Menu
Slovníček pojmů z literatury a mluvnice Publicistický styl
Aktuální známka: 2.20
Hodnoceno: 131x
Prosím, ohodnoť pojem
Publicistika (latinsky publicius – obecní, veřejný) ⇒ oblast, v níž se jazyka užívá ve veřejném stylu, zaměřena na veřejnost a určena k publikování.
- veřejný styl se uplatňuje v časopisech, novinách, řečnických projevech
- úkolem publicistického stylu je čtenáře poučit, informovat, o něčem přesvědčit
- požadavky kladené na publicistický styl:
- věcnost, informativnost, obsahová správnost
- srozumitelnost
- přesvědčivost
- aktuálnost
- publicistický styl se dynamicky rozvíjí, získává hlavní místo v životě člověka
Jazykové prostředky
- spisovná a občas hovorová čeština
- často ustálené formulace
- odborné výrazy
- hodnotící, metaforické, expresivní věty
- novinové titulky
- publicistický styl se spojuje se stylem odborným a uměleckým
- v publicistice je důležité oživování textu:
- hovorový výraz – např. Škodovák
- oživování neobvyklým spojením – např. dopravní infarkt
- frazeologické obraty
- slovní hříčky
- v písemném projevu je důležité sdělení, grafické zdůraznění titulky
Slohové útvary publicistického stylu
- informační-zpravodajské – např. zprávy
- analytické-úvahové – např. diskuse, kritika
- beletristické-umělecké – např. fejeton, reportáž,
sloupek
- referát – často v časopisech, ve veřejném životě, schůze; obsahuje základní údaje, rozsáhlejší než zpráva, upozorňuje na nějakou akci, poskytuje základní poučení, přináší údaje o díle
- fejeton – kompozice je důležitá v tom, aby převedla čtenáře co nejúčinněji k nějaké myšlence pružným, svižným stylem; metafory, rčení (J.Neruda, Rudolf Křesťan, Radek John)
- kritika – má za úkol něco posoudit (dílo, činnost, lidi), vytýká chyby, ale má také uvádět přednosti a naznačit jak chyby odstranit; úkolem je pomoci k nápravě; musí být jasná a účinná; důležitá je nestrannost, objektivnost
- recenze – kritika uměleckého díla
- interview – dialog ⇒ otázky, odpovědi
- diskuse – program se důkladně probírá, důležité nikoho nezesměšnit, vyvracet názory jiných věc. důvody
- reportáž – má pozorovací talent, důležité zachytit to podstatné (odborná, umělecká)
Významní novináři
Karel
Havlíček Borovský – Pražské noviny, Slovan
Jan
Neruda – fejetony
Vítězslav
Hálek, Karolína
Světlá
Karel
Čapek, Eduard
Bass – Lidové noviny
Diskuse k pojmu
Publicistický styl
Aktuální pořadí soutěže
- Elisa (3,0)
- Grully (1,5)
- Jana Lotus (1,0)
Štítky
sklep povedená partička libreto žij vyrovnaně Pračka Sittafordská záhada Popisy SPIKNUTÍ cesta vlakem tma nemá stín Šárka Kdo šetří má za tři. Jean Paul Heinrich Heine slovesa dokonavá hra na vraždu egmont dlouhý pochod siréna pochvala rostliny minulý týden Pobyt v pekle doktor heribert Alfred de Musset první dojem napínavý příběh výklad viery rude zpevy kornel
Doporučujeme
Server info
Počítadlo: 723 539 829
Odezva: 0.03 s
Vykonaných SQL dotazů: 3
Návštěvnost: TOPlist.cz - školství › Český-jazyk.cz
© 2003-2025 Český-jazyk.cz - program a správa obsahu: Ing. Tomáš Souček, design: Aria-studio.cz Autoři stránek Český-jazyk.cz nezodpovídají za správnost obsahu zde uveřejněných materiálů! Práva na jednotlivé příspěvky vlastní provozovatel serveru Český-jazyk.cz! Publikování nebo další veřejné šíření obsahu serveru Český-jazyk.cz je bez písemného souhlasu provozovatele výslovně zakázáno! Užití výhradně jen pro osobní účely je možné.
Mapy webu Čtenářský deník - Životopisy - Čítanka - Spisovatelé Důležité informace Podmínky používání - Vyloučení odpovědnosti - Nastavení soukromí