. Dadaisté často využívali černý humor a cynismus k zesměšnění tradičních hodnot.
Antiumění
Základem dadaismu bylo popření samotného konceptu „umění“. Marcel Duchamp, jeden z nejvýznamnějších dadaistů, prezentoval obyčejné předměty jako umění (termín „ready-made“ označuje běžné, sériově vyráběné předměty, jež umělec vybral a označil za umělecké dílo), například slavnou Fontánu (1917) – obyčejný pisoár, který Duchamp zakoupil v obchodě, otočil ho vzhůru nohama a podepsal pseudonymem R. Mutto.
Představitelé a díla
- Hugo Ball – organizátor Kabaretu Voltaire, autor manifestů a tvůrce zvukových básní, např. Karawane (1916)
- Tristan Tzara – básník a teoretik, autor Dadaistického manifestu (1918), propagoval metody náhody v literatuře
- Marcel Duchamp – tvůrce konceptu „ready-made“; jeho díla jako Fontána (1917), Kolo od bicyklu (1913) a L.H.O.O.Q. (1919) radikálně změnila vnímání umění
- Hans Arp – malíř a sochař, známý kolážemi jako Collage Arranged According to the Laws of Chance (1916–17)
- Kurt Schwitters – tvůrce směru „Merz“, který zahrnoval koláže z odpadních materiálů, kupříkladu Merzbild 1B (1919)
- Sophie Taeuber-Arp – klíčová představitelka švýcarského dadaismu, známá geometrickými obrazy a návrhy interiérů, např. Dada Head (1920)
Historický kontext
Dadaismus vznikl jako reakce na první světovou válku, která byla považována za selhání lidského rozumu. Dadaisté odmítali nacionalismus, militarismus i víru v pokrok. Hnutí nemělo jednotnou formu a šířilo se do Berlína (kde se více zaměřovalo na politickou kritiku), Paříže (kde postupně přešlo v surrealismus) a New Yorku (kde Duchamp spolupracoval s Man Rayem a Francisem Picabiou).
Význam dadaismu
Ačkoliv dadaismus jako hnutí existoval jen krátce (do počátku 20. let), jeho vliv byl zásadní. Ovlivnil surrealismus, konceptuální umění, happeningy i moderní performativní akce. Důraz na provokaci, absurditu a svobodu tvorby nacházíme také v punkové subkultuře a hnutích jako Fluxus. Dadaismus redefinoval, co může být uměním, a jeho odkaz přetrvává v současné kultuře.
Shrnutí
Dadaismus byl umělecký směr, který vznikl z chaosu první světové války. Hlavním cílem bylo narušit konvenční umění a společenské normy. Jeho odmítnutí tradičních hodnot a experimentální přístupy měly trvalý dopad na vývoj moderního umění a kultury. Přestože bylo hnutí krátkodobé, jeho odkaz inspiruje umělce i dnes.
Diskuse k pojmu
Dadaismus
Aktuální pořadí soutěže
- Jana Lotus (3,5)
- Grully (3,5)
Štítky
davidův hřích hladina Špalíček pohádek cirkus humberto Recenze film dědeček automobil píle Energetika domácí zvíře anglicky věrnost případ nevěrné kláry odborná esej úklady a láska John Donne bez elektřiny reportáže z cest vražda na faře šimek šaty dělají člověka oráč z čech babybox Zborcené harfy tón hodina telocviku obrazy sláva, úspěch pochoden Vláda tmy populární Neviditelný muž
Doporučujeme
Server info
Počítadlo: 708 996 237
Odezva: 0.04 s
Vykonaných SQL dotazů: 3
Návštěvnost: TOPlist.cz - školství › Český-jazyk.cz
© 2003-2024 Český-jazyk.cz - program a správa obsahu: Ing. Tomáš Souček, design: Aria-studio.cz Autoři stránek Český-jazyk.cz nezodpovídají za správnost obsahu zde uveřejněných materiálů! Práva na jednotlivé příspěvky vlastní provozovatel serveru Český-jazyk.cz! Publikování nebo další veřejné šíření obsahu serveru Český-jazyk.cz je bez písemného souhlasu provozovatele výslovně zakázáno! Užití výhradně jen pro osobní účely je možné.
Mapy webu Čtenářský deník - Životopisy - Čítanka - Spisovatelé Důležité informace Podmínky používání - Vyloučení odpovědnosti - Nastavení soukromí