Menu
Ibsen Henrik (*20.03.1828 - †23.05.1906)

Tento norský dramatik se narodil ve Skienu v rodině zchudlého, věčně nabručeného otce, a matky, která nedosáhla hereckých úspěchů a hrála si doma s panenkami. Ibsen působil 6 let jako lékařský učeň a pomocník v Grimstade. Už tenkrát se ve svých básních začal satiricky vyjadřovat o maloměstské společnosti.
V letech 1851-57 byl dramaturgem divadla v Bergenu. Jeho první hra Catilina je psaná blankversem podle antického námětu, zatímco další hry, např. Slavnost na Solhaugu, Olaf Liljekrans nebo Bojovníci na Helgolandu vycházejí z romantických námětů severské minulosti.
Působil také jako divadelní ředitel v Oslu, ale kvůli zklamání ze svého národa (který byl podle něho slabošský a snadno se nechal ovlivnit cizími názory), odešel do Itálie a později do Německa. K historickým tématům se ještě vrací ve hrách Nápadníci trůnu a Císař a Galilejský.
Mnohem více však vynikal svými kritickými díly ze současnosti. Sérii takových her začíná veršovaná Komedie lásky, která konfrontuje názory zodpovědného a nezodpovědného muže. S postavami těchto dvou typů se setkáváme v dalším veršovaném dramatu Brand, kde je na škodu přílišná zodpovědnost a obětavost, zatímco v Peer Gyntovi kráčí hlavní hrdina bezcílně životem a škodí tak ostatním.
Od částečně romantických dějů Ibsen přechází ke kritickým dramatům, jako jsou Spolek mladých a Opory společnosti. Asi nejvýraznější hra z této doby je Domeček pro panenky (Domov loutek, Nora), kde se autor vyslovil k otázce rovnoprávnosti žen - její závěr, kde Nora opouští své tři děti a manžela, však musel velmi nerad pod tlakem veřejnosti pro německou verzi přepsat (v ostatních zemích byla ale hra hrána s původním závěrem).
Později začal místo společenských problémů popisovat individuální - jak to dokládají dramata Přízraky (Strašidla), Nepřítel lidu nebo Hedda Gablerová. Ve své stěžejní, symbolické hře Divoká kachna vypráví příběh rodiny Hjalmara Ekdala, která žije v přetvářce pod vlivem bezcharakterního továrníka Werleho. Hlavní postavu Ekdala údajně napsal podle svého otce.
Jeho pozdější kritická díla jsou analytická, dodržují zásadu tří jednot (místa, času a děje); konflikt mezi postavami, jehož příčiny vychází z minulosti, autor odhaluje postupně.
Zdroj: kit, 10.11.2004
Diskuse k životopisu
Henrik Ibsen
Aktuální pořadí soutěže
- Do soutěže se prozatím nezapojil žádný soutěžící.
- Přidejte vlastní práci do naší databáze a staňte se vítězem tohoto měsíce!
Štítky
Citáty probuzení alex kolej rizeni činy jsou Emerson štrůdl na výletě popelnice báchorky Americký sen Králík Zkrocení zlé nespisovná čeština ČEKÁNÍ Wolker tezka hodina epické básně citové zabarvení lad NEPŘÍTEL LIDU cil malva pekelny stroj střípky mých lásek spiklenci Holly Blacková muzikál tenk Don Juan
Doporučujeme
Server info
Počítadlo: 726 200 665
Odezva: 0.05 s
Vykonaných SQL dotazů: 5
Návštěvnost: TOPlist.cz - školství › Český-jazyk.cz
© 2003-2025 Český-jazyk.cz - program a správa obsahu: Ing. Tomáš Souček, design: Aria-studio.cz Autoři stránek Český-jazyk.cz nezodpovídají za správnost obsahu zde uveřejněných materiálů! Práva na jednotlivé příspěvky vlastní provozovatel serveru Český-jazyk.cz! Publikování nebo další veřejné šíření obsahu serveru Český-jazyk.cz je bez písemného souhlasu provozovatele výslovně zakázáno! Užití výhradně jen pro osobní účely je možné.
Mapy webu Čtenářský deník - Životopisy - Čítanka - Spisovatelé Důležité informace Podmínky používání - Vyloučení odpovědnosti - Nastavení soukromí