Menu
Aragon Louis (*03.10.1897 - †24.12.1982)
Byl nositelem Mezinárodní ceny míru. Jeho vnitřní vývoj podávají ve formě autostylizace do postavy Armanda Barbentana romány Karneval života a Komunisté.
Za 1. světové války sloužil jako medik v sanitní službě. Absurdní je, že imperialistismus válečného konfliktu ho přivedl k dadaismu a do řad umělecké avantgardy. Vstup do KSF roku 1927 připravil Dragonův odklon od surrealistického anarchismu, urychlený v listopadu 1928 seznámením s Majakovským a s Elsou Trioletovou.
Stal se vedoucím redakce revue Commune, orgánu Sdružení revol. spisovatelů a umělců. Zúčastnil se moskevského sjezdu spisovatelů roku 1934, po němž rozvinul kampaň za socialistický realismus. Burcoval k boji proti fašismu ve Španělsku, na mezinárodních sjezdech na obranu kultury v Paříži 1935 a 1937 u v pařížském večerníku Ce-Soir, který v letech 1937-1940 řídil. Po porážce Francie se Dragonovi podařilo uniknout ze zajetí do jižní zóny, odkud pod pseudonymem Francois-la-Solére volal do boje proti okupantům.
Aragon byl pokračovatelem Apollinairovým. Z období dadaistického a surrealistického je báseň Radostný oheň a mnoho dalších. I když se Aragon od 30. let vrátil ke "skutečnému světu", asociační interference dojmů různých časových i prostorových rovin, a to i v próze, se podržel. Hlásal jen "desintoxikaci" slohu, návrat k výrazovým prostředkům srozumitelnějším, od období odboje dokonce k tradičním formám francouzského verše a jejich střídání v klasickém verši volném. V románových historiích, kde historické postavy se střídají s fiktivními, od díla Basilejské zvony přes Komunisty až po Velikonoční týden. Aragon zachytil základní zážitek z obou světových válek: zážitek hroucení přežívajících společenských řádů a dějinnou nutnost budování řádů nových. Komunisté pak jsou nadto svědectvím o hrdinství francouzského lidu, zrazeného v období Mnichova a kompromitovaného i dále politiky, u nichž strach z komunismu převážil nad účinnou organizací boje proti fašismu. Doplňkem tu jsou dva svazky pietních portrétů především protifašistických obětí nacismu. V kritice Aragon probojovává širokou koncepci kulturního dědictví, do něhož začleňuje nejen zjevy realistické, ale i V.Huga, jakož i všechny průkopníky moderního básnictví. Stěžejní význam pro orientaci marxistické estetiky má kniha Karty na stůl.
Monumentálním dílem tu je jeho L'Historie de l'U.R.S.S.
Zdroj: Maruš, 08.12.2006
Související odkazy
Diskuse k životopisu
Louis Aragon
Aktuální pořadí soutěže
- Do soutěže se prozatím nezapojil žádný soutěžící.
- Přidejte vlastní práci do naší databáze a staňte se vítězem tohoto měsíce!
Štítky
Evropské unie malý pan friedemann hlídač č.47 posudek polní žínka evelínka Jan Matzal Troska všechno bude fajn Ideální detektiv cizinci charakteristika otce Milostné rošády vlastní bydlení seminární práce společenské chování cik balada pašijová radůz a mahulena Kleist kosik marhoul dům na úskalí františek novotný Ladislav Čelakovský Vávra záchranáři obchody hodina ticha život v cizině třídní kniha bovary
Doporučujeme
Server info
Počítadlo: 706 465 904
Odezva: 0.02 s
Vykonaných SQL dotazů: 5
Návštěvnost: TOPlist.cz - školství › Český-jazyk.cz
© 2003-2024 Český-jazyk.cz - program a správa obsahu: Ing. Tomáš Souček, design: Aria-studio.cz Autoři stránek Český-jazyk.cz nezodpovídají za správnost obsahu zde uveřejněných materiálů! Práva na jednotlivé příspěvky vlastní provozovatel serveru Český-jazyk.cz! Publikování nebo další veřejné šíření obsahu serveru Český-jazyk.cz je bez písemného souhlasu provozovatele výslovně zakázáno! Užití výhradně jen pro osobní účely je možné.
Mapy webu Čtenářský deník - Životopisy - Čítanka - Spisovatelé Důležité informace Podmínky používání - Vyloučení odpovědnosti - Nastavení soukromí