ČESKÝ JAZYK Literatura aneb studentský underground - čtenářský deník, životopisy, čítanka, slohové práce, slovníček pojmů - www.cesky-jazyk.czwww.cjl.cz | www.literka.cz Publikování nebo další veřejné šíření obsahu serveru Český-jazyk.cz je bez písemného souhlasu provozovatele výslovně zakázáno! Užití výhradně jen pro osobní účely je možné.



Menu

   
­­­­
Hodnocení pojmu slovnicek-pojmu

Aktuální známka: 2.20
Hodnoceno: 131x Prosím, ohodnoť pojem

Publicistika (latinsky publicius – obecní, veřejný) ⇒ oblast, v níž se jazyka užívá ve veřejném stylu, zaměřena na veřejnost a určena k publikování.

  • veřejný styl se uplatňuje v časopisech, novinách, řečnických projevech
  • úkolem publicistického stylu je čtenáře poučit, informovat, o něčem přesvědčit
  • požadavky kladené na publicistický styl:
    1. věcnost, informativnost, obsahová správnost
    2. srozumitelnost
    3. přesvědčivost
    4. aktuálnost
  • publicistický styl se dynamicky rozvíjí, získává hlavní místo v životě člověka

Jazykové prostředky

  • spisovná a občas hovorová čeština
  • často ustálené formulace
  • odborné výrazy
  • hodnotící, metaforické, expresivní věty
  • novinové titulky
  • publicistický styl se spojuje se stylem odborným a uměleckým
  • v publicistice je důležité oživování textu:
    1. hovorový výraz – např. Škodovák
    2. oživování neobvyklým spojením – např. dopravní infarkt
    3. frazeologické obraty
    4. slovní hříčky
  • v písemném projevu je důležité sdělení, grafické zdůraznění titulky

Slohové útvary publicistického stylu

  1. informační-zpravodajské – např. zprávy
  2. analytické-úvahové – např. diskuse, kritika
  3. beletristické-umělecké – např. fejeton, reportáž, sloupek
    • referát – často v časopisech, ve veřejném životě, schůze; obsahuje základní údaje, rozsáhlejší než zpráva, upozorňuje na nějakou akci, poskytuje základní poučení, přináší údaje o díle
    • fejeton – kompozice je důležitá v tom, aby převedla čtenáře co nejúčinněji k nějaké myšlence pružným, svižným stylem; metafory, rčení (J.Neruda, Rudolf Křesťan, Radek John)
    • kritika – má za úkol něco posoudit (dílo, činnost, lidi), vytýká chyby, ale má také uvádět přednosti a naznačit jak chyby odstranit; úkolem je pomoci k nápravě; musí být jasná a účinná; důležitá je nestrannost, objektivnost
    • recenze – kritika uměleckého díla
    • interview – dialog ⇒ otázky, odpovědi
    • diskuse – program se důkladně probírá, důležité nikoho nezesměšnit, vyvracet názory jiných věc. důvody
    • reportáž – má pozorovací talent, důležité zachytit to podstatné (odborná, umělecká)

Významní novináři

Karel Havlíček Borovský – Pražské noviny, Slovan
Jan Neruda – fejetony
Vítězslav Hálek, Karolína Světlá
Karel Čapek, Eduard Bass – Lidové noviny

Vytisknout (Ctrl+P) Stáhnout v PDF

Vložené/upravené: 30.10.2011

­­­­

Diskuse k pojmu
Publicistický styl







Mapy webu Čtenářský deník - Životopisy - Čítanka - Spisovatelé Důležité informace Podmínky používání - Vyloučení odpovědnosti - Nastavení soukromí


Ověřovací kód Opište kód z obrázku (jiný kód ↑)