Menu
Slovníček pojmů z literatury a mluvnice Dadaismus
Dadaismus je avantgardní umělecký směr, který vznikl během první světové války, konkrétně v roce 1916, ve švýcarském Curychu. Jeho kolébkou se stal Kabaret Voltaire, založený Hugem Ballem společně s dalšími umělci, kde se setkávali intelektuálové unikající před válečnými hrůzami.
Dadaismus se rozvinul jako protest proti válce, jejím hrůzám a nesmyslnosti tehdejších společenských i kulturních hodnot. Umělci vnímali moderní svět jako absurdní a iracionální. Hlavním cílem dadaistů bylo provokovat, šokovat a narušovat zavedené pořádky ve společnosti i umění.
Původ slova „dada“
Původ slova „dada“ je zahalen tajemstvím a sám o sobě symbolizuje
náhodu a absurditu, které byly jádrem dadaistické filozofie. Jedna
z teorií uvádí, že název vznikl náhodným výběrem při otevírání
francouzsko-německého slovníku, což mělo podtrhnout dadaistickou fascinaci
chaosem a spontaneitou. Další teorie spojuje název s francouzským výrazem
„dada“, což je dětská hračka (houpací koník), čímž odkazuje na
hravý a neformální charakter tohoto uměleckého směru.
Dadaisté sami však často zpochybňovali význam pojmenování svého hnutí,
čímž zdůrazňovali svou opozici vůči racionalitě a snahu rozbít
jakékoliv pevné systémy. Prohlašovali, že slovo „dada“ nemá žádný
konkrétní význam, což bylo ve shodě s jejich odmítáním tradiční
logiky a konvenčních hodnot. Název tedy není jen označením hnutí, ale
i manifestací jeho principů – neuchopitelnosti, náhody a revolty.
Charakteristické rysy dadaismu
Revolta proti tradicím
Dadaismus se vymezoval proti všem tradičním formám umění, morálky i logiky. Dadaisté hledali chaos, absurditu a náhodu, čímž popírali zavedené normy. Tvrdili, že válka je důsledkem racionálních a logických systémů, a proto bylo odmítnutí racionality základem jejich tvorby.
Náhoda a absurdita
Tvůrčí procesy často zahrnovaly prvky náhody. Například Tristan Tzara vyvinul techniku skládání textů z náhodně vystříhaných slov, která se zamíchala a znovu poskládala. Hans Arp vytvářel koláže „podle zákonů náhody“, ale zároveň dbal na estetiku.
Multimediální přístup
Dadaismus zahrnoval literaturu, výtvarné umění, divadlo, hudbu i performativní akce. Hugo Ball se proslavil svými zvukovými básněmi, například Karawane, složenými z nesmyslných slabik. Dadaisté také inscenovali provokativní akce v Kabaretu Voltaire.
Ironie a humor
Humor sloužil jako nástroj kritiky společnosti. Dadaisté často využívali černý humor a cynismus k zesměšnění tradičních hodnot.
Antiumění
Základem dadaismu bylo popření samotného konceptu „umění“. Marcel Duchamp, jeden z nejvýznamnějších dadaistů, prezentoval obyčejné předměty jako umění (termín „ready-made“ označuje běžné, sériově vyráběné předměty, jež umělec vybral a označil za umělecké dílo), například slavnou Fontánu (1917) – obyčejný pisoár, který Duchamp zakoupil v obchodě, otočil ho vzhůru nohama a podepsal pseudonymem R. Mutto.
Představitelé a díla
- Hugo Ball – organizátor Kabaretu Voltaire, autor manifestů a tvůrce zvukových básní, např. Karawane (1916)
- Tristan Tzara – básník a teoretik, autor Dadaistického manifestu (1918), propagoval metody náhody v literatuře
- Marcel Duchamp – tvůrce konceptu „ready-made“; jeho díla jako Fontána (1917), Kolo od bicyklu (1913) a L.H.O.O.Q. (1919) radikálně změnila vnímání umění
- Hans Arp – malíř a sochař, známý kolážemi jako Collage Arranged According to the Laws of Chance (1916–17)
- Kurt Schwitters – tvůrce směru „Merz“, který zahrnoval koláže z odpadních materiálů, kupříkladu Merzbild 1B (1919)
- Sophie Taeuber-Arp – klíčová představitelka švýcarského dadaismu, známá geometrickými obrazy a návrhy interiérů, např. Dada Head (1920)
Historický kontext
Dadaismus vznikl jako reakce na první světovou válku, která byla považována za selhání lidského rozumu. Dadaisté odmítali nacionalismus, militarismus i víru v pokrok. Hnutí nemělo jednotnou formu a šířilo se do Berlína (kde se více zaměřovalo na politickou kritiku), Paříže (kde postupně přešlo v surrealismus) a New Yorku (kde Duchamp spolupracoval s Man Rayem a Francisem Picabiou).
Význam dadaismu
Ačkoliv dadaismus jako hnutí existoval jen krátce (do počátku 20. let), jeho vliv byl zásadní. Ovlivnil surrealismus, konceptuální umění, happeningy i moderní performativní akce. Důraz na provokaci, absurditu a svobodu tvorby nacházíme také v punkové subkultuře a hnutích jako Fluxus. Dadaismus redefinoval, co může být uměním, a jeho odkaz přetrvává v současné kultuře.
Shrnutí
Dadaismus byl umělecký směr, který vznikl z chaosu první světové války. Hlavním cílem bylo narušit konvenční umění a společenské normy. Jeho odmítnutí tradičních hodnot a experimentální přístupy měly trvalý dopad na vývoj moderního umění a kultury. Přestože bylo hnutí krátkodobé, jeho odkaz inspiruje umělce i dnes.
Diskuse k pojmu
Dadaismus
Aktuální pořadí soutěže
- Grully (1,5)
- vedralova.k (0,5)
Štítky
jídlo a pití vztahy/**/ve/**/třídě adresa Všechna sláva písně otroka bla alkoholismus správa Don Quichote studie zůza v zámku letopisy narnie lev eck umění básnické sportovec kráska zvíře co je to svoboda imigrace Ze života drobounce jáma sloka daktyl 1.světová pluhař jarní den vlastenec anglický romantismus hagrid
Doporučujeme
Server info
Počítadlo: 714 350 744
Odezva: 0.05 s
Vykonaných SQL dotazů: 3
Návštěvnost: TOPlist.cz - školství › Český-jazyk.cz
© 2003-2024 Český-jazyk.cz - program a správa obsahu: Ing. Tomáš Souček, design: Aria-studio.cz Autoři stránek Český-jazyk.cz nezodpovídají za správnost obsahu zde uveřejněných materiálů! Práva na jednotlivé příspěvky vlastní provozovatel serveru Český-jazyk.cz! Publikování nebo další veřejné šíření obsahu serveru Český-jazyk.cz je bez písemného souhlasu provozovatele výslovně zakázáno! Užití výhradně jen pro osobní účely je možné.
Mapy webu Čtenářský deník - Životopisy - Čítanka - Spisovatelé Důležité informace Podmínky používání - Vyloučení odpovědnosti - Nastavení soukromí