Menu
Slovníček pojmů z literatury a mluvnice Slovenské národní obrození
Národní obrození na Slovensku
Lidový základ slovenského národního obrození
Koncem 18. století a v první polovině 19. století docházelo i v Uhrách k důležitým změnám v hospodářském, společenském a kulturním životě. Tyto změny souvisely s rozkladem feudálního společenského zřízení a s nástupem kapitalismu. Šlo o období utváření novodobého slovenského národa.
Vedoucí složky feudální společnosti (šlechta a vysoké duchovenstvo) zapřely svůj národní původ a hlásily se k silnějšímu maďarskému hnutí. Oporou vznikajícího slovenského národního hnutí nemohlo být ani měšťanstvo, jelikož bylo většinou maďarské nebo německé. Věrný zůstal své národnosti hlavně venkovský lid. Jedinými uvědomělými činiteli slovenského národního obrození byli vzdělanci, kněží a učitelé lidového původu. Vyvinuli neobyčejné úsilí, aby povznesli slovenský lid hospodářsky, společensky i kulturně.
První uzákonění spisovné slovenštiny
Významným kulturním činem v prvním období slovenského národního obrození bylo uzákonění domácího jazyka za spisovný jazyk.
První se o to pokusil Jozef Ignác Bajza, ale jeho spisovný jazyk se
neujal.
Podařilo se to až Antonovi Bernolákovi (†1813), jenž podepřel nový
spisovný jazyk důkladnými pracemi jazykovědnými. Odůvodnil potřebu
spisovné slovenštiny a vydal její gramatiku i velký pětijazyčný slovník
(Slovár slovensko-česko-latinsko-německo-uherský).
Základem tohoto spisovného jazyka byla západoslovenská nářečí, neboť
západní Slovensko mělo už dlouho důležité hospodářské, politické a
kulturní postavení v Uhrách (Bratislava byla korunovačním městem, Trnava
kulturním a hospodářským střediskem).
Uvedení lidového jazyka do literatury vzbudilo odpor konzervativních kruhů. První knihu v tomto spisovném jazyku církev dokonce zabavila. Nový spisovný jazyk úspěšně uváděl do života spolek Slovenské učené tovarišstvo. Celonárodním se nestal, jelikož se až do Štúrova vystoupení používalo ještě češtiny (takzvané bibličtiny, bohoslužebného jazyka evangelíků).
Hlavními představiteli slovenské osvícenské literatury
byli Jozef Ignác Bajza a Juraj Fándly.
Jozef Ignác Bajza (†1836) pronikavě zasáhl do literatury svým průbojným
dílem, dvousvazkovým románem René mládenca príhody a
skúsenosti. Zachytil v něm pravdivě bídu lidu a přepychový
život pánů.
Juraj Fándly (†1811) je příkladným typem národního buditele, jenž celý
svůj život věnoval lidu. Do literatury vstoupil odvážným dílem
Dúverná zmlúva medzi mníchom a diablom. Formou rozhovoru
mnicha s ďáblem, který představuje osvícensky smýšlejícího člověka,
schvaluje církevní reformy Josefa II. Církev knihu zabavila a zakázala
Fándlymu psát. Ten však neposlechl a začal vydávat řadu poučných
zemědělských spisů pro lid (např. Pilný domajší a poľný
hospodár). Byl horlivým vlastencem, své knihy věnoval „slavnému
slovenskému národu“.
Ve dvacátých letech 19. století se začíná nové období slovenského národního obrození. Nastupuje generace Jána Kollára, Pavla Josefa Šafaříka a Jána Hollého. První dva měli významný podíl i na českém národním obrození. Ján Hollý je prvním velkým slovenským básníkem.
Ján Hollý (1785–1849) byl knězem v Madunicích u Piešťan. První
básnicky opěvoval slovenskou a slovanskou minulost v bohatýrských eposech podle
antických vzorů. Jsou to eposy
Svätopluk z dějin Velkomoravské říše,
Cirillo-Metodiáda o působení Cyrila a Metoděje na
Slovensku a epos
Sláv ze slovenského dávnověku. Hollého poezie je
vyvrcholením klasicismu ve
slovenské literatuře.
Klasicistou je však jen po stránce formální, ideje jeho děl jsou nové,
obrozenecké. Odhalují slavnou slovanskou minulost, posilují slovanské
národní povědomí a národní hrdost.
Kromě hrdinských zpěvů psal Hollý selanky, žalozpěvy i ódy. První
uvedl do literatury
slovenské lidové postavy a první opěvoval krásy slovenské přírody.
Avšak v duchu klasicismu
i tyto obrazy umísťoval do slovanského dávnověku. Celé jeho dílo je
psáno časomírou.
Vlastenecké divadlo
Do třicátých let 19. století spadají i počátky slovenského vlasteneckého divadla. Nejúspěšnějším slovenským dramatikem byl Ján Chalupka. Napsal několik veseloher, z nich nejúčinnější je hra Kocúrkovo alebo Len aby sme v hanbe nezostali (1830). Zesměšňuje v ní maloměšťácké předsudky, mamonářství, klevetnictví a národní neuvědomělost. Hra se uvádí s úspěchem dodnes.
Diskuse k pojmu
Slovenské národní obrození
Aktuální pořadí soutěže
- Grully (1,5)
- vedralova.k (0,5)
Štítky
martin hilský chr Oblak a valčík král ječmínek věty vedlejší Steven erikson jiří svoboda dnešní den ideální student leknutí saně great gatsby Rizika populismu Kamil Bednář Software zavřené dveře úvahy+o+lásce mlynář velký román rude zpevy veřejná doprava Lucy Maud Montgomery co bůh o listonošovi šiktanc čí jsem poutník tomik zážitek syn celérového krále
Doporučujeme
Server info
Počítadlo: 714 993 528
Odezva: 0.05 s
Vykonaných SQL dotazů: 3
Návštěvnost: TOPlist.cz - školství › Český-jazyk.cz
© 2003-2024 Český-jazyk.cz - program a správa obsahu: Ing. Tomáš Souček, design: Aria-studio.cz Autoři stránek Český-jazyk.cz nezodpovídají za správnost obsahu zde uveřejněných materiálů! Práva na jednotlivé příspěvky vlastní provozovatel serveru Český-jazyk.cz! Publikování nebo další veřejné šíření obsahu serveru Český-jazyk.cz je bez písemného souhlasu provozovatele výslovně zakázáno! Užití výhradně jen pro osobní účely je možné.
Mapy webu Čtenářský deník - Životopisy - Čítanka - Spisovatelé Důležité informace Podmínky používání - Vyloučení odpovědnosti - Nastavení soukromí